Az előrejelzések alapján az utazási irodák a tavalyihoz hasonló forgalmat bonyolítanak majd idén is, sőt az előfoglalások száma némi növekedést prognosztizál. Akárcsak más szolgáltatások, termékek esetében, az utazásoknál is megfigyelhető egyfajta széthúzás. Jellemző, hogy a luxus-, valamint a kifejezetten takarékos utak iránt van inkább kereslet, a drágább utazások közül is kiemelkednek a körutazások. „A magyarok többnyire az utolsó pillanatban gondolnak arra, hogy bérautóra is szükségük lesz a nyaralás során. Aki már korábban tudja, hogy bérelne, ők is inkább kivárnak. Utánajárnak az áraknak, de remélik, hogy végül olcsóbban foglalhatnak. Általában azonban az utolsó pillanatba drágábban sikerül autót bérelni, a kölcsönzők ugyanis a szezonalitás figyelembevételével alakítják flottájukat. Így az utolsó pillanatban akár hiány is kialakulhat, ami az árakat felfelé mozdíthatja. Emellett, aki időben gondol a kölcsönzésre, kedvezményekben is részesül. A foglalást pedig le lehet mondani, ha az utazás mégis meghiúsulna” – mondta Haraszti Géza, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője..
Kínában európai jogosítvánnyal nem lehet vezetni
A szakember szerint az utazási irodák visszajelzései alapján a népszerűségi listát egyértelműen a „keleti világ” országai vezetik, abszolút Ázsia a befutó (Kína– Indokína). Jellemző az is, hogy Ázsiában sem a megszokott úti célok a keresettek, hanem az eddig kevésbé felderített területeket. (Pl: Irán, Laosz, Vietnam), valamint Izrael is népszerű. Az alacsonyabb költségvetésű utak között a közönség ismét kezd rátalálni Bulgáriára, illetve ártól függetlenül újabban sokan érdeklődnek Szentpétervár felől is. „Autókölcsönzés szempontjából nagyon fontos felhívni a figyelmet néhány sajátosságra. Kínában európai jogosítvánnyal nem vezethető bérautó, kölcsönzés esetén egy sofőrt is meg kell fizetni, ami körülbelül 10 eurós napi költséget jelent. Itt a bérautópiac is jelentősen kisebb, mérete Dániáéval egyezik meg, ami az egy főre jutó bérautók tekintetében hatalmas eltérést jelent. Japánban a nemzetközi kölcsönzők nincsenek jelen, Kubában pedig szintén nem történt még meg a piaci nyitás. A közlekedést pedig nehezíti, hogy korlátozzák a szabad mozgást, nem mehet mindenki arra, amerre csak akar, engedélyeket kell beszerezni az utazáshoz országon belül.”
Külföldön a mobilitás a lényeg, nem a luxus
Az arab országokban és Izraelben fejlett autókölcsönzési társadalomról beszélhetünk, itt minden gond nélkül bérelhető autó. Ausztráliába, Új-Zélandra, Dél-Afrika, Észak-Amerika és természetesen Európa országaiba is sokan indítanak foglalásokat, ezeken a helyeken a nemzetközi kölcsönzők is jelen vannak, és akadályok nélkül foglalható bérautó. „A magyar bérlőkre jellemző, hogy külföldi utazásik során nem az autó kategóriája, márkája a mérvadó. Egyszerűen mobilak kívánnak lenni, és a kisebb autókat átszámítva már 50 ezer Ft/hét áron megkapják. Ha lehet választani, akkor természetesen a jobb felszereltségű modellt – navigációs rendszer, tempomat, bluetooth, tolatóradar – kérik, de nem jellemző, hogy a drágább megoldásokat keresnék” – összegezte Haraszti Géza.