Nehezen hihető, de egy cég akár tízszer többet is fizethet ugyanazért a szolgáltatásért pusztán amiatt, mert rosszul választott számlacsomagot. Egy 6 millió forint éves árbevétellel rendelkező vállalkozás, amelynek havonta két tranzakció keretében összesen 500 ezer forint érkezik a számlájára, utalásai 7 ügylet révén a havi 280 ezer forintot érnek el, 1 alkalommal vesz fel a bank saját pénzintézetének bankjegykiadó-automatájából (ATM) összesen 35 ezer forintot, másik 3 alkalommal idegen ATM-ből összesen 35 ezret. Mindezt figyelembe véve talál olyan bankot, ahol ezért évi 14 ezer forintot fizet, de olyat is, ahol ebben az esetben 204 ezer forintot az éves költség. Tehát több, mint tízszeres is lehet a különbség hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BankRáció.hu szakértője!
Nincs jó vagy rossz bank
Szó sincs azonban arról, hogy az egyik bank jó, a másik rossz. S, az sem igaz, hogy az egyik számlacsomag drága a másik olcsó. Aki túl sokat fizet, az rosszul választott számlacsomagot! Minden cégnél más a legjobb, az optimális.
Olyan ez, mint az autózás. Ha valaki városban közlekedik, a jó döntés az, ha kis fogyasztású autóval jár, amellyel könnyű parkolni is. Ha viszont mondjuk hegyvidéken él, érdemes lehet terepjárót használnia, lehet ugyanis, hogy sokat fogyaszt ilyen gépjármű nélkül azonban kedvezőtlen időjárási viszonyok között az is előfordulhat, hogy ki sem tud mozdulni otthonról.
Így van ez a bankszámlákkal is. Kiterjedt banki kapcsolattal, esetlegesen sok tranzakcióval rendelkező cégnek egészen más számlacsomag lesz az optimális, mint azoknak, amelyek nagy egyedi tranzakciókat bonyolítanak ritkábban.
Könnyű persze mondani, hogy válasszon egy vállalkozás körültekintően bankszámlacsomagot, megvalósítani ezt jóval nehezebb. Egy számlacsomag hirdetményében több mint száz tétel van, s a költségek áttekintése sem egyszerű. A bankkártyához kapcsolódó díjak például máshol (a kártyadíjak között) találhatók, mint a bankfiókból történő kifizetés, egy számlacsomagon belül is nehéz tehát a két elemet összehasonlítani, nemhogy több bank, számos díjelemét.
Erre a problémára kínál megoldást a BankRáció.hu vállalati bankszámla-összehasonlító kalkulátora. Az alkalmazás több, mint 23 bank 204 számlacsomagját tartalmazza, ez a hazai banki kínálat többségét lefedi.
Érdemes bankot váltani?
Ezekben a napokban számos vállalkozás próbálja megbecsülni, hogy a tranzakciós illeték emelésével összefüggésben mennyivel nőnek majd a pénzügyi tranzakciókkal összefüggő kiadásai. Ebben komoly segítséget jelenthet, hogy az alkalmazás lehetőséget ad a meglévő s egyéb, kiválasztható bankok csomagjainak összehasonlítása. A kalkulátorban a jelenlegi költségek mellett mutatja majd az egyéb ajánlatokat is, csak a választás marad a vállalkozóra.
Fontos azonban odafigyelni arra, hogy a bankok eltérő időben érvényesítik a következő hetekben díjemeléseiket (az eddigi ismeretek alapján a vállalkozók is arra számíthatnak, hogy szinte minden bank teljes egészében áthárítja majd az illetéket). Ezért mielőtt döntés születik a váltásról tájékozódni kell az esetleges jövőbeni díjmódosításokról is. (A pénzintézetek a vállalkozói számláknál is 60 nappal a bevezetés előtt meghirdetik az új díjakat.)
Mire kell figyelni?
A körültekintő bankszámla megválasztásával összefüggő általános tudnivalók mellett (erről lásd a keretes anyagot) nagyon fontos, hogy a vállalkozások az ajánlatok összehasonlításakor minden olyan díjra figyeljenek, amely felmerülhet. Tipikus hiba például, hogy a kis összegű díjakat nem is veszi számításba a vállalkozások. Ilyen lehet például az informálódás díja (küld-e sms-t a tranzakcióról a bank vagy sem, ha igen milyen gyakran) vagy a tételdíj, amelyet minden alkalommal felszámíthatnak bizonyos bankszámláknál, amikor egy ügyletet lebonyolítanak. Pedig olyan cégeknél, ahol nagy számban kis összegek mozognak, a hónap végén jelentős összegeket jelenthet, ha az egyik banknál ezek mondjuk 10 a másiknál több mint 40 forintba kerülnek. (Vannak ilyen különbségek!)
Hasonlóképp nem szabad nagyvonalúan kezelni azt, hogy bankon belül vagy bankon kívül utal-e sokat (többet a cég), félrevezető lehet, ha inkább a magasabbal számol valaki, mert akkor lefelé nem lesz tévedés.
Végezetül, de nem utolsó sorban arra is érdemes gondolni egy ilyen vizsgálatkor, hogy az a gyakorlat, amit a vállalkozás folytat indokolt-e, különösen a megmutatkoznak többletköltségei. Ilyen például a fióki és elektronikus ügyintézés költségkülönbözete. Általánosságban elmondható ugyanis (de természetesen nem minden számlacsomagra igaz ugyanakkor), hogy azok a vállalkozások, amelyek az interneten bankolnak fele annyit fizetnek egy utalásért.