"A gazdaság és az ökológia nem feltétlenül ellenségek" - fogalmazott Günter Verheugen ipari biztos az Európai Parlamentben, hozzátéve, hogy az európai autógyártás azon kevés iparágak egyike, amelyben Európa még világelső - írja az EUvonal.
A Bizottsági tervek szerint 2012-től az új gépkocsik széndioxid kibocsátását 130 grammra kell csökkenteni kilométerenként, s ha ezt a gyártók nem teljesítik 2015-től 95 eurós bírságra számíthatnak minden túllépet grammért. A javaslatot decemberi közzétételekor az ipari biztos nem szavazta meg és nem ment el az azt követő sajtótájékoztatóra sem, amelyet Stavros Dimas környezetvédelmi biztos tartott a szabályozásról. (Az EU szigorúbb szabályozást léptetne életbe az üvegházhatású gázok kibocsátásáról, ám ez csökkentheti a nehézipar versenyképességét - ismerték el korábban az Európai Bizottság illetékesei.)
Kivándorolhatnak a gyárak
"Minden iparágat a technológiailag lehetséges legkörnyezetkímélőbbé kell tenni, de úgy gondolom, hogy ezt nem nemzetközi versenyképességünk aláásásával kellene elérni" - mondta Verheugen. Szerinte nem kellene eljutni arra a pontra, amikor az ipar "kivándorol", ez ugyanis nemcsak a foglalkoztatás drasztikus csökkenésével, hanem további környezetszennyezéssel járna, hiszen azoknak a vállalatoknak, amelyek termelésüket Európán kívülre helyezik át, kevésbé szigorú szabályoknak kell megfelelniük.
Az európai autóipar évente 19 millió autót gyárt, 2,3 millió embert foglalkoztat közvetlenül és további 10 millió álláshelyet tart el közvetetten. (Az Európai Bizottság elismerte, hogy újra kell gondolni az EU bioüzemanyagokkal kapcsolatos terveit, miután azok környezeti károkat és szociális problémákat okozhatnak.)