Bár Magyarország az irányelvben foglaltak átvételével így is több hetet késett, ez valószínűleg nem váltja ki az Unió túlzott rosszallását. A törvény előkészítése azonban - lévén rohammunkában készült - a biztosítók képviselői szerint hagy maga után kívánnivalókat. A szakemberek egybehangzóan kifogásolják, hogy nem volt elég idejük az egymást szorosan követő, újabb és újabb munkaváltozatok tanulmányozására és emiatt számos kérdés nyitva maradt, ami a törvény és a kapcsolódó kormányrendelet gyakorlati alkalmazása kapcsán valószínűleg majd utólagos értelmezésre szorul.
Bár a legtöbb változás jogharmonizációs célú, akad azért benne a polgárok széles körét közvetlenül érintő szabály is. Ilyen a kártörténeti adatok biztosítók közötti továbbításának kötelező előírása illetőleg ezen igazolás elmaradását korábban automatikusan követő Málusz 4-es besorolás A0-ra történő megváltoztatás.
Ezentúl egymástól...
Az új szerződést megkötő biztosító az új szerződés kockázatviselésének kezdetét követő 30 napon belül köteles beszerezni a gépjármű rendszámának és korábbi a megszűnt biztosítási kötvény számának megadásával az előző biztosítási fedezetet nyújtó biztosítótól a kártörténeti igazolást beleértve a bónusz adatokat.
Amíg az igazolás beszerzése eredménytelen, illetve az igazolás nem áll a biztosító rendelkezésére, az adott biztosítási időszakban az új szerződést az A00 bonus-malus osztályban marad.
Ezen változások a jövőben jelentősen megkönnyítik majd a gépjármű tulajdonosok életét. Míg korábban a bónusz igazolások beszerzése jelentős procedúrával járt, a jövőben biztosítót váltó autósnak már csak a legjobb ajánlat kiválasztását kell körültekintően elvégezniük.
#page#További pozitívum, hogy a korábban a kártörténeti igazolás be nem nyújtásához rendelt szankció megszűnik. A sokak által alkotmányellenesnek ítélt kitétel kikerült a szabályozásból. A jövőben így bónusz igazolás hiánya miatt már nem kerülhetünk Málusz osztályba.
Az új szabályozás érdekessége ugyanakkor, hogy a kártörténeti igazolások biztosítók általi kikérését kizárólag év végi biztosítóváltási időszakban teszi kötelezővé a biztosítók számára. Év közbeni autócsere esetén tehát ezentúl is a gépjármű tulajdonosának kell eljárnia igazolása tárgyában.
Az új szabályozással a biztosítók és az ügyfelek adminisztratív költségei is csökkennek. A korábban papír alapon kiadásra kerülő igazolások helyett - melyek éve szinten becslésünk szerint 100 millió forintot meghaladó papír és postaköltséget jelentettek piaci szinten - a jövőben az elektronok szállítják majd az adatokat.
A tulajdonosok harmada vált
Az ez év végén már alkalmazásra kerülő a biztosítók között intézett igazolás továbbítás jelentős lökést adhat a korábban bónusz fokozatuk elvesztésétől félő autósoknak is arra, hogy kedvezőbb biztosításra váltsanak.
Míg az elmúlt években a gépjármű tulajdonosok mintegy harmada, (1-1,2 millióan a közel 4 millióból) váltott kedvezőbb díjú kötelezőre, az új szabályozásnak köszönhetően ebben az évben további jelentős számú biztosítóváltó várható. Az átlagdíjak elmúlt években tapasztalt további csökkenése is folytatódhat a váltók körében.