Autólízing - egyre rázósabb terep

Az autófinanszírozási piac számára 2007 sem lesz könnyű esztendő, az új autóértékesítések terén kétszámjegyű csökkenést várnak a piaci szakértők, a használt autóeladások terén is lemorzsolódással számolnak, miközben úgy tűnik, az egyre vonzóbb - a lízingcégek számára ugyanakkor egyre kockázatosabb - ajánlatokkal sem tudják már becsábítani a vevőket az autószalonokba.

Sokatmondó adat, hogy 2006 első háromnegyedévben, a Magyar Lízingszövetség adatai szerint már csak 1 százalékos bővülés jellemezte az autófinanszírozási szegmenst - ez félévkor még meghaladta a 6 százalékot -, miközben a mintegy 900 milliárd forintos hazai lízingpiacból már csak 58 százalékos szeletet hasított ki szeptember végén, szemben az egy évvel korábbi 64 százalékkal. A harmadik negyedév ráadásul komoly lemorzsolódást hozott a finanszírozott autók darabszámát tekintve is, amit a piaci szakemberek elsősorban a megszorító intézkedések hatásának tudnak be.

Az autófinanszírozási piac folyamatos szűkülése lépésre kényszerítette a lízingtársaságokat is. A futamidők folyamatosan hosszabbodtak - akad már, aki tíz évnél hosszabb időtartamot ajánl az ügyfélnek -, az önrészek drasztikusan lemorzsolódtak - a nulla százalék szinte mindenhol elérhető -, immáron a roncsautó beszámítás sem számít ritkaságnak, ráadásul a használt autó vásárlásánál is beszámítanak már meglévő használt autót.

Az elmúlt évben elszaporodtak a casco nélküli hitelek is - aminek a célja a minél alacsonyabb, s ezáltal csábító havi törlesztőrészletek kialakítása volt -, az újautó-vásárlásoknál 10-50 százalék körül mozog az arányuk, míg a használtaknál 50-70 százalékra tehető. (Bár több lízingtársaság 2006-ban már beépített cascós hitellel lépett színre, ám kérdés, hogy ezzel sikerül-e visszaszorítani "no cascójukat".)

2007. ráadásul az autófinanszírozási piac további szűkülését hozza. Az új autóeladások volumene a várakozások szerint több mint 10 százalékkal mérséklődik, a használt autószegmens terén is visszaesést várnak, miközben a kormányzati megszorítások következtében azzal is számolni lehet, hogy több magánszemély nem lesz képes fizetni a törlesztőrészleteket, ami a visszavett autók számát növelheti. (A piaci szakemberek szerint a visszavett autókon átlagosan 2-3 hónap alatt ad túl a finanszírozó.) A nem fizető autósok számára ráadásul további veszélyt jelent, hogy a hosszú futamidejű hitelek miatt a visszavett gépkocsi után még fizetniük is kell, miután az értéke nem fedezi a finanszírozó felé fennálló tartozásukat. 

Devizahitelek -  fix hitel

Az elmúlt évet a forint hektikus árfolyammozgása jellemezte, aminek nyomán a hitelt felvevők igencsak megérezhették a bőrükön azt a korábbi figyelmeztetést, miszerint árfolyam- és kamatkockázatot is futnak. Ennek nyomán több autófinanszírozó is új konstrukcióval nyitott az elbizonytalanodó lakosság felé: megjelentek a fix havidíjas hitelek. A konstrukció felépítése szerint a havi törlesztés összege nem változik, azonban a futamidő az árfolyam alakulásának megfelelően nőhet vagy csökkenhet. A konstrukció iránt folyamatosan nőtt az érdeklődés, bár így utólag visszatekintve igazán azok jártak jól, akik a forint nyári mélypontjakor vettek fel devizahitelt.

A devizahitel költsége mindenesetre az idén több finanszírozónál is nőhet, akadnak ugyanis olyan lízingcégek, amelyek a tavalyi svájci kamatemeléseket most érvényesítik kamataikban. Ez mindenesetre nem veszélyezteti a svájci frank dominanciáját a piaci szereplők szerint, a forint, illetve euró alapon felvett hitelekhez képest ugyanis még mindig ez kínálja a legalacsonyabb törlesztőrészletet.

Bankfiókból?

Az új autóértékesítések csökkenése, s ezzel párhuzamosan az autófinanszírozási volumen mérséklődése új piacok keresésére ösztönözte a hazai lízingtársaságokat.

-Autókereskedő cégek kiiktatásával nyújtott hitel: a tranzakcióval a finanszírozó megspórolhatja a kereskedő jutalékát. (A közvetlen hitel ugyan elsősorban a használt autópiaci szegmenst jellemzi, de van olyan finanszírozó, amely új autóvásárlásához is nyújtja.) A magánszemélyek közötti autó-adásvétel nem csekély volument jelent: becslések szerint évente több mint 50 ezer gépkocsi cserél gazdát "magánúton", s a vásárlók egyre nagyobb része ebben az esetben is igényelné a hitelt.

A közvetlen hitelnyújtás egyúttal gyors és pontos ügyintézést jelent az ügyfeleknek, másfelől a finanszírozó számára is biztonságot nyújt. A hitelt ugyanis csak olyan autókra lehet felvenni, amelyek műszaki állapotát, eredetét a finanszírozók bevizsgálták, ráadásul az ügylet során beazonosítják az eladót és a vevőt, ezáltal kiküszöbölhetők a gépkocsi-vásárlások során fellelhető visszaélések is.

-Hitelkiváltás: az autós régi, drága hitelkonstrukcióját kedvezőbb feltételekkel válthatja ki. Ez a tranzakció a finanszírozók hálózatában, illetve az anyabank fiókjaiban szintén megköthető.

-Újrafinanszíroztatás: az autótulajdonos a tehermentes gépkocsija értékének akár 80 százalékát is kézhez kaphatja gyorsan, ráadásul a személyi kölcsönöknél kedvezőbb feltételekkel.

-Életbiztosítással kombinált autóhitel: A konstrukciót a magánszemély ügyfeleinek kínálja a CLB Független Biztosítási Alkusz. Az új konstrukcióban a társaság a gépjármű hitelszerződésekhez egy speciális élet- és balesetbiztosítási szerződést is kapcsolt, így az ügyfél egy csökkentett törlesztő-részletet fizet, annak köszönhetően, hogy - a finanszírozási feltételeknek megfelelő - újonnan kötött életbiztosítást a finanszírozó elfogadja fedezetként. (A konstrukciót elsősorban a visszaigényelhető személyi jövedelemadóval rendelkező magánszemélyeknek ajánlható, hiszen a megkötött életbiztosítási szerződés alapján fizetett biztosítási díjak után adókedvezményt lehet igénybe venni.)

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo