Az online alkuszcégeknek az utóbbi években tapasztalt felfutását két fő tényező segítette elő. Egyrészt az internet használatának általánossá válása: ma már a lakosság csaknem fele használja rendszeresen a netet, egyharmaduk pedig már különféle pénzügyi tranzakciókat is bonyolított a világhálón.
A másik tényező a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) jelenlegi rendszerének bevezetése: 2001 óta minden év végén több mint hárommillió autósnak kell egyetlen hónap alatt eldöntenie, hogy a következő évben is ugyanannál a biztosítónál marad-e, vagy inkább váltani szeretne. Ehhez a döntéshez reménytelen próbálkozás a bonyolult, összesen több száz, különféle kedvezményt tartalmazó biztosítói ajánlat áttanulmányozása és számolgatása - az internetes díjkalkulátorok viszont ezt a feladatot egy-két perc alatt - árgarancia mellett - elvégzik.
Az online díjszámítás lehetősége két fontos következménnyel járt: az összehasonlíthatóság megteremtésével hirtelen egyre többen ismerték fel, hogy a számukra elérhető egyes tarifák között akár négyszeres is lehet a különbség. Így aztán a váltók száma jelentősen megugrott: míg négy éve még csak mintegy 200 ezren, addig tavaly már 700 ezren váltottak biztosítót a kampány során. Ugyanakkor a kalkulátorok mellett biztosított kényelmes szerződéskötés még ennél is jelentősebben növelte meg azok számát, akik a szerződésüket is online alkuszon keresztül kötötték meg: egy éve már a kgfb-szerződések több mint 35 százaléka jött létre ily módon.
A további növekedés tényezői
Az olló várhatóan tovább nyílik majd, aminek hatására az idei online váltók aránya már meg fogja közelíteni az 50 százalékot. Az online kötések számának további bővülése a következő években is dinamikus marad, ami az alábbi okokra vezethető vissza:
Az internet-ellátottság mértéke Budapest egyes kerületeiben már közelíti az európai átlagot, az ország legnagyobb részében azonban még jelentős az elmaradás. A bővülés másik forrása generációs eredetű: a piacon tulajdonosként megjelenő fiatal korosztály már az internet mellett nőtt fel.
A korábbi böngészés mellett egyre szélesebb tömegek intézik mindennapi ügyeiket az Interneten keresztül: az elektronikus ügyintézés iránti bizalom rohamosan nő.
Versenykényszer
A tavalyi 700 ezres váltás után a piacon lévő biztosítók kampánya az idén várhatóan még erősebb lesz. Eközben újabb szereplők is bekapcsolódnak a versenybe: immár 15 társaság vagy egyesület próbál minél több autóst elcsábítani versenytársaitól (2002-ben még mindössze 7 biztosító mozgott ezen a piacon). Mindez még erősebb igényt támaszt a könnyű összehasonlíthatóság iránt.
Az online szerződések díjai az elmúlt években folyamatosan csökkentek: a CLB által üzemeltetett weboldalon kötött szerződések átlagos értéke 2005 novemberében még 43 ezer forint, 2006-ban 39 ezer forint, míg a 2007-es kampány során már 32 ezer forint körül alakult.
Költségérzékenység
Ha lehet, a lakosság a korábbiaknál is érzékenyebb a költségek iránt: a CLB adatai szerint az ügyfelek már évi 5-6 ezer forintos díjkülönbség esetén is hajlamosak biztosítót váltani.
A verseny nem csupán a biztosítók, hanem a közvetítők között is zajlik. Jelenleg a piacon négy meghatározó online biztosítási alkuszcég működik: a 2001 óta piacon lévő Netrisk és a 2003-ban debütált Biztosítás.hu mellé 2004-ben a CLB, míg 2006-ban a Praeventio csatlakozott.
Az ügyfelek folyamatosan növekvő kereslete és az ezen a területen is élesedő verseny egyre összetettebb, innovatív megoldások kialakítására készteti az online biztosítási alkuszokat. A kötelező biztosítást követően gyorsan megjelent a lakás- és utasbiztosítás is az online alkuszok kínálatában, 2003-ban pedig már lehetett casco-t kötni a világhálón, tavaly pedig a CLB elindította az első hazai internetes életbiztosítási kalkulátort is.