Jön az adómentes üzemanyag?

Míg az EU tagállamai közül többen előrehaladottak a bioetanol használatával kapcsolatban, addig Magyarországon összesen négy darab ilyen kút nyílt.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az Európai Unió mind környezetvédelmi (globális felmelegedés), mind gazdasági okokból (energiafüggőség) lényeges szerepet szán a bio-üzemanyagoknak - áll a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében. Hogy ennek terjedését minél inkább támogatni tudják, olyan célokat fogalmaztak meg, melyek a felhasználás fokozatos növelését irányozzák elő, úgy mint, 2020-ig a közúti közlekedési ágazatban a hagyományos üzemanyagok húsz százalékát váltsák fel az alternatív üzemanyagok. (Korábban a magyarországi bioetanol-ipar megingott kormányzati támogatásának visszaszerzésére Gyurcsány Ferenc miniszterelnök közbenjárását kérte az MBSZ.)

Mivel azonban nem sikerült az eredeti elképzeléseket megvalósítani - például, hogy a bio-üzemanyagok részesedése 2005-re nem érte el minden tagállamban a két százalékot - az EU felül szeretné vizsgálni a korábbi stratégiáját. Az új tervek szerint akár az is elképzelhető, hogy a jövőben a tagállamok részleges, vagy teljes adómentességet alkalmazzanak a bio-üzemanyagokra. Erre a lépésre azért lenne szükség, mert ez a fajta energia jelenleg jelentősen drágább a hagyományos üzemanyagoknál, így gátolja annak terjedését.

Az elképzelések szerint az EU megköveteli majd a tagállamoktól, hogy évente jelentéseket készítsenek az általuk foganatosított reklám-intézkedésekről és az elért célkitűzésekről. Ezek segítségével 2006-tól kezdve a Bizottság kétévente kiértékeli az előrehaladást és szükség esetén módosításokat eredeti politikáján.

Nyugaton már készen vannak a bioetanol stratégiák

Az öreg kontinensen legrégebben Svédország tette le a voksát az etanol mellet. Más bioüzemanyagok és a megújuló energiaforrások használata mellett a skandináv ország célként tűzte ki, hogy közlekedését fosszilis tüzelőanyag-mentessé teszi 2020-ig. Ezt úgy érnék el, hogy a személyautókban E85-öt, az autóbuszokban E95-öt használnak, valamint a "normál" benzinben is legalább öt százalékos a biokomponens (E5) arányt határoznak meg.

Stockholm ennek megfelelőn immár több mint 15 éve elkezdte a Scania etanol-üzemű motorjaival szerelt buszok használatát a tömegközlekedésben. Napjainkra a svéd főváros központjában üzemelő autóbuszok mindegyike alternatív üzemanyagokat használ, amely az MBSZ tájékoztatása szerint nagymértékben csökkentette a környezeti terhelést, valamint a légszennyezettséget. 

Tavaly Franciaország is kiterjed programot indított az E85 üzemanyag elterjedésére, ők célként ötszáz benzinkút üzemelését tűzték ki. Ezenkívül további cél, hogy minden kúton forgalmazzák az E10-es üzemanyagot. De nemcsak ezek az országok, hanem Németország, Anglia, Spanyolország is adókedvezménnyel és más támogatással ösztönzi az etanol üzemanyagok elterjedését. (Itthon ennek segítésére az FVM a bioenergia-termelés gazdaságosságát segítő pályázatot ír ki.)

Le vagyunk maradva, pedig nekünk találták ki

Magyarországon ezzel szemben összesen négy darab olyan kút nyílt, ahol E85-öt tankolhatunk. Pedig kedvezmény itthon is van, jelenleg az E85-ös üzemanyag 85 százaléknyi etanol része mentes az üzemanyagok jövedéki adójától. További előny, hogy a minimum 4,4 százalék biokomponenst tartalmazó benzin jövedéki adója kedvezőbb, mint a hagyományos benziné. Az E95-ös dízel üzemanyag szabványosításával azon még le vagyunk maradva, ez jelenleg folyamatban van.

Az MBSZ szerint a hazai energiakoncepcióból kihagyhatatlan a bioetanol, mivel az hazánkat az EU nagy bioüzemanyag termelőjévé tehetné, amely stabilizálná a hazai gazdaságot. Szerintük ezt az üzletágat mintha Magyarországra szabták volna, mivel itthon minden adott ahhoz, hogy jelentős sikereket érjünk el ezen a területen.

Nem mindenki ilyen derülátó azonban, a természetvédők szerint mind környezetvédelmi, mind társadalmi okok miatt aggasztó a bioüzemanyagok terjedése. A legalapvetőbb probléma, hogy egyszerűen nincs elegendő terület a bolygón, hogy az autók üzemanyag-ellátását növényekből biztosítsuk - nyilatkozta korábban lapunknak Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője. Szerinte a biomassza az üvegházhatású anyagok kibocsátásán sem javít, így ha a bioüzemanyagok előretörését nem akadályozzuk meg, akkor ez az emberiség egyik legnagyobb öngyilkossági kísérlete lesz.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo