Jön az adómentes üzemanyag?

Míg az EU tagállamai közül többen előrehaladottak a bioetanol használatával kapcsolatban, addig Magyarországon összesen négy darab ilyen kút nyílt.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Unió mind környezetvédelmi (globális felmelegedés), mind gazdasági okokból (energiafüggőség) lényeges szerepet szán a bio-üzemanyagoknak - áll a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében. Hogy ennek terjedését minél inkább támogatni tudják, olyan célokat fogalmaztak meg, melyek a felhasználás fokozatos növelését irányozzák elő, úgy mint, 2020-ig a közúti közlekedési ágazatban a hagyományos üzemanyagok húsz százalékát váltsák fel az alternatív üzemanyagok. (Korábban a magyarországi bioetanol-ipar megingott kormányzati támogatásának visszaszerzésére Gyurcsány Ferenc miniszterelnök közbenjárását kérte az MBSZ.)

Mivel azonban nem sikerült az eredeti elképzeléseket megvalósítani - például, hogy a bio-üzemanyagok részesedése 2005-re nem érte el minden tagállamban a két százalékot - az EU felül szeretné vizsgálni a korábbi stratégiáját. Az új tervek szerint akár az is elképzelhető, hogy a jövőben a tagállamok részleges, vagy teljes adómentességet alkalmazzanak a bio-üzemanyagokra. Erre a lépésre azért lenne szükség, mert ez a fajta energia jelenleg jelentősen drágább a hagyományos üzemanyagoknál, így gátolja annak terjedését.

Az elképzelések szerint az EU megköveteli majd a tagállamoktól, hogy évente jelentéseket készítsenek az általuk foganatosított reklám-intézkedésekről és az elért célkitűzésekről. Ezek segítségével 2006-tól kezdve a Bizottság kétévente kiértékeli az előrehaladást és szükség esetén módosításokat eredeti politikáján.

Nyugaton már készen vannak a bioetanol stratégiák

Az öreg kontinensen legrégebben Svédország tette le a voksát az etanol mellet. Más bioüzemanyagok és a megújuló energiaforrások használata mellett a skandináv ország célként tűzte ki, hogy közlekedését fosszilis tüzelőanyag-mentessé teszi 2020-ig. Ezt úgy érnék el, hogy a személyautókban E85-öt, az autóbuszokban E95-öt használnak, valamint a "normál" benzinben is legalább öt százalékos a biokomponens (E5) arányt határoznak meg.

Stockholm ennek megfelelőn immár több mint 15 éve elkezdte a Scania etanol-üzemű motorjaival szerelt buszok használatát a tömegközlekedésben. Napjainkra a svéd főváros központjában üzemelő autóbuszok mindegyike alternatív üzemanyagokat használ, amely az MBSZ tájékoztatása szerint nagymértékben csökkentette a környezeti terhelést, valamint a légszennyezettséget. 

Tavaly Franciaország is kiterjed programot indított az E85 üzemanyag elterjedésére, ők célként ötszáz benzinkút üzemelését tűzték ki. Ezenkívül további cél, hogy minden kúton forgalmazzák az E10-es üzemanyagot. De nemcsak ezek az országok, hanem Németország, Anglia, Spanyolország is adókedvezménnyel és más támogatással ösztönzi az etanol üzemanyagok elterjedését. (Itthon ennek segítésére az FVM a bioenergia-termelés gazdaságosságát segítő pályázatot ír ki.)

Le vagyunk maradva, pedig nekünk találták ki

Magyarországon ezzel szemben összesen négy darab olyan kút nyílt, ahol E85-öt tankolhatunk. Pedig kedvezmény itthon is van, jelenleg az E85-ös üzemanyag 85 százaléknyi etanol része mentes az üzemanyagok jövedéki adójától. További előny, hogy a minimum 4,4 százalék biokomponenst tartalmazó benzin jövedéki adója kedvezőbb, mint a hagyományos benziné. Az E95-ös dízel üzemanyag szabványosításával azon még le vagyunk maradva, ez jelenleg folyamatban van.

Az MBSZ szerint a hazai energiakoncepcióból kihagyhatatlan a bioetanol, mivel az hazánkat az EU nagy bioüzemanyag termelőjévé tehetné, amely stabilizálná a hazai gazdaságot. Szerintük ezt az üzletágat mintha Magyarországra szabták volna, mivel itthon minden adott ahhoz, hogy jelentős sikereket érjünk el ezen a területen.

Nem mindenki ilyen derülátó azonban, a természetvédők szerint mind környezetvédelmi, mind társadalmi okok miatt aggasztó a bioüzemanyagok terjedése. A legalapvetőbb probléma, hogy egyszerűen nincs elegendő terület a bolygón, hogy az autók üzemanyag-ellátását növényekből biztosítsuk - nyilatkozta korábban lapunknak Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője. Szerinte a biomassza az üvegházhatású anyagok kibocsátásán sem javít, így ha a bioüzemanyagok előretörését nem akadályozzuk meg, akkor ez az emberiség egyik legnagyobb öngyilkossági kísérlete lesz.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo