Kötelező: online váltunk, akár ötezerért

A hazai piacon először hét éve nyílt lehetőségük az ügyfeleknek, hogy online biztosításközvetítő segítségével kössenek biztosítást. Azóta is folyamatosan bővül az elérhető biztosításfajták kínálata, az idei kötelező biztosítási kampány során pedig a biztosítóváltások közel felét már a világhálón keresztül fogják lebonyolítani.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az online alkuszcégeknek az utóbbi években tapasztalt felfutását két fő tényező segítette elő. Egyrészt az internet használatának általánossá válása: ma már a lakosság csaknem fele használja rendszeresen a netet, egyharmaduk pedig már különféle pénzügyi tranzakciókat is bonyolított a világhálón.

A másik tényező a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) jelenlegi rendszerének bevezetése: 2001 óta minden év végén több mint hárommillió autósnak kell egyetlen hónap alatt eldöntenie, hogy a következő évben is ugyanannál a biztosítónál marad-e, vagy inkább váltani szeretne. Ehhez a döntéshez reménytelen próbálkozás a bonyolult, összesen több száz, különféle kedvezményt tartalmazó biztosítói ajánlat áttanulmányozása és számolgatása - az internetes díjkalkulátorok viszont ezt a feladatot egy-két perc alatt - árgarancia mellett - elvégzik.

Az online díjszámítás lehetősége két fontos következménnyel járt: az összehasonlíthatóság megteremtésével hirtelen egyre többen ismerték fel, hogy a számukra elérhető egyes tarifák között akár négyszeres is lehet a különbség. Így aztán a váltók száma jelentősen megugrott: míg négy éve még csak mintegy 200 ezren, addig tavaly már 700 ezren váltottak biztosítót a kampány során. Ugyanakkor a kalkulátorok mellett biztosított kényelmes szerződéskötés még ennél is jelentősebben növelte meg azok számát, akik a szerződésüket is online alkuszon keresztül kötötték meg: egy éve már a kgfb-szerződések több mint 35 százaléka jött létre ily módon.


forrás: CLB

A további növekedés tényezői

Az olló várhatóan tovább nyílik majd, aminek hatására az idei online váltók aránya már meg fogja közelíteni az 50 százalékot. Az online kötések számának további bővülése a következő években is dinamikus marad, ami az alábbi okokra vezethető vissza:

Az internet-ellátottság mértéke Budapest egyes kerületeiben már közelíti az európai átlagot, az ország legnagyobb részében azonban még jelentős az elmaradás. A bővülés másik forrása generációs eredetű: a piacon tulajdonosként megjelenő fiatal korosztály már az internet mellett nőtt fel.

A korábbi böngészés mellett egyre szélesebb tömegek intézik mindennapi ügyeiket az Interneten keresztül: az elektronikus ügyintézés iránti bizalom rohamosan nő.

Versenykényszer

A tavalyi 700 ezres váltás után a piacon lévő biztosítók kampánya az idén várhatóan még erősebb lesz. Eközben újabb szereplők is bekapcsolódnak a versenybe: immár 15 társaság vagy egyesület próbál minél több autóst elcsábítani versenytársaitól (2002-ben még mindössze 7 biztosító mozgott ezen a piacon). Mindez még erősebb igényt támaszt a könnyű összehasonlíthatóság iránt.

Az online szerződések díjai az elmúlt években folyamatosan csökkentek: a CLB által üzemeltetett weboldalon kötött szerződések átlagos értéke 2005 novemberében még 43 ezer forint, 2006-ban 39 ezer forint, míg a 2007-es kampány során már 32 ezer forint körül alakult.

Költségérzékenység

Ha lehet, a lakosság a korábbiaknál is érzékenyebb a költségek iránt: a CLB adatai szerint az ügyfelek már évi 5-6 ezer forintos díjkülönbség esetén is hajlamosak biztosítót váltani.

A verseny nem csupán a biztosítók, hanem a közvetítők között is zajlik. Jelenleg a piacon négy meghatározó online biztosítási alkuszcég működik: a 2001 óta piacon lévő Netrisk és a 2003-ban debütált Biztosítás.hu mellé 2004-ben a CLB, míg 2006-ban a Praeventio csatlakozott.

Az ügyfelek folyamatosan növekvő kereslete és az ezen a területen is élesedő verseny egyre összetettebb, innovatív megoldások kialakítására készteti az online biztosítási alkuszokat. A kötelező biztosítást követően gyorsan megjelent a lakás- és utasbiztosítás is az online alkuszok kínálatában, 2003-ban pedig már lehetett casco-t kötni a világhálón, tavaly pedig a CLB elindította az első hazai internetes életbiztosítási kalkulátort is.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo