Hódít Európában az e-bicikli

Hat-hét éve kezdtek elterjedni az elektromos biciklik, idén a BMW is piacra saját modelljét. A lábkímélő járműalkalmatosság azonban nem olcsó termék. Nyugat-Európában átlagosan 645 ezer forintnak megfelelő összegbe kerül.

Fotó: Wikipedia, Jim Henderson

Hasznos találmány vagy az emberi izomerőt szükségtelenül felváltó, környezetszennyező luxustermék? Hiszen ólomsavas akkumulátorok százezreire van szükség hozzájuk.

Egyelőre csak azokban az országokban terjedt el az e-bicikli, ahol hagyományosan erős a „tekerős kultúra”. Vagyis főként egyes uniós államokban, újabban pedig Kínában is. A nagy kertvárosokkal szegélyezett, autópályákkal összekötött Egyesült Államok városaiban a lakosság még nem kapta fel az e-biciklit, mint új divatjelenséget. (New Yorkban törvényileg még mindig motoroknak minősülnek az e-biciklik.)

Németországban viszont a postások ilyen kétkerekűvel kézbesítik a leveleket. A Deutsche Post 6200 e-biciklit szerzett be munkatársai számára, melyek elektromosmotor-meghajtással működnek. A cél az volt, hogy az öregedő alkalmazottakat kíméljék, akik ily módon képesek a munkabírásukat változatlan szinten fenntartani, az eddig teljesítményt hozni – még ha gépi segítséggel is. A lestrapált postásokon túl az e-bicikliket főleg a reggel a munkába biciklivel bejáró emberek részesítik előnyben, akik nem akarnak izzadtan beérni a munkaidő kezdésére.

Városon belüli, munkahelyre történő közlekedésre általában négy alkalommal képes egy biciklimotor, egy töltéssel. A feltöltés egy órát vesz igénybe. Németországban köztéri akkutöltő állomások is rendelkezésre állnak a bringázók számára. A németeknél a biciklieladások tavaly 5,5 százalékkal csökkentek, míg az e-bicikliké 8 százalékkal nőtt – írta a New York Times. Hollandiában, ahol a legnagyobb a lakosság egészére vetítve az egy főre jutó biciklik száma, csak kismértékben csökkentek az eladások, de az e-bicikliké itt is nőtt, méghozzá 9 százalékkal. Svájcban 250 ezer e-bicikli van használatban, ami nem rossz arány a 8 millió fős lakosságon belül.

Garázs helyett bicikli jár a lakáshoz
Garázs helyett éves bérletet, osztott használatú autókat és elektromos kerékpárokat bocsátanak a lakók rendelkezésére az osztrák főváros 23. kerületébe tervezett lakóparkban, a Bike City-ben. Itt olvashat róla bővebben.
A megoldás idősebbeknek is hasznos lehet, akiknek így mégsem kell motort vásárolniuk, folyton taxit hívniuk vagy fájós lábbal a busz- és villamosmegállóban ácsorogniuk. De nem a magyar nyugdíjasok pénztárcájához szabták az árakat. Az e-biciklik átlagára 2700 dollár (645 ezer forint). A hagyományos biciklik, amiket utólag látnak el motorral, 1300 dollárba kerülnek (310 ezer forint) átlagosan. A BMW is piacra dobta saját verzióját, ez 3600 dollárt kóstál (859 ezer forint). A Daimler autógyár Smart márkája már kezdőösszeg nélkül is odaadja a 3000 dolláros e-biciklit azoknak a vásárlóknak, akik a részletfizetést választják.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo