Az Európai Unió mind környezetvédelmi (globális felmelegedés), mind gazdasági okokból (energiafüggőség) lényeges szerepet szán a bio-üzemanyagoknak - áll a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében. Hogy ennek terjedését minél inkább támogatni tudják, olyan célokat fogalmaztak meg, melyek a felhasználás fokozatos növelését irányozzák elő, úgy mint, 2020-ig a közúti közlekedési ágazatban a hagyományos üzemanyagok húsz százalékát váltsák fel az alternatív üzemanyagok. (Korábban a magyarországi bioetanol-ipar megingott kormányzati támogatásának visszaszerzésére Gyurcsány Ferenc miniszterelnök közbenjárását kérte az MBSZ.)
Mivel azonban nem sikerült az eredeti elképzeléseket megvalósítani - például, hogy a bio-üzemanyagok részesedése 2005-re nem érte el minden tagállamban a két százalékot - az EU felül szeretné vizsgálni a korábbi stratégiáját. Az új tervek szerint akár az is elképzelhető, hogy a jövőben a tagállamok részleges, vagy teljes adómentességet alkalmazzanak a bio-üzemanyagokra. Erre a lépésre azért lenne szükség, mert ez a fajta energia jelenleg jelentősen drágább a hagyományos üzemanyagoknál, így gátolja annak terjedését.
Az elképzelések szerint az EU megköveteli majd a tagállamoktól, hogy évente jelentéseket készítsenek az általuk foganatosított reklám-intézkedésekről és az elért célkitűzésekről. Ezek segítségével 2006-tól kezdve a Bizottság kétévente kiértékeli az előrehaladást és szükség esetén módosításokat eredeti politikáján.
Nyugaton már készen vannak a bioetanol stratégiák
Az öreg kontinensen legrégebben Svédország tette le a voksát az etanol mellet. Más bioüzemanyagok és a megújuló energiaforrások használata mellett a skandináv ország célként tűzte ki, hogy közlekedését fosszilis tüzelőanyag-mentessé teszi 2020-ig. Ezt úgy érnék el, hogy a személyautókban E85-öt, az autóbuszokban E95-öt használnak, valamint a "normál" benzinben is legalább öt százalékos a biokomponens (E5) arányt határoznak meg.
Stockholm ennek megfelelőn immár több mint 15 éve elkezdte a Scania etanol-üzemű motorjaival szerelt buszok használatát a tömegközlekedésben. Napjainkra a svéd főváros központjában üzemelő autóbuszok mindegyike alternatív üzemanyagokat használ, amely az MBSZ tájékoztatása szerint nagymértékben csökkentette a környezeti terhelést, valamint a légszennyezettséget.
Tavaly Franciaország is kiterjed programot indított az E85 üzemanyag elterjedésére, ők célként ötszáz benzinkút üzemelését tűzték ki. Ezenkívül további cél, hogy minden kúton forgalmazzák az E10-es üzemanyagot. De nemcsak ezek az országok, hanem Németország, Anglia, Spanyolország is adókedvezménnyel és más támogatással ösztönzi az etanol üzemanyagok elterjedését. (Itthon ennek segítésére az FVM a bioenergia-termelés gazdaságosságát segítő pályázatot ír ki.)
Le vagyunk maradva, pedig nekünk találták ki
Magyarországon ezzel szemben összesen négy darab olyan kút nyílt, ahol E85-öt tankolhatunk. Pedig kedvezmény itthon is van, jelenleg az E85-ös üzemanyag 85 százaléknyi etanol része mentes az üzemanyagok jövedéki adójától. További előny, hogy a minimum 4,4 százalék biokomponenst tartalmazó benzin jövedéki adója kedvezőbb, mint a hagyományos benziné. Az E95-ös dízel üzemanyag szabványosításával azon még le vagyunk maradva, ez jelenleg folyamatban van.
Az MBSZ szerint a hazai energiakoncepcióból kihagyhatatlan a bioetanol, mivel az hazánkat az EU nagy bioüzemanyag termelőjévé tehetné, amely stabilizálná a hazai gazdaságot. Szerintük ezt az üzletágat mintha Magyarországra szabták volna, mivel itthon minden adott ahhoz, hogy jelentős sikereket érjünk el ezen a területen.
Nem mindenki ilyen derülátó azonban, a természetvédők szerint mind környezetvédelmi, mind társadalmi okok miatt aggasztó a bioüzemanyagok terjedése. A legalapvetőbb probléma, hogy egyszerűen nincs elegendő terület a bolygón, hogy az autók üzemanyag-ellátását növényekből biztosítsuk - nyilatkozta korábban lapunknak Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője. Szerinte a biomassza az üvegházhatású anyagok kibocsátásán sem javít, így ha a bioüzemanyagok előretörését nem akadályozzuk meg, akkor ez az emberiség egyik legnagyobb öngyilkossági kísérlete lesz.