Így kelthetjük fel a pénz figyelmét

Gyakran halljuk ezt a mondatot: „Nekem már csak pénz kell, hogy felépítsem a vállalkozásomat.” A rossz hír az, hogy ha ez igaz lenne, akkor a pénz már ott dörömbölne az ajtónál. Valójában még számos lépést meg kell tenni a forrásig. A legalapvetőbbeket a Piac&Profit szakértői foglalják össze.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP/FényesGábor

A pénz, legyen az állami (pályázati) forrás, szponzorációs keret vagy befektetési alap, aktívan keresi a helyét, mivel nem érdeke, hogy egy fiókban üldögéljen. A pénz jó hangosan hirdeti, hogy ő hol van (kivéve a magánbefektetőket). A pénz éber ügynököket küld szét konferenciákra, a pénz újságot olvas, és a pénz nagyon örül, ha elébe mennek. De mivel második első benyomás nincs, már elsőre vonzónak kell tűnnie egy vállalkozásnak ahhoz, hogy ez a nagyon aktív pénz öt percnél több figyelmet szenteljen neki. Mert a pénznek pénze van, ideje ellenben nincs.

Mondjuk meg neki, hogy kik vagyunk

Triviálisnak tűnik, de tízből hét vállalkozó (és ez a társadalmi vállalkozásokra, civilekre még inkább igaz) nem tudja hatékonyan bemutatni önmagát és a termékét. Gyakran 20 percet is beszélgetünk, mire elhangzik (töredékeiben) az a néhány mondat, amiből megértjük, mi a lényeg. Ez az, amit az óceán túlpartján pitch-nek hívnak: egy rövid, tömör összefoglaló, amiből kiderül, hogy ki, kinek, milyen problémájára és hogyan ad választ. Még egyszer, mert minden szó fontos: ki, kinek, milyen problémájára és hogyan ad választ.

Minden szó fontos: ki, kinek, milyen problémájára és hogyan ad választ
Ez a mi esetünkben 6-90 másodpercnyi (!) bemutatkozás vagy egy igen ütős e-mail, a honlap nyitóoldala vagy más efféle. A legfontosabb, hogy egyértelműen szerepeljen benne, mi az a termék, szolgáltatás, aminek a felfuttatásához forrásra van szükség. Ezenkívül szerepeljen benne a piac, azaz kik lesznek azok, akik ezt igénybe veszik (és még fizetni is hajlandóak érte – vagy egy harmadik fél hajlandó fizetni érte). A felfuttatás módja csak a következő lépés.

Nézzünk a pénz szemébe, hiszen hozzá beszélünk

Ahhoz, hogy eredményesen tudjuk meggyőzni a forrásokat, hogy hozzánk vándoroljanak, ismerni kell őket. Befektetőből (és ebbe beletartozik az állam, a civil és a pénzügyi szektor is) háromféle van nagy általánosságban. Van, aki a társadalmi hatásba fektet, van a pénzügyi befektető és van e kettő kombinációja.

A társadalmi befektető elsősorban szervezetekbe és ügyekbe fektet. Sikerét az elért társadalmi hatás mértéke mutatja. Magyarországon jellemzően pályázati forrás, adomány vagy szponzoráció formájában jelenik meg.

A pénzügyi befektető érdeke az egyértelmű, a banki kamatnál kedvezőbb megtérülés. Ez az egyetlen, ami érdekli – az egyedi különbségek leginkább abban jelennek meg, hogy mekkora összeget, milyen formában és a vállalkozás mely életszakaszában tesz be, azaz mekkora kockázatot hajlandó vállalni. Vannak stratégiai pénzügyi befektetők (például a kockázati tőke különböző formái), ezek nagyobb kockázatot is hajlandóak vállalni, és mellé iparági preferenciákkal rendelkeznek.

A pénzügyi-társadalmi befektető olyan hibrid kategória, amelyből egyre többet találhatunk. Ez a pénz alapvetően türelmes pénz: a lassú, társadalmi hatásokat is fókuszban tartó növekedést tekinti célnak. Ezek a befektetők elsősorban olyan tapasztalt, gazdaságilag sikeres üzletemberek, akiknek a (közgazdasági értelemben) fenntartható gazdaság és társadalom megteremtése személyes céljuk.

Amikor tehát akár egy pályázatban, akár befektetői pitch-ben vagy szponzori felkérésben megfogalmazzuk céljainkat, nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a bevonni tervezett tőke célja mi lehet. Társadalmi projekteknek képesnek kell lenniük mind a három befektetői kategóriának ajánlatot adni. Növekedésorientált, gazdasági projektek, induló vállalkozások is jó, ha képesek ugyanerre.

Ismerjük a saját számainkat

Gyakran, nagyon gyakran zajlik irodánkban a következő beszélgetés: „Kockázati tőkét szeretnék bevonni induló vállalkozásomhoz” – mondja ügyfelünk. „Rendben, beszélgessünk róla. Mekkora a tőkeigény?” – kérdezzük mi. „Ó, azt nem tudom. Attól függ...”

Minden vállalkozásnak ki kell számolnia, mennyi pénzre van szüksége a fenntartható, növekedésre képes állapot eléréséhez.
Ebben két abszurd elem van. Egyrészt minden vállalkozásnak (nonprofit kezdeményezésnek is) ki kell számolnia, hogy mennyi pénzre van szüksége a fenntartható, növekedésre képes állapot eléréséhez. Ez egyszerű költség- és bevételszámítás. Ha nem megy, semmi gond: irány a tanácsadó. A másik, hogy a kockázati tőke első kérdése is ez lesz: mennyi pénzt kell adnom, hogy később profitot/társadalmi hatást érjek el vele? Nem indulhatunk el egy befektető irányába azzal, hogy ha 5 milliót adsz, az is jó, ha 20 milliót, az is. Ja, és ha 120-at, az is.

William Edward Deming amerikai statisztikus mondta: „Hiszünk istenben. Minden másra hozz adatot.” Projektjeink szempontjából a legfontosabbak az ún. KPI (key performance index) számai, azaz azok az adatok, amelyek képesek megmutatni, jó irányba halad-e a projekt. Ha tudom, hány felhasználót kell elérnem, mekkora profitot kell termelnem, mekkora egy ideális üzletkötés értéke, vagy hány percet kell a látogatónak eltölteni az oldalamon, akkor képes vagyok az ehhez vezető eszközöket, ezek befektetésigényét is meghatározni. Ehhez pedig még egy dolgot kell tudni számokkal meghatározni: egészen pontosan mit tekintek sikernek. Amíg ez nincs meg, sajnos hiába találkozom a legtökéletesebb befektetővel.

Végül: ideje színpadra lépni

Peter Brook, a színházművészet egyik meghatározó figurája szerint a színházhoz mindössze két dolog kell: egy színész és egy néző. Amint ők együtt vannak, színház történik akkor is, ha a színész éppen semmit nem csinál. Ahhoz, hogy hatásos legyen az előadás, tudnia kell, mit, hogyan és miért tegyen, hiszen a néző figyel.

Akár tudatában vagyunk, akár nem, folyamatosan „előadjuk” projektjeinket.
Akár tudatában vagyunk, akár nem, folyamatosan „előadjuk” projektjeinket, termékeinket vagy önmagunkat abban a pillanatban, hogy kapcsolatba kerülünk másokkal. A személyes márka (personal brand) kiépítése, az előadás-technika vagy a tárgyalástechnika tanulható területek. Ahhoz, hogy igazán jól menjenek, ezer és ezer óra gyakorlás kell, addig pedig rengeteg visszajelzést kell kérnünk a sikeres vagy éppen sikertelen pillanatokra. Leginkább azt kell megtanulnunk, hogyan tudjuk megragadni a figyelmet ,és meggyőzni a „nézőt” 1 (igen, egyetlen) percben arról, hogy továbbra is érdeklődjön a mi témánk iránt. Ezt a rövid, hatásos prezentációt hívják pitch-nek. Kapcsolatépítés, pitch gyakorlása, rengeteg visszajelzés begyűjtése, ez a siker titka.

Lépjünk ki a szobából. Kezdjünk el beszélni. Kezdjünk el megismerkedni mindazzal, amitől vagy mindazokkal, akiktől segítséget várunk. Menjünk el a forrásig. Megéri.

A cikk szerzője a Megoldás.Most munkatársa.

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo