Európában az NFC (érintés nélküli fizetés), az SMS-ben történő fizetés, a mobiltárca és a számlabefizetés mellett a legnagyobb igény a több megoldást is kombináló komplex applikációkra van. Egyre több szakértő látja úgy, hogy az NFC helyett az ilyen jóval olcsóbb komplex telefonalkalmazások jelenthetik a jövőt a mobilfizetésben.
A kombinált megoldásokra koncentráló Cellum szakértői szerint az NFC módszer beruházás-igénye jelentősen gátat jelenthet a technológia gyors elterjedésének. Mindez a komplexebb mobilfizetési megoldást kínáló okostelefon applikációk felé terelheti a piacot. Ilyen például a cég által a által a MasterCard, a Magyar Telekom csoport, a Telenor és az FHB Bank konzorciumának megbízásában fejlesztett technológiával működő MasterCard Mobile alkalmazás.
Webshopokban költötték a legtöbbet tavaly az USA-ban
Nem meglepő módon a legnagyobb vásárlási volument az USA-ban a webshopos vagy egy kereskedő saját telefonalkalmazásán keresztül végzett vásárlások érték el: 11 és fél milliárd dollárnyi forgalmat bonyolítottak így. A Forrester Research kutató cég előrejelzései szerint ez az összeg a következő évben 50%-kal is nőhet, de utána is legalább 30%-os növekedést jósolnak évente.
Vásárlási helyi fizetés: NFC és QR kód
In-store mobilos vásárlások (proximity payments) során az USA-ban tavaly 550 millió dollár forgalmat bonyolítottak a kereskedők. A két meghatározó technológia az NFC és a QR kóddal történő fizetés. Mindkét technológia már hazánkban is elérhető.
„Ezek a trendek, ha nem is ilyen volumenben, de az európai piacokra is igazak lesznek. Az USA picit a világ előtt jár, de a globalizálódott fogyasztói társadalmak mindenhol hasonlóan viselkednek. A kérdés az, hogy milyen gyorsan mozdul meg a kereskedői piac” - mondta el Inotay Balázs.
Mobilos számlafizetés és mobilok közötti pénzátutalás
Hazánkban még nincs lehetőség mobiltelefonok közötti direkt pénzátutalásra, de különböző szolgáltatói számlák befizetésére már igen. Az USA-ban tavaly 709 millió dollárnyi forgalmat bonyolítottak a felhasználók ezen két módszerrel. A Cellum szakértője mindkét megoldás elterjedésében a kényelmi szempontot látja a legmeghatározóbbnak.
A mobil eszközökön keresztül történő vásárlás elképesztő számokat mutatott az USA-ban. Hálaadás és karácsony napja között eltelt 35 nap alatt az egyik legnevesebb mobil-weboldal fejlesztő cég közlése szerint az általa kezelt 84 mobil oldalra 77 millió egyéni látogató érkezett, több mint 52 millió dollárnyi forgalmat generálva így.
Nem minden vásárlás számított mobilfizetési tranzakciónak, de az biztos, hogy az okostelefonok, tabletek ilyen széleskörű felhasználása a webes értékesítésben hatalmas potenciált ad a mobilfizetési megoldások fejlesztéshez is. A kereskedőknél mért ezen időszaki teljes webforgalom 21%-a érkezett okostelefonokról (63%-a iPhone, 33%-a Android, 4%-a egyéb okostelefon).