Észbe kaptak az idősebbek

Növekvő öngondoskodás tapasztalható az idősebb generációknál - állapította meg az OTP Önkéntes Nyugdíjpénztár (OTP ÖNYP) a hozzá visszaérkező adóvisszatérítési igazolások alapján. Ezekből egyebek mellett kiderült: a pénztár kasszájába érkező adóvisszatérítések összegének több mint fele 50 év felettiektől származik.

Adókedvezmények

Az önkéntes pénztári befizetések után járó adókedvezményt az idén első ízben nem kézhez kapták a pénztártagok, hanem az általuk megjelölt pénztári számlára utalta az adóhatóság. Az adókedvezmény mértéke az önkéntes nyugdíj-, illetve egészségpénztárba, valamint önsegélyező pénztárba befizetett összeg harminc százaléka, de legfeljebb 100 ezer forint, többes jogviszony esetén 120 ezer, a nyugdíjkorhatárt 2020 előtt betöltők esetében pedig 130/150 ezer forint.

A pénztár adatai szerint 43 százalék utaltatta vissza az OTP ÖNYP-be a befizetései után járó adóvisszatérítést, ami ugyanakkor az ottani befizetések után visszajáró összeg 61 százalékának felel meg. Legnagyobb arányban (72 százalék) az 51 és 60 év közöttiek kérték az önkéntes nyugdíjpénztárba pénzük átcsoportosítását, őket a 41-50 év közöttiek követik, de a befizetés nagyságát illetően már a közvetlenül nyugdíjazás előtt álló, 60 év feletti korosztály foglalja el a második helyet.

A 60 év feletti korcsoportba a pénztári tagok 2,4 százaléka tartozik, ám ők irányították az adóvisszatérítések összegének 67 százalékát önkéntes nyugdíjpénztári számlájukra. E korcsoport az éves befizetések szintjén is az élen jár: míg a 16-30 év közötti korosztály éves átlagos befizetése 220.725 forint, addig a 60 év feletti korosztályé 485.503 forint, azaz több mint a duplája.

Változó tendencia

Várnagy Anikó, az OTP ÖNYP ügyvezető igazgatója szerint ez arra enged következtetni, hogy megváltozott a tendencia. Míg korábban a közvetlenül nyugdíj előtt álló korosztály öngondoskodási hajlama elenyésző volt, és tagjai általában az államtól várták a gondoskodást, addig a tavalyi önkéntes nyugdíjpénztári befizetések és adóvisszatérítések ellenkező irányzatról árulkodnak, a nyugdíj célú megtakarítások egyre népszerűbbek az idősebb generációk körében is.

Az adatokból az is kiderült, hogy az idősebb korosztály szívesebben költ a nyugdíjas évek megtakarításaira, mint a közvetlenül felhasználható egészségpénztári szolgáltatásokra. Utóbbiakra továbbra is a fiatalabb generációk választása esik, hiszen az egészségpénztárba befizetett összeget akár azonnal el is költhetik. A 16-30 éves korosztály az adóvisszatérítések nagyobb hányadát általában egészségére, sportolásra vagy üdülésre fordítja, szemben az 51-60 éves, illetve a 60 év feletti korosztály önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítási preferenciájával.

Az OTP Önkéntes Nyugdíjpénztár 1994-ben alakult, tevékenységét az elsők között kezdte meg. A pénztár tagjainak száma 2007. március 31-én 263 ezer fő, vagyona 93 milliárd forint volt. Piaci részesedése 2006 végén a taglétszám alapján 20,23 százalék, a vagyon alapján 13,23 százalék volt.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo