Az Európai Parlament (EP) csütörtökön jelentést fogadott el a kereskedelem és az éghajlatváltozás összefüggéseiről. A dokumentum szerint a kereskedelem a globális üvegházhatású gázkibocsátás egyharmadért felelős. Ezért a parlament elengedhetetlennek tartja, hogy ösztönözzék a környezetkímélőbb szállítási módokra - vasúti, vízi szállításra - történő áttérést, és csökkentsék az árufuvarozás által kibocsátott, üvegházhatást okozó gázok mennyiségét. Az EP aggódik a bioüzemanyagok és a biomassza felhasználását ösztönző politikák (amely hazánkban nem kiforrott)potenciális negatív környezeti és társadalmi hatása miatt. Hangsúlyozza azonban az elsőgenerációs bioüzemanyag-termények fejlesztésének fontos szerepét a közös agrárpolitika és a cukorpiac közös szervezésének reformja által érintett európai gazdálkodók jövője szempontjából". (A mai bioüzemanyagok a jelenlegi előállítási technológiák miatt nem járnak jelentős környezeti haszonnal, de az úgynevezett második generációs fajták elterjedése már érdemi eredményeket hozhat. )
A plenáris vitában felszólalt Gyürk András néppárti EP-képviselő, aki szerint vitathatatlan, hogy az intenzív nemzetközi kereskedelem számos káros következményt időz elő, így többek között növeli a széndioxid-kibocsátást, emellett csökkenti az üvegházhatású gázokat elnyelő növényzet élőhelyét. A képviselő szerint ugyanakkor a kereskedelem és a nemzetközi munkamegosztás kiterjedése a negatív hatások mellett egyúttal javítja a termelés hatékonyságát is. Ez pedig azt eredményezheti, hogy összességében kevesebb erőforrást élünk föl. Gyürk azt mondta, elengedhetetlen, hogy a környezetkímélő technológiák előtti kereskedelmi akadályokat mielőbb lebontsák. Ezen túl arra kell törekedni, hogy a termékek árai a jövőben tükrözzék a közvetlenül nem érzékelhető káros következményeket, így a klímaváltozásra gyakorolt hatásokat is.