Tévesek az ipari lobbi ellenérvei: olcsóbb a klímavédelem

Az  EU ambiciózusabb klímavédelmi célkitűzései új munkahelyeket és a zöld gazdasági fellendülést eredményezhetnek. Mi igaz az ipari lobbi által emlegetett érvből, hogy az emisszió-csökkentés versenyhátrányt okoz? Az Európai Bizottság jelentése - több más hatástanulmánnyal egyetemben - cáfolni látszik e nézetet.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság legutóbbi klíma-jelentése szerint a tervezettnél nagyobb mértékben és olcsóbban csökkenthetők az üvegházhatású gázok, hívta fel a figyelmet a tanulmányra a Greenpeace. Az EB becslése alapján ahhoz, hogy 2020-ra 20 százalékkal csökkentse az Unió a CO2-kibocsátását, a 2008-as számításokhoz képest valójában legalább egyharmaddal kevesebb kiadásokra van szükséges. Vagyis 22 milliárd euróval kevesebbe kerülne a klímavédelem.

Ha az EB úgy dönt, hogy erősítik az emisszió-csökkentési célokat, és 30 százalékra emelnék a mérséklés mértékét, még úgy is 40 milliárd eurót takarítanánk meg csak a fosszilis tüzelőanyagok importján. Megjegyzendő: a(z el nem fogadott) globális klímaegyezmény kigondolói eredetileg 40 százalékos csökkentést láttak volna szükségszerűnek a fejlett ipari országoknál, hogy megállítsák a légkör felmelegedését.

Nem sérülne a versenyképesség?

Az Unió zöld törekvései emellett zöld munkahelyeket is teremtenének. "Egyes ipari lobbisták szerint az ambiciózus klímavédelmi célkitűzések veszélyeztetik a munkahelyeket és a termelést, de a Bizottság jelentése pont azt mutatja meg, hogy ennek ellenkezője az igaz. A nagyobb kibocsátás-csökkentés azt jelentené, hogy a cégeknek nem a szennyezésből, hanem a zöld növekedésből lenne profitja", mondta Stoll Barbara, a Greenpeace klíma és energia kampányfelelőse.

Az ipari lobbi szerint a szigorúbb uniós kibocsátási célok versenyhátrányt jelentenének számukra a külföldi cégekkel szemben, mert a multinacionális cégek külföldre települnek, ha szigorítják emissziós lehetőségeiket és megdrágítják számukra a kibocsátást. Ha e társaságok alkalmasint az Európai Unión kívülre helyezik át gyártási kapacitásaikat, ott még kevesebb környezetvédelmi szabályozással és megengedőbb emissziós kvótarendszerrel számolhatnak. A szakzsargonban ezt nevezik "CO2-szivárgásnak".

Az idő pénz
Az EU emisszió-csökkentési vállalásai:
2020-ra 20 %
2050-re 80-95 %
Ha a mérséklés egyenletesen lenne elosztva időben, már 2020-ra 40 százalékos csökkentést kellene végrehajtani. A késlekedés csak még drágábbá teszi az ÜHG-kibocsátás csökkentését.
Az International Energy Agency azt állítja, hogy minden egyes év (2010 és 2030 között), amely késedelmet jelent az emisszió-csökkentési politika végrehajtásában, 336 milliárd euró (500 milliárd dollár) pluszköltséget jelent az energiaszektornak a környezetkímélő beruházások terén.

A brit kormány által megrendelt, klímapolitikában alapműnek számító "Stern-jelentés" (2006) azonban úgy találta, nincs rá "empirikus bizonyíték", hogy az emissziós rendelkezések ilyen hatással járnának. Ez magyarán annyit tesz: eddig nem gerjesztett menekülési hullámot a magánszektorban az EU klímapolitikája. "A gyakorlat a kereskedelemben és a helyszínválasztásban azt mutatja, hogy csak néhány ágazat rendelkezik nemzetközileg mobilis gyártó-bázisokkal és termelési folyamatokkal", szögezte le a 700 oldalas Stern-jelentés.

Az emissziós lehetőségeket megelőzve más tényezők élveznek prioritást a helyszínválasztásban - ilyen például a fogyasztói piac távolsága, a technológiai fejlődés, a munkaerő szakképzettsége, az energiai és logisztikai infrastruktúra állapota, a valutaárfolyam, vagy a nyersanyagokhoz való hozzáférés.

2008-an a University of Cambridge Climate Strategies nevű kutatóintézete 159 iparágban vizsgálta az EU emissziós kvóta-kereskedelmi rendszerében évről-évre fokozatosan végrehajtandó szigorítások leendő kihatásait. A kutatók úgy látták, 23 szektorra hárulnának "nem elhanyagolható" költségek (vagyis a termelési költség egy százalékánál nagyobb kiadás). Mivel ezek az iparágak viszonylag kis mértékben kereskednek nem-uniós országokkal és piacokkal, az EU-ból kiköltözés lehetősége is csekély. Hasonló következtetésekre jutott a németországi ipart elemző tanulmányában az Öko Institut, továbbá a CE Delft, mely a holland nehézipart mérte fel.

A gyártási folyamatok kiszervezése (outsourcing) persze folytatódik, klímapolitikától függetlenül is létező jelenség: Jeremy Rifkin közgazdász (Foundation on Economic Trends) kimutatása szerint a kihelyezés az európai állások 5 százalékát érinti negatívan. A többi munkahelyvesztés a termelés gépesítésének tudható be - ez még Kínára is igaz, ahol 7 év alatt a gyári munkások 15 százalékát bocsátották el. Pedig ők a legolcsóbbak a világban. "De a gépi erő még olcsóbb", véli Rifkin, rámutatva, hogy világszerte hasonló a tendencia: a munkások 14 százalékát bocsátották el. A közgazdász cáfolja az amerikai és európai politikusok által hangoztatott érvet, miszerint ha visszanyerjük az ipari termelést (és az nem költözik a távol-keletre), akkor megáll az megoldás lehet a munkahely-teremtésre.

Zöld munkahelyek teremése

Az EB említett jelentésének háttértanulmánya azt állítja, hogy a 20 százalékos emisszió-csökkentés 30 százalékra emelése élénkítené a gazdaságot és a foglalkoztatottság növeléséhez vezetne, mert zöld fejlesztéseket kényszerítene ki a gazdasági szereplőkből. 2020-ra az erősebb klímapolitikával is legalább 160 000 "nettó" munkahely keletkezne - ez a megszűnt és újonnan keletkezett állások egybevetése utáni számérték. A Greenpeace és a European Renewable Energy Council (EREC) által megrendelt tanulmány -melyet tavaly a Sydney-ben lévő University of Technology keretén  belül működő Institute for Sustainable Futures (ISF) készített- azt állította, hogy a 30 százalékos kibocsátás-csökkentés esetén is 2020-ra legalább 350 000 új munkahely keletkezne (itt már nem a nettó munkahely kifejezést használják).

Kvóta-fölösleg

A recesszió világszerte visszavetette a CO2-kibocsátást, amiért nemcsak a termelés csökkenése a felelős, de a magasabb hőmérséklet miatt csökkenő fűtési igények is. Ugyanakkor az Unió emisszió-kereskedelmi rendszerének köszönhetően a nagy kibocsátó cégeknek euró-milliárdok hullottak az ölébe a recesszió miatt fel nem használt kibocsátási egységek után, hangsúlyozta a Greenpeace. Egy másik jelentés például megállapította, hogy a nehézipar (acél- és vasgyárak, olajfinomítók) "az európai fogyasztókra hárította át azoknak a CO2 kvótáknak a képzeletbeli költségeit, melyeket egyébként ingyen kaptak, s így pusztán az elmúlt három évben 14 milliárd eurónyi extra haszonra tettek szert", állítja a Greenpeace.

Az EU legnagyobb légszennyező vállalatai
Vállalat                     Becsült kvóta-fölösleg (2008-2012)   Érték (euro)
ArcelorMittal              99,801,132                                     1,397,215,847
Corus                       26,965,777                                       377,520,882
Lafarge                    23,507,560                                       329,105,840
SSAB – Svenskt Stal   17,818,541                                       249,459,580
Cemex                     14,669,057                                       205,366,804
Salzgitter                  12,636,864                                       176,916,099
US Steel                   11,281,904                                       157,946,658
Heidelberg Cement    10,905,197                                       152,672,755
CEZ                           8,359,590                                       117,034,260
Slovenske elektrarne   6,760,715                                        94,650,010

Az európai emissziókereskedelmet (ETS) vizsgáló Sandbag becslése szerint Európa tíz legszennyezőbb vállalata összesen 3,2 milliárd eurót kitevő CO2-kvóta fölösleget halmoz fel 2012-ig bezárólag. A CE Delft kimutatta továbbá, hogy nemcsak az energiaszektor, de más  ipari szereplők (vas-, acél- és olajvállalatok) is hasonló kvóta-többletre tettek szert, melynek eladásából hatalmas összegekhez juthatnak. E cégek 2005 és 2008 között összesen 14 milliárd euró profitot termeltek. Ha a 2013 utáni kvótarendszerben továbbra is jelentős kibocsátási engedélyekhez juttatják őket ingyen, azzal tovább növelhetik nyereségüket.

2020-tól csak alacsony energiafelhasználású épületeket!
Az EP képviselői megszavazták az épületek energiahatékonyságáról szóló új uniós jogszabályt, melynek értelmében a 2020-tól épülő házak csak kevés energiát fogyaszthatnak (az új középületekre már 2018-tól kezdődően vonatkoznának a szigorú energiahatékonysági előírások), az idősebb épületeket pedig lehetőség szerint fel kell újítani. Az unió anyagi támogatást is nyújtana az energiahatékonysági célok eléréséhez. Az EU éghajlatvédelmi csomagjának egyik célkitűzése az energiafelhasználás 20 százalékos csökkentése 2020-ig. Az unió energiafelhasználásának jelenleg mintegy 40 százalékáért az épületek felelősek.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo