A felmérés szerint a felnőtt lakosság kétharmada véli úgy, hogy a gazdasági intézkedések jelentős hatással lesznek a magyarországi autóvásárlásokra a következő időszakban.
A válaszadók jelentős része - 29 százalék, jellemzően fiatalok -, úgy vélekedett, hogy a megszorító intézkedések miatt az vásárlók inkább a használt autók iránt érdeklődnek. Sokan voltak azonban - 25 százalék, jellemzően középkorúak -, akik szerint a kisebb vagy olcsóbb autóké a jövő.
A kutatók megjegyzik, hogy létezik egy demográfiailag jól elkülöníthető, kisebb szegmens is - nagyrészt a budapesti és nagyvárosi, egyetemet, illetve főiskolát végzett megkérdezettek - akik szerint a megszorításoknak nem lesz számottevő hatása az új autók vásárlására.
Az új autók piacán folytatódó keresletcsökkenés esetén az autóimportőröknek és kereskedőknek is komolyabb lépésekre kell elszánniuk magukat - vetik fel az elemzők. A kutatásban résztvevők 51 százaléka úgy vélekedik, hogy a közeljövőben újabb, egyre kedvezőbb akciókat hirdetnek meg a kereskedők az autópiacon.
Kérdés: A költségvetési hiány helyreállítása érdekében hozott megszorító intézkedések hatással lehetnek az új autó vásárlásokra. Ön az alábbi állítások közül melyiket tartja leginkább valószínűnek?
forrás:TNSArra kérdésre, hogy mit tesznek majd a kereskedők a keresletcsökkenés megállítására a megkérdezettek 29 százaléka vélte úgy, hogy a kereskedők kénytelenek lesznek csökkenteni az új autók árait, magas, 27 százalékos volt azonban azon válaszadóknak az aránya is, akik szerint egyszerűen több reklámozással kívánják majd megelőzni a piacvesztést.
Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) adatai szerint októberben 1.179.118 millió új autót helyeztek üzembe az Európai Unióban idén októberben, 3,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb mértékű növekedés Litvániában volt, 72,2 százalék, a következő Lettország 57,8 százalékkal, majd Lengyelország 32,9 százalékkal. A legnagyobb visszaesést Magyarországon regisztrálták, 5,7 százalékot.
Az első kilenc hónapban 12.731.807 új autó kapott rendszámot a térségben, ez átlagosan 0,4 százalékkal több, mint a tavalyi első kilenc hónapban. Az EU új kelet-európai tagállamai közül Lengyelországban helyezték üzembe a legtöbb autót, 196251-et, a második Magyarország 156768-cal. Magyarországon az első kilenc hónapot tekintve 2,6 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest, ennél nagyobb, 2,9 százalék volt a csökkenés Csehországban.