Jól fogy a "magyar antibiotikum"

Jelentősen megnövekedett a Széchenyi Kártya iránti igény, az idén az első félévben havonta átlagosan 2.272-en igényelték a terméket, ami 13 százalékos bővülés az előző év azonos időszakához képest - mondta Krisán László, a rendszert működtető KA-VOSZ Zrt. vezérigazgatója.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A növekedés a szakember szerint annak tudható, hogy a válság idején a kis- és középvállalkozások (kkv) a hosszú távú hitelek helyett inkább a rövidebb időszakra szólót választják, és ennek jól megfelel a Széchenyi Kártya nyújtotta lehetőség. Ugyanakkor az igénylés növekedésétől némileg elmarad a kiadott kártyák bővülése, mert szerinte a "Széchenyi Kártya nem csodaszer, de nagyon jó antibiotikum". A vezérigazgató szerint a Széchenyi Kártya népszerűségéhez az is hozzájárul, hogy jelenleg az átlagos hiteldíja 11,3 százalék, ami jelentősen kedvezőbb a kereskedelmi bankok kkv-knak szóló szabad-felhasználású hiteleinek kamatánál.

A KA-VOSZ adatai szerint a kis- és középvállalkozások finanszírozását segítő rendszer 2002. évi indulás óta 155.433 Széchenyi Kártyát igényeltek, és eddig 115.500 kártyát adtak ki. Az így kihelyezett kedvezményes hitel elérte a 656 milliárd forintot. A KA-VOSZ adatai szerint 2002 és 2009 között a kihelyezett hitel 38 százalékát az 500 ezer forint és 4 millió forint közötti kerettel rendelkező Széchenyi Kártyával vették fel. A hitelek 27 százalékát az 5 millió forintos, 20 százalékot a 10 millió forintos, 9 százalékot a 6-9 millió forintos, 6 százalékot a 11-25 millió forintos kártyával vették fel.

Egyre több pénzt igényelnek

Az igényelhető keret folyamatos növekedésével egyre inkább a magasabb összegű hitelek felvétele felé mozdult el az arány, 2008 és 2009 első féléve között már 14 százalékot képvisel a 11-25 milliós kártyával igényelt hitel aránya. Krisán László elmondta, hogy a hitelek visszafizetési hajlandósága a vártnál kedvezőtlenebbül alakult. Az elmúlt hét évben kiadott összes Széchenyi Kártya 3,5 százalékánál került sor az állami készfizető kezesség beváltására, amelynek során 18 milliárd forintot fizetett ki a Garantiqa Hitelgarancia Zrt., de ez még mindig kevesebb, mint más hitelek átlagos bedőlése.

A Széchenyi Kártyát 2002-ben a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közösen indította a kis- és középvállalkozások likviditásának segítésére. A kártya működtetéséhez az állam a hitelgarancia lehetőségének biztosítása mellett az idén 2 milliárd forint kamattámogatást ad. Krisán László megjegyezte: ebből látszik, hogy kis kamattámogatással is sok pénzt lehet kihelyezni a kkv-k támogatását segítő rendszerbe. A KA-VOSZ szeretné, ha 2010-ben a kamattámogatás mértéke növekedne - tette hozzá.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo