A globális felmelegedés az emberiség közös problémája, ezért az együttes cselekvés nem halogatható. Magyarország az Európai Unió tagjaként kész a cselekvésre - hangoztatta előadásában Fodor Gábor. A környezetvédelmi minisztériumnak van megvalósítható javaslata a klímaproblémák átfogó orvoslására. A megoldás alapja a 20-25- évre tervező Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, amely még ebben az évben az Országgyűlés elé kerül.
A legfontosabb feladat, hogy arányos felelősségünk mértékében részt kell vennünk az EU kibocsátás-csökkentési célkitűzésének elérésében. Az EU egyoldalú vállalása 2020-ig a széndioxid-kibocsátás húsz százalékos mérséklését irányozza elő, amennyiben azonban több kontinensre kiterjedő, globális összefogás születik, harminc százalékos is lehet a csökkentés. Hazánk az EU irányelvétől függően tehát 2020-ra az első esetben 16-25, a második esetben 27-34 százalékos kibocsátás-csökkentést vállalhat az 1990-es szinthez képest.
A széndioxid-kibocsátás csökkentése mellett a lakosságot és a gazdaságot fel kell készíteni a klímaváltozás várható káros hatásaira, a szélsőséges időjárási eseményekre, illetve meg kell teremteni a védekezés feltételeit.
A konferencián a miniszter több lehetőséget vázolt a probléma megoldására. Véleménye szerint komoly korlátozásokra lesz szükség az energiatermelés, az energiafogyasztás, a közlekedés, és az erdőgazdálkodás területén.
Kevesebb energiát!
A hatékony felkészüléshez alapos kutatások szükségesek. Ennek érdekében született az MTA-KvVM közös, globális klímaváltozás programja (VAHAVA), amely 2003 óta naprakész kutatási eredményeivel támogatja a stratégiai tervek megalkotását.Fodor Gábor elsőként olyan gazdaságszerkezet kialakítását tartja szükségesnek, amely a jelenlegivel szemben nem növeli az energiaigényt, hanem az energiatakarékosságra épül és újrahasználható termékek használatára ösztönöz. Ennek eléréséhez az energiastruktúrában nagyobb szerepet kell kapnia a megújuló, zöld energiáknak, az energiahatékonyság fokozásának.
A hőenergia terén a kisebb károsanyag kibocsátású tüzelőanyagok használata jelent alternatívát, amely mellett helyet kaphatnak más alternatív hőenergiák, illetve kulcsfontosságú a zöld, energiatakarékos építészet szempontjainak terjedése is. A közlekedésben a tömegközlekedés fejlesztésére, a kerékpározás támogatására (bicikliutak, biciklitárolók építése - a GKM 2000 kilométerrel új úttal számol) és a bio-üzemanyagok súlyának növelésére kell törekedni.