Nagy biznisz a használt luxusdivatcikkek árusítása

RealReal névre hallgat az az online platform, mely használt luxusdivatcikkeket árusít, ez évtől már fizikai boltokban is. Alapítója, Julie Wainwright nem titkolt célja, hogy ez legyen a körforgásos gazdaság első cége, melynek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt. Cuccaik kidobásáról akarja leszoktatni a gazdagokat.

Évente több mint 80 milliárd divatcikket gyártanak világszerte. Ennek 75 százaléka a szeméttelepeken végzi – bár vélhetően zömében a fast fashion, a diszkontdivat termékei.

Már a prémium kategóriás termékeknél is beindult a körforgás: a RealReal tesz róla, hogy semmi se menjen pocsékba és szemétbe, a Louis Vuitton retikült éppúgy el lehet adni náluk használtan, mint a Channel kosztümöt vagy a Gucci nadrágot.

Bevizsgált ékszerek és órák

A RealReal alapelve az, hogy csakis bevizsgált, hitelesített luxustermékeket árusít (újra). Kamut és hamisítványt nem. Ezzel megelőzi az árucikkek kidobását, vagyis még a luxuséletstílus szférájában is gátolja a hulladékképződést.

A vállalkozás ékszer- és órabevizsgáló pontokat működtet New Yorkban, Los Angelesben, San Franciscóban, Chicagóban, Dallasban és Washingtonban, ahol profi ékszerészek vizsgálják meg a behozott smukkokat és órákat. Ezeknél az egységeknél kávézót is működtet a RealReal.

Fotó: YouTube/RealReal

Hamarosan további helyszíneken is új egységeket nyit a cég, de hogy ez nemzetközi terjeszkedést is magában foglalna, arról egyelőre nem esett szó.

A divatipar ökolábnyomát az elmúlt években nagyobb figyelem övezi. A luxusmárkák sem ússzák meg a kritikát: nemrég felháborodást keltett a Burberry, amikor kiderült, hogy 28 millió font értékű termékét egyszerűen szemétégetőbe küldte, hogy nehogy olyan piaci szereplőknek (értsd: boltoknak) adja el, ami károsítaná a brand renoméját. A H&M-ról nemrég az látott napvilágot, hogy a gyári hibás termékeit küldi szemétégetőbe.

Fogyasztói szemléletváltás

A RealReal nem is annyira a márkákat akarja megreformálni vagy megtéríteni, hanem a fogyasztói szokásokat megváltoztatni, hiszen kettőn áll a vásár: a túlfogyasztásért nemcsak a gyártók felelősek, hanem maguk a vásárlók is.

A RealReal online piactere azt a biztonságot is be akarja hozni az elsődleges vásárlók tudatába, hogy később nyugodtan eladhatják egy megbízható platformon keresztül azt a drágán vett luxusdivatterméket, amit meguntak.

Azzal, hogy a divatcikkek továbbra is forgalomban maradnak, meghosszabbodik az életciklusuk, ami a körforgásos gazdaság egyik alapelve. Ugyanakkor szkeptikusok megjegyzik, hogy a cég nem foglalkozik az életgörbe legvégső stádiumával, amikor már másodlagos felhasználó -a terméket használtan megvásárló személy- is elhordta/megunta a ruhát, cipőt vagy kiegészítőt, s ő is kidobja. Ha itt belépne a RealReal és megoldaná a visszagyűjtést, s az alapanyagok szerinti szétválogatást és újrafelhasználást, akkor válna igazán a körforgásos gazdaság zászlóvivőjévé.

Julie Wainwright, a RealReal alapítója
Fotó:  YouTube/RealReal

Világcégépítő ambíciók

A céget 2011-ben alapították, és egészen mostanáig elég kevés hírverés övezte. A vállalkozás stabilan nőtt, ma már több mint 600 főt foglalkoztat, és évi 400 millió dolláros árbevételt könyvel el.

Eddig online ment az értékesítés, 2018-ban azonban megnyitotta első két fizikai áruházait is a RealReal New Yorkban és Los Angelesben, ahol már használt bútorok és lakáskiegészítők árusítása is folyik. Az idei áruháznyitással együtt új szolgáltatásokat is elindítottak: már van órajavítás, táskaszerviz és szabászat is.

A RealReal többek között olyan márkákat árusít, mint a Gucci, a Chanel, a Hermès, a Prada, a Saint Laurent, a Tom Ford, a Valentino vagy a Cartier.

A vállalkozás alapítója, Julie Wainwright már korábbi interjúkban is meglebegtette, hogy egy nap szeretné tőzsdére vinni cégét, de ettől a céltól még „évekre van”. Unikornisnak hívják a sok milliárd dolláros cégértékelést kivívott startupokat. Nem titkolt szándéka, hogy a RealReal legyen a körforgásos gazdaság első egymilliárd dollárnál többet érő cége.

A RealReal stratégiai szövetséget kötött Stella McCartney divattervezővel, aki maga is elkötelezett állat- és környezetvédő, s a fenntarthatóság szószólója a divatiparban. Ezentúl együtt kampányolnak azért, hogy a fogyasztókat leszoktassák a termékek kidobásáról (#NeverThrowAway), és rábírják őket arra, adják el megunt cuccaikat használtan (erre is van divatos szakszó: recommerce), vagy vigyék vissza azokhoz a márkákhoz, melyek visszagyűjtik a már feleslegessé vált termékeket (pl. Nike, H&M).

A RealRealba eddig 288 millió dollárnyi tőkét invesztáltak befektetők, a legutolsó adagot, 115 millió dollárt 2018 júliusában. Wainright arról nem nyilatkozott, vajon ezzel közelebb kerül-e a tőzsdére lépés dátuma.

(thefuturescentre.org, givingfashion.com, Sandbridge Capital)

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo