Emisszió: csökkentik vagy csak a növekedését lassítják?

A december 10-ig tartó klíma-csúcstalálkozótól nem vár ugyan senki jogilag kötelező érvényű globális megállapodást a kibocsátás-mérséklésre, az emisszió témája mégis kulcsfontosságú a tárgyalásokban, valamint a nézeteltérések megértésében. Kína hétfőn először állt elő azzal, hogy hajlandó (lenne) egy lehetséges ENSZ-megállapodás égisze alatt önkéntes alapon emisszió-csökkentést vállalni - a Kiotói eredmények elhagyását azonban nem engedi Peking, a Kiotói Jegyzőkönyvet valamilyen módon meg kell hosszabbítani a 2012 utáni időszakra is.

2007-ben az ENSZ által felkért tudóscsoport azt állította, az 1990-es kibocsátáshoz képest 25-40 százalékos csökkentés szükséges ahhoz, hogy a globális felmelegedést 2 Celsius foknál fékezzük meg. Új tanulmányok azt állítják, ez sem lesz elég, és az évszázad második felében már reális lehetőség a 4 Celsius fokkal magasabb átlaghőmérséklet.

Klíma-célok:
Kiotó, 1992:
5,2 százalékkal az 1990-es szint alá csökkenteni a kibocsátást 2008-2012 között.
Koppenhága, 2009:
25-40 százalékkal az 1990-es szint alá menni, hogy a felmelegedés ne haladja meg a 2 Celsius fokot.

Kiotó, a vesszőparipa

A fejlődő országok (az úgynevezett "77-ek csoportja") és Kína nyilatkozatban jelentette ki, hogy egy "kiegyensúlyozott" egyezménynek szükségszerűen a Kiotói Jegyzőkönyv meghosszabbításának is kell lennie. A bolíviai klímatárgyaló aggodalmának adott hangot, hogy a nemzetközi közösség vonakodik kiterjeszteni a Kiotói Protokoll hatáskörét.

December 3-án a kínai delegáció egyenesen azzal vádolta a fejlett országokat, hogy a kiotói vállalások eldobására játszanak. A kínai vádat főként a Japán -a konferencia előtti hetekben és a rendezvény során is hangoztatott- kijelentése váltotta ki, miszerint nem tartják magukat a kiotói jegyzőkönyvben vállalt emisszió-csökkentéshez 2012 után, ha Kína és az USA nem erősít az emisszió-mérséklésben.

A Kiotói Egyezmény elleni érvek hagyományosan azok voltak, hogy abban csak a fejlett világ 40 állama vett részt (ezt az érvet használta a Bush-adminisztráció, amikor nem ratifikálta az alkut, valamint arra hivatkozott, hogy az emisszió-csökkentés munkahelyeket szüntetne meg); továbbá az időközben nagy gazdasági szereplőkké vált BRIC-országok némelyike (Kína, India) sem volt aláíró. 

Kína emissziója 2000 óta megduplázódott! Az eltolódott súlypontokat jól jelzi, hogy a Kiotói Jegyzőkönyvben érintett országok -a világ népességének felét, ám- a globális kibocsátásnak mindössze 27 százalékát adják. Ma már a fejlődő országoké a globális emisszió 45 százaléka! (A Koppenhágában aláíró 140 állam 80 százalékot képvisel.)

 

"Kiegyensúlyozott egyezmény": 2011-re remélik

Valószínűleg senki nem indult olyan reményekkel neki a Cancúni Klímacsúcsnak, hogy itt megszületik a Kiotói Protokoll helyére lépő, jogilag kötelező érvényű megállapodás. Ezt egyre  többen a 2011-es Dél-Afrikai klímacsúcstól várják. A jelszó a mostani fordulóban a gazdag és szegény országok felelősségeinek, vállalásainak "kiegyensúlyozott" elosztása.

A fejlődő országok az iparilag fejlett államok "történelmi felelősségét" hangsúlyozzák: mivel másfél évszázadon át szennyeztek, most nekik kell elsősorban visszafogniuk magukat, illetve a zsebükbe nyúlni a Klíma Alap finanszírozására, és azon keresztül a szegény országok támogatására. Az USA viszont ragaszkodik hozzá, hogy Kína is a hatalmas emissziójához arányosan legyen csökkentésre kötelezve - vagyis függetlenül attól, hogy csak néhány éve volt a gazdasági növekedésre.

Többen úgy látják, Kína felelősségének hangsúlyozásával mindössze az a célja az Egyesült Államoknak, hogy elterelje a figyelmet arról, mennyire képtelen saját csökkentési céljait betartani. Kulcsfontosságú, hogy az USA és Kína mennyire tud egymás okolása nélkül elhatároznia magát az emisszió-csökkentés mellett. A Greenpeace például úgy véli, a többi ország USA-ra mutogatása csak kibúvónak tűnik.

Az EU azzal az állásponttal érkezett Cancúnba, hogy a vitatkozás helyett inkább egy másik, nem lebecsülendő szempontot forszíroz: az emisszió bejelentésének és ellenőrzésének mechanizmusát kellene kidolgozni, hogy átlátható és korrekt módszerekkel történjen. A Reuters értesülése szerint az EU felvetette, hogy a Kiotói körbe tartozó államokhoz hasonlóan a fejlődő országok is évente legyenek kötelesek bejelenteni emissziójukat (a szegény és gazdag ország 1992-es kiotói definíciója szerint Mexikó és Dél-Korea még a fejlődő országok közé tartozik), és egyelőre ne legyenek bírsággal büntethetők, ha nem sikerül betartaniuk vállalásaikat.

Kína, a bűnbak: a felkelő füst országa

Tavaly 9 százalékkal nőtt Kína emissziója - ez az éves bővülés megfelel egy-egy fejlett ipari ország (pl. Anglia) teljes kibocsátásának. A világ összes kibocsátás-csökkentését hatástalanítja Kína emisszió-növekedése. Ez a nemzetközi ellentét oka a klímaharc frontján.

A fosszilis üzemanyagokból eredő széndioxid-kibocsátása tavaly 7,5 milliárd tonna volt, ami a globális mennyiség 24 százaléka! Az ázsiai óriás 2008-ban előzte le az USA-t, mint a világ legnagyobb üvegházgáz-kibocsátója. De az egy főre jutó kibocsátásban továbbra is az USA vezet, nem Kína - mert a kínai lakosság népes hányada nem jut autóhoz vagy nem kap elektromos áramot a lakásában.

Az OECD becslése szerint a kínai gazdaság idén 11,1 százalékkal nő, jövőre 9,7 százalékkal. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) minden országnak "kiosztott" javaslata között Kínának 8,4 milliárd tonnás éves kibocsátást jelölt meg optimális célnak. A jelenlegi növekedést tekintve ezt az értéket már jövőre eléri! Kínában 5 tonna az egy főre jutó éves kibocsátás, a harmadik legnagyobb kibocsátónak számító Indiában 1,8 tonna.

Az IEA adatai szerint Kína kétszer annyi energiát használ a megtermelt javak minden egyes dollárjára, mint más országok. Azon túlmenően, hogy a helyi infrastruktúra valóban korszerűtlen és energiafaló, az energia-intenzív termelési mód azért jöhetett létre, mert az egész fejlett világ ide helyezte ki az árucikk-előállítást. A fizikai gyártás outsourcingjának pedig megvannak az ökológiai vonzatai.

Kína egyelőre tovább növelné kibocsátását, és csak a "karbonintenzitás" csökkentésére hajlandó. Ez annyit tesz, hogy az egy "gazdasági egységre jutó" kibocsátást csökkentenék (vélhetően több gyárkémény között oszlana meg a növekvő kibocsátás), de abszolútértékben jó pár évig nem csökkenne az ország összkibocsátása! Peking emellett a tavalyi 9 százalékos arányról 15 százalékra kívánja növelni a megújuló energiák részarányát.

Fosszilis energiák: állami támogatás helyett adó

Cancúnban ugyan erről nem igazán tárgyalnak, mégis sokan a fosszilis energiákra vonatkozó állami támogatások megszüntetését és a fosszilis adók nemzeti szintű honosításait látják a klímavédelem finanszírozásának egyik jelentős forrásaként. De a deficittel küszködő kormányok világszerte odázzák egy ilyen adófajta bevezetését: Franciaországban áprilisban vetették el a koncepciót, Japánban jövőre halasztották a kivetését. A japán kincstár 3 milliárd dolláros bevételt vár az új adónemtől.

Az IEA szerint a következő 20 évben 18 ezermilliárd dollárt kellene költeni arra, hogy kiváltsuk a fosszilis üzemanyagokat és áttérjünk az alternatív energiaforrásokra, mind a járműmeghajtásban, mind az áram-előállításban (pl. széntüzelésű erőművek leállítása).

A gazdag országok eddigi vállalásai
Korábban már sorra vettük, hogy a fejlődő országok milyen mértékű kibocsátás-mérséklést vállaltak - önkéntes alapon, mivel a nemzetgazdaságokat emisszió-csökkentési pályára állító Koppenhágai Egyezmény jogilag nem kötelező érvényű. Milyen vállalásokat jelentettek be a világ ipari nagyhatalmai? Az alábbi ismertetésben a kibocsátás-csökkentések 2020-ra kitűzött céljai rendszerint az 1990-es bázisévhez képest értendők, ahol ettől eltér a vállalás, ott külön jelezzük.
Egyesült Államok: 17 százalékkal a 2005-ös kibocsátási szint alá, vagy 3-4 százalékkal az 1990-es szint alá (ez meg sem közelíti az uniós célkitűzést). A vállalást Obama elnök tette meg Koppenhágában, de a klímatörvényt időközben nem fogadta el a Kongresszus, s a republikánusok képviselőválasztási győzelmével ennek maradék esélye is meghiúsult. (A teljesség kedvéért: a Környezetvédelmi Hatóságnak, közkeletűbb nevén az EPA-nak egy bírósági végzés értelmében jogában áll környezetvédelmi rendeletekkel olyan mérgező anyagok korlátozására, mint a nehézfémek, a higany, valamint az ónos esőket okozó kéndioxid és nitrogénoxid, melyek nincsenek összefüggésben a globális felmelegedéssel, de a hivatalnak jogalapot adnak arra, hogy korszerűsítésekre fogja a széntüzelésű erőműveket, mely átalakítások -ha túl költségesek-, bezárásra kényszeríthetik e létesítményeket. Obama kezében tehát jobb híján ilyen indirekt eszközök vannak az USA kibocsátásának mérséklésére.)
Európai Unió: 20 százalékos mérséklés, vagy 30 százalék, ha más országok is hajlandók az emisszió erősebb visszafogására.
Oroszország: 15-25 százalékos csökkentés. Ez valójában emisszió-növekedést jelentene, mivel a szovjet ipar rendszerváltás utáni széthullásával nagyot zuhant a mérgesgáz-kibocsátás.
Japán: 25 százalékos mérséklés.
Kanada: 17 százalékos csökkentés a 2005-ös bázisévhez képest.
Ausztrália: 5 százalékkal a 2000-ös szint alá, vagy 25 százalékos csökkentés, ha a globális egyezmény elég szigorú. (Az 1990-es bázisévhez képest ez 3-23 százalékos mérséklést jelent.)

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo