Jót is tehet a környezetvédelemnek a VW botrány

Bekeményít az Unió a Volkswagen kibocsátási botránya miatt - tehát végső soron még az is lehet, hogy a folyamatok felgyorsítása révén hosszabb távon jót tesz a környezetnek a most napvilágra került csalás.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép:Wikipedia

Amióta az autógyártók termékeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátását korlátozta az EU, nyílt titok, hogy az újabb modelleknél minden piszkos trükköt bevetettek a fogyasztási és emissziós értékek csökkentése érdekében – legalábbis a mérési ciklus során - írja a Totalcar. Az EU politikusai már évek óta foglalkoznak a problémával, de a vita eddig zárt ajtók mögött, különféle bizottságokban zajlott. A helyzet ismerői szerint itt is a hazai autóipart védelmező német politikusok igyekeztek puhítani a törvénytervezeten, és késleltetni a döntéshozatalt, így eddig lényegében nem haladtak a dolgok. A VW csalási botránya azonban új lendületet adott ennek az ügynek is: az Európa Parlament Környezetvédelmi Bizottsága megszavazta az új mérési szabványokra vonatkozó törvénytervezetet. Ennek következtében a továbbiakban már nyilvánosan zajlik majd a vita, így valószínű, hogy 2017-re érvénybe is léphet az új törvény.

Az perszer érdekes kérdés, hogy a szigorúbb mérési szabvány mellett az autógyártók milyen áron tudják majd tartani magukat a károsanyag- és szén-dioxid-kibocsátási normákhoz, és ez milyen hatással lesz az autók árára – erre a kérdésre azonban csak évek múlva születhet meg a válasz.

Befellegzett?
Az amerikai szövetségi környezetvédelmi hatóság (Environmental Protection Agency – EPA) és a California Air Resources Board (CARB) pénteken jelentette be, hogy súlyos manipulációt találtak a Volkswagen járműveinél. Az EPA szerint egy hatástalanító szoftver segítségével akár 40-szer több nitrogén-oxidot (NOx) bocsátanak ki a márka ezen dízelmotorjával szerelt autói, mint a megengedett érték. A VW csaló algoritmusa érzékelte, amikor a gépjármű elektronikus szervizcsatlakozójára (ECM) környezetvédelmi mérés miatt csatlakoztak. A szoftver a kormány állásából, a sebességből, a motor jellemzőiből, a légköri viszonyokból, sőt a géptető helyzetéből (nyitva van) következtetett erre. Amennyiben úgy értékelte, hogy jobban kell teljesítenie, az előre beállított jelleggrafikonokból a megfelelőt használta, amellyel teljesíteni tudta a szigorú károsanyag-kibocsátási normákat. Amennyiben ez nem volt szükséges, akkor az utcai kalibrációt használva sokkal megengedőbb volt a rendszer, és akár 40-szer annyi káros anyagot engedett a levegőbe jutni. A Portfolio.hu szerint Amerika után Németországban, Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is vizsgálják majd az érintett dízel modelleket. A francia pénzügyminiszer kezdeményezte a Volkswagen modelljeinek Európára kiterjesztett vizsgálatát. A Volkswagen részvényesei és a környezetvédők is beperelik a német autógyártót. (A botrányról itt olvashatja az Autóblog.hu cikkét.)

Véleményvezér

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo