Tavaly ősszel, szinte a kgfb kampány indulásának pillanatában lépett a hazai piacra Románia első számú biztosítója, az Astra Biztosító. A rendelkezésre álló szűk idő ellenére rögtön az első kampányával a második legtöbb új szerződést kötötte, 114 ezer gépjármű-tulajdonos választotta terméküket az év végi kgfb hajrában. Természetesen sikerüket a három hónapos piaci jelenlét után elsősorban nem az ismertségüknek köszönhették, hanem a hatékony partnerkapcsolat építésnek és kedvező tarifáiknak. De nem üthet vissza az induló piaci siker, különösen, hogy tavaly már a korábbi évekhez képest 30-40 százalékkal alacsonyabb tarifákat ajánlottak a biztosítók? Lesz-e hatása a távol-keleti eseményeknek a hazai kötelező felelősségbiztosítási piacra?
"Egy ilyen katasztrófára sajnos nem lehet felkészülni azonban ne felejtsük el, hogy a biztosítók a katasztrófa kockázatok kezelésére jöttek létre. Most úgy tűnik, középtávon visszaállhat a korábban megszokott alkatrészellátás," mondta Török Béla, az Astra Biztosító magyarországi fióktelepének vezetője. „Ugyanakkor a piaci bevezetést nálunk minden esetben részletes elemzés előzi meg, hiszen így tudjuk felmérni a lehetőségeinket és garantálni a hosszú távú jelenlétet. Nem kell tehát attól tartani, hogy a megadott tarifáink ne állnák ki a japán katasztrófa okozta, nem várt hatásokat. A biztosító stabil háttérrel rendelkezik, s az informatikai újítások, az automatizálás eredményeképp rendkívül hatékonyan működik.
Piacra lépve
"A rövid idő ellenére sem volt felkészületlen a magyar piaci megjelenésünk, mert ezt megelőzően rengeteg statisztikai adat birtokában alakítottuk ki üzleti stratégiánkat, beleértve a tarifáinkat is,” folytatta Török. „Az, hogy kedvező díjakkal tudtunk a magyar piacra lépni elsősorban annak köszönhető, hogy a román anyacég vezető piaci szereplőként olyan erőforrásokkal rendelkezik, amelyek biztos hátteret adnak ahhoz, hogy más országokban is sikeresen tudjon piacot szerezni.” Romániában – a magyarral ellentétben – határozott időre szólnak a gépjármű felelősség biztosítások, tehát minden évben újra kell kötni azokat. Ráadásul – természetesen a bejelentési kötelezettségek betartásával – havonta lehet változtatni a díjszabáson is. Ez az anyacégnél elképesztő adminisztrációs és informatikai rendszert igényel, amely a magyar piac számára is biztos alapot ad.
Török hozzátette: „A díjszabásunkat többek között azért tudtuk versenyképesen kialakítani, mert az anyacég infrastruktúrája különösebb bővítés nélkül el tudja látni a magyar fióktelepet is. Itt szeretném viszont megjegyezni, hogy a magyar piacon minden kárügyintézés Magyarországon történik, a helyi viszonyoknak megfelelően." A román Astra életében a költséghatékonyság terén átütő sikert jelentett a mobil iroda bevezetése. A papírmentes kötvényesítés gyorsabbá és olcsóbbá teszi a folyamatokat, amelynek haszna az árképzésben is megjelenik.
Ezeket az előnyöket a magyar piacon is szeretnék érvényesíteni, jelenleg éppen annak a feltérképezése folyik, hogy milyen jogi lehetőségei vannak a nem papíralapú ügyfélaláírásnak, szerződéskötésnek.