A pénz, legyen az állami (pályázati) forrás, szponzorációs keret vagy befektetési alap, aktívan keresi a helyét, mivel nem érdeke, hogy egy fiókban üldögéljen. A pénz jó hangosan hirdeti, hogy ő hol van (kivéve a magánbefektetőket). A pénz éber ügynököket küld szét konferenciákra, a pénz újságot olvas, és a pénz nagyon örül, ha elébe mennek. De mivel második első benyomás nincs, már elsőre vonzónak kell tűnnie egy vállalkozásnak ahhoz, hogy ez a nagyon aktív pénz öt percnél több figyelmet szenteljen neki. Mert a pénznek pénze van, ideje ellenben nincs.
Mondjuk meg neki, hogy kik vagyunk
Triviálisnak tűnik, de tízből hét vállalkozó (és ez a társadalmi vállalkozásokra, civilekre még inkább igaz) nem tudja hatékonyan bemutatni önmagát és a termékét. Gyakran 20 percet is beszélgetünk, mire elhangzik (töredékeiben) az a néhány mondat, amiből megértjük, mi a lényeg. Ez az, amit az óceán túlpartján pitch-nek hívnak: egy rövid, tömör összefoglaló, amiből kiderül, hogy ki, kinek, milyen problémájára és hogyan ad választ. Még egyszer, mert minden szó fontos: ki, kinek, milyen problémájára és hogyan ad választ.
Nézzünk a pénz szemébe, hiszen hozzá beszélünk
Ahhoz, hogy eredményesen tudjuk meggyőzni a forrásokat, hogy hozzánk vándoroljanak, ismerni kell őket. Befektetőből (és ebbe beletartozik az állam, a civil és a pénzügyi szektor is) háromféle van nagy általánosságban. Van, aki a társadalmi hatásba fektet, van a pénzügyi befektető és van e kettő kombinációja.
A társadalmi befektető elsősorban szervezetekbe és ügyekbe fektet. Sikerét az elért társadalmi hatás mértéke mutatja. Magyarországon jellemzően pályázati forrás, adomány vagy szponzoráció formájában jelenik meg.
A pénzügyi befektető érdeke az egyértelmű, a banki kamatnál kedvezőbb megtérülés. Ez az egyetlen, ami érdekli – az egyedi különbségek leginkább abban jelennek meg, hogy mekkora összeget, milyen formában és a vállalkozás mely életszakaszában tesz be, azaz mekkora kockázatot hajlandó vállalni. Vannak stratégiai pénzügyi befektetők (például a kockázati tőke különböző formái), ezek nagyobb kockázatot is hajlandóak vállalni, és mellé iparági preferenciákkal rendelkeznek.
A pénzügyi-társadalmi befektető olyan hibrid kategória, amelyből egyre többet találhatunk. Ez a pénz alapvetően türelmes pénz: a lassú, társadalmi hatásokat is fókuszban tartó növekedést tekinti célnak. Ezek a befektetők elsősorban olyan tapasztalt, gazdaságilag sikeres üzletemberek, akiknek a (közgazdasági értelemben) fenntartható gazdaság és társadalom megteremtése személyes céljuk.
Amikor tehát akár egy pályázatban, akár befektetői pitch-ben vagy szponzori felkérésben megfogalmazzuk céljainkat, nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a bevonni tervezett tőke célja mi lehet. Társadalmi projekteknek képesnek kell lenniük mind a három befektetői kategóriának ajánlatot adni. Növekedésorientált, gazdasági projektek, induló vállalkozások is jó, ha képesek ugyanerre.
Ismerjük a saját számainkat
Gyakran, nagyon gyakran zajlik irodánkban a következő beszélgetés: „Kockázati tőkét szeretnék bevonni induló vállalkozásomhoz” – mondja ügyfelünk. „Rendben, beszélgessünk róla. Mekkora a tőkeigény?” – kérdezzük mi. „Ó, azt nem tudom. Attól függ...”
William Edward Deming amerikai statisztikus mondta: „Hiszünk istenben. Minden másra hozz adatot.” Projektjeink szempontjából a legfontosabbak az ún. KPI (key performance index) számai, azaz azok az adatok, amelyek képesek megmutatni, jó irányba halad-e a projekt. Ha tudom, hány felhasználót kell elérnem, mekkora profitot kell termelnem, mekkora egy ideális üzletkötés értéke, vagy hány percet kell a látogatónak eltölteni az oldalamon, akkor képes vagyok az ehhez vezető eszközöket, ezek befektetésigényét is meghatározni. Ehhez pedig még egy dolgot kell tudni számokkal meghatározni: egészen pontosan mit tekintek sikernek. Amíg ez nincs meg, sajnos hiába találkozom a legtökéletesebb befektetővel.
Végül: ideje színpadra lépni
Peter Brook, a színházművészet egyik meghatározó figurája szerint a színházhoz mindössze két dolog kell: egy színész és egy néző. Amint ők együtt vannak, színház történik akkor is, ha a színész éppen semmit nem csinál. Ahhoz, hogy hatásos legyen az előadás, tudnia kell, mit, hogyan és miért tegyen, hiszen a néző figyel.
Lépjünk ki a szobából. Kezdjünk el beszélni. Kezdjünk el megismerkedni mindazzal, amitől vagy mindazokkal, akiktől segítséget várunk. Menjünk el a forrásig. Megéri.
A cikk szerzője a Megoldás.Most munkatársa.