Ez van: az emberek családjuktól kérnek befektetési tanácsot

A válság megingatta az emberek bizalmát, a pénzügyi intézményekben: a magyar lakosság csaknem 60 százaléka kevésbé bízik a pénzügyi szolgáltatókban, mint egy évvel ezelőtt. Ez azonban nem csak nálunk és a közép-európai régióban van így, hanem a fejlett nyugat-európai országokban is - derül ki az Aviva Életbiztosító által végzett Európa 11 országára kiterjedő kutatásából.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bizalomvesztés mellett az is közrejátszik a befektetési kedv visszaesésében, hogy az emberek kevésbé hajlandóak kockázatot vállalni, mint öt évvel ezelőtt. A kelet-közép európai régióban a magyarok a leginkább borúlátóak, majdnem 90 százalékuk érzi úgy, hogy általánosan az egész élet kockázatosabb napjainkban, bár ez a szám Romániában és a Cseh Köztársaságban is meghaladja a 70 százalékot.

Nyugaton jobban szeretik a bankokat

Ha a bizalomvesztés ellenére mégis befektetési tanácsot kérnek az emberek, akkor a magyarok 40 százaléka a családjától kapott információban bízik, és csak 12 százalékuk fordul a pénzintézetekhez. A kelet közép európai régió országaiban hasonló a sorrend, mint nálunk, viszont Nyugat-Európában még mindig a bankokat részesítik előnyben a befektetési tanácsok forrásaként, de a család itt is második helyen áll. A kutatásból az is kiderül, hogy ha elégedett egy szolgáltatással az ügyfél, ezt az információt szereti megosztani a környezetével, a barátokkal és a családdal.

„A biztosítási piac sajátossága, hogy az ügyfelek leginkább az ismeretségi körből érkező tanács alapján döntenek a legtöbbször, ebben az esetben viszont előfordulhat, hogy nem teljes körű tájékoztatást kapnak az adott termékről, arról nem is beszélve, hogy nem ismerjük meg a többi konstrukciót." - hangsúlyozta Zolnay Judit, az Aviva Életbiztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.

A régebb jobb

A pénzügyi szolgáltató partner kiválasztásánál a vizsgált országok többségében az adott céggel kapcsolatos korábbi tapasztalat került az első helyre, csak Romániában és Lengyelországban hallgatnak jobban a család vagy a barátok tanácsaira. Mindenütt fontos szempontként jelölték meg a válaszadók, hogy szívesebben döntenek olyan cég mellett, ami már régóta működik. Abban viszont egyetértés volt, hogy miután letették a voksukat egy pénzintézet mellett, kitartanak, nem szeretnek váltani.

A felmérés résztvevői azt tapasztalták, hogy a pénzügyi intézmények többsége nem tesz reális ígéreteket és szívesen vennének több tanácsot és támogatást személyes pénzügyeik tervezéséhez, bár ezért a minőségi pénzügyi tanácsadásért hazánkban egyelőre még csak a megkérdezettek 14%-a lenne hajlandó fizetni is (Csehországban és Romániában 30%-ot meghaladó ez az arány). A megkérdezettek mintegy 40 százaléka úgy véli, hogy a pénzügyi szolgáltatók nincsenek tisztában az ügyfelek igényeivel.

Bankokban a fele sem bízik

A nagy nemzetközi pénzintézetek iránti bizalomvesztésnek vagyunk tanúi: a bankokat a lakosság közel fele nem tartja becsületesnek és igazságosnak. Romániában a lakosság kiemelkedően magas 60 százaléka vélekedik így, de Magyarországon is 55 százalékos ez az arány. Azonban a lakosság egynegyede (Románia kivételével, ahol ez 11 százalék) bízik a bankokban. A helyi és regionális bankokba vetett bizalom szintén mérséklődött tavaly óta, azonban még mindig erősebb, mint nagy és nemzetközi társaik iránt, a lakosság mintegy harmada bízik bennük. Romániában azonban őket sem tartja a lakosság 60 százaléka kellően becsületesnek és igazságosnak. A bizalom növelésének helyreállításához - a kutatásban során megkérdezettek véleménye szerint - arra lenne szükség, hogy a pénzügyi intézmények betartsák ígéreteiket. Csehországban az emberek bizalmát az intézmények által vállalt pénzügyi garancia állítaná helyre.

A pénzügyi intézményekről alkotott vélemény szerint az emberek különbséget tesznek a bankok és biztosítók között. A bankokról rosszabb a kép, a lakosság nagyobb hányada véli úgy, hogy sokkal inkább saját érdekükben cselekednek, és kevésbé tartják szem előtt az ügyfelekét. Az ügyfelekkel szembeni nyíltságot és egyértelműséget is többen hiányolják a bankoknál, mint a biztosítóknál.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo