Egy ügyfél és a bankja között két módon szakadhat meg a kapcsolat: vagy elmegy az illető, mert elégedetlen, vagy a bank felmondja a kapcsolatot, mert például már nem nyújt egy szolgáltatást. Ilyenkor új pénzintézetet kell választani. A K&H segítségével összegyűjtöttünk tíz tippet, hogy a lehető legjobb döntést hozza a bankválasztásnál!
Nézzük meg, hol a legolcsóbb!
Írjuk össze, milyen tranzakcióink vannak egy hónapban, mekkora értékben, és nézzük meg, melyik banknál lenne mindez a legolcsóbb. Van, ahol bizonyos tranzakciószám felett például már nem számítanak fel díjat, esetleg egy adott megtakarítási szint felett el is engedik azt.
Ügyeljünk a díjakra!
A szolgáltatásokért felszámított banki díjak között jelentős különbségek lehetnek. Tanulmányozzuk át alaposan a különböző pénzintézetek honlapját, hasonlítsuk össze a díjakat.
Tájékozódjunk a tulajdonosi háttérről
A honlapokat tanulmányozva nézzünk utána annak is, milyen tulajdonosi háttérrel rendelkezik az adott bank, milyen pénzügyi eredményei voltak az elmúlt években.
A mindennapos szolgáltatások mellett, mint a számlavezetés vagy a hitelezés, tudjuk meg, köthetünk-e a bankban például biztosítást. Lakásvásárlásnál, utazás előtt jól jöhet, ha mindent egy helyen intézhetünk. Rendszerint kedvezmény is jár annak, aki több szolgáltatást is igénybe vesz egy pénzintézetnél.
Milyen sűrű a fiók- és az ATM-hálózat?
Nem lényegtelen szempont, mennyit kell az otthonunktól gyalogolnunk, ha személyesen szeretnénk ügyintézni. Nézzünk utána hány bankfiókkal, illetve hány ATM-mel rendelkezik a kinézett pénzintézet. Van-e a közelben éjjel-nappal elérhető ATM, lehetőleg biztonságos helyen, például egy bankfiók előterében, ahová csak a bankkártyával rendelkező ügyfelek tudnak zárás után belépni.
Mennyire biztonságos az e-ügyintézés?
Az elektronikus számlavezetés ma már általános kényelmi szolgáltatás, azonban sokan nem figyelnek oda kellő mértékben a biztonságra. Pedig ha egy pénzintézetre rábízzuk a vagyonunkat, azt is tudnunk kell, milyen módszerekkel teszik biztonságossá a bankolást. Többféle megoldás is létezik: például ha tranzakciót sms-ben is meg kell erősíteni vagy épp az sms-ben kapott kóddal tudja elindítani a tranzakciót. Egyes pénzintézetek tokennel látják el ügyfeleiket, mely minden tranzakció előtt új ellenőrzőkódot generál.
Bármikor szükségünk lehet hitelre, így érdemes megnézni, mennyire kedvezőek a hitelfelvételi lehetőségek. Árulkodó adat például, hogy a hitelkérelmek hány százalékát fogadja be az adott bank.
Milyen a kiszolgálás?
Érdemes megnézni előzetesen a hozzánk legközelebbi bankfiókot is: milyen körülmények között fogadják az ügyfeleket, mekkora távolságokra vannak egymástól az asztalok. Senki sem szereti úgy intézni a pénzügyeit, hogy azt egy hozzá közel ülő idegen is hallhatja rajta és az ügyintézőn kívül.
Megfelelnek-e egyedi kéréseknek?
Érdemes utánanézni annak is, akár ismerősöket megkérdezve vagy az internetes fórumok bejegyzéseit olvasva, hogy milyen tanácsadói hálózattal rendelkezik egy adott bank. Minél szélesebb körben, bármikor, a saját élethelyzetünknek legjobban megfelelő tanácsot adják-e, legyen szó megtakarításról, befektetésről vagy hitelezésről? Minél inkább meg tudnak felelni a tanácsadók az egyedi kéréseknek, annál nagyobb bizalmat tudnak kiépíteni az ügyfelekkel.
Milyen széles a termékpaletta?
Sokat nyom a latban az is, milyen széles termékpalettát tud felmutatni egy bank, hiszen annál jobban meg tudnak felelni az egyéni igényeknek. Nézzünk utána annak, mennyire széles a kártyakínálatuk, hányféle számlacsomaggal rendelkeznek, van-e mobilbankolási lehetőség, pay pass kártya, mennyire innovatívak a szolgáltatások.