2008. május 10-én, szombaton a Fair Világ Méltányos Kereskedelem Szövetség a margitszigeti Holdudvarban rendezi a világnap hazai eseményét. A hétvégi programot idén úgynevezett "méltányos tusa" előzi meg. Hétfőtől péntekig a vállalkozó szelleműek a főváros bizonyos pontjaira ellátogatva egy játékban vehetnek részt, amelynek tétje többek között a szombati nyereményjáték "méltányos" fődíja. Helyszínek és részletek: www.fairvilag.hu.
A Fair Trade Világnapon délután kettőtől fotókiállítás, filmvetítés, méltányos termékek kiállítása, kávé- és teakóstolás, ökolábnyom-számítás, kvízjáték, hennázás és bögrefestés, négy órától pedig dobolás vár minden látogatót, amíg a sorsolás el nem kezdődik.
Az idei kampányban használt "A méltányos kereskedelem megfelelő környezetet teremt!" szlogen arra utal, hogy a méltányos kereskedelem is hathatós segítség a klíma védelemében. A klímaváltozás hatásai, mint például az elsivatagosodás, különösen azoknak a kistermelőknek a helyzetét súlyosbítják, akik a legkevésbé felelősek az éghajlat felmelegedéséért. Ahogy Ruben Enxing a német ernyőszervezet munkatársa fogalmaz: "Két Celsius fokos hőmérséklet-emelkedés Ugandában például teljesen lehetetlenné tenné a kávé termesztését." (Bár a magyar lakosság egyre nagyobb figyelmet szentel a klímaváltozásnak, így egyre inkább környezettudatosan gondolkodik, sok még a tennivaló.)
A biogazdálkodás előnyei
A fair trade rendszerében az Európába importáló szervezetek hosszú távú beszállítói szerződéseket kötnek a termelőkkel, így ezek a közösségek a biztos bevételek birtokában úgy szervezik át termelésüket, hogy az környezetvédelemi szempontból sokkal kedvezőbb legyen. Amelyik közösség a nagyüzemi, sok vegyszert használó termelési módról áttér a méltányos kereskedelemben elvárt biogazdálkodásra, annak nem kell műtrágyát használnia - a nitrogénből keletkező gáz a széndioxidnál háromszázszor veszélyesebb a légkörre.
A biogazdálkodásban az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkenése mellett 30-70 százalékkal kisebb az egységnyi területre jutó energiafogyasztás is, emellett a tápanyag- és vízveszteség is kevesebb. Megmarad a magok és a termények biológiai sokszínűsége, ami a terményt ellenállóbbá teszi a kártevőkel és a betegségekkel szemben.
A fajtagazdagság fenntartása lehetővé teszi, hogy a gazdák a klímaváltozás kihívásaira új termesztéstechnológiai rendszereket fejleszthessenek ki. "Mindezt csak a fair trade kínálja. A hagyományos kereskedelmi rendszerre jellemző rövid távú és határozott idejű munkaszerződések mellett ez elképzelhetetlen lenne. Senki sem vállalná ugyanis a kockázatot, hogy átszervezze termelését" - mondja Újszászi Györgyi, a Fair Világ Méltányos Kereskedelem Szövetség és a Védegylet munkatársa. (A klímaváltozás felgyorsulásának megakadályozása érdekében nem szabad halogatni a tiszta technológiák elterjesztését, ugyanis a hagyományos infrastruktúrák alkalmazása egyre inkább korlátozza az éghajlatvédelem lehetőségeit - hangoztatta Rajendra Pachauri, a Klímaváltozási Kormányközi Testület (IPCC) elnöke Budapesten.)
Nyomásgyakorlás a lakosságra és a politikára
A napi bevásárlás során tehát a tudatos fogyasztók is sokat tehetnek a klíma védelméért. A méltányos termékeket Európában leggyakrabban speciális üzletekben találjuk. Az úgynevezett világboltok célja az, hogy igazságosabbá tegyék az elmaradottabb térségek termelőivel folytatott kereskedelmet. A boltok méltányos kereskedelemből származó termékeket forgalmaznak, illetve részt vesznek politikai kampányokban és közreműködnek a méltányos kereskedelemhez kötődő információk terjesztésében, az oktatás szervezésében. A méltányos kereskedelemből származó termékeket - pl. csokoládét, kávét, kakaót - áruló hazai boltok listája: http://www.fairvilag.hu/termekek/boltok.
A szombati világnap látogatói egy aláírásgyűjtési akció keretében a politikai nyomásgyakorlás eszközével is élhetnek a klíma (és a fair trade) érdekében. A rendezvényt követően az aláírt képeslapokat a hazai ernyőszervezet átadja Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek A petícióban az aláírók arra kérik a miniszterelnököt, hogy támogassa a méltányos kereskedelem térnyerését. (Minden negyedik európai vállalat úgy gondolja, hogy idén számolnia kell a szélsőséges időjárás negatív hatásaival, ennek ellenére kevesen tesznek megelőző lépéseket.)