Lelepleződik a „Hatóság extra bevétel-generátora”?

Míg hazánkban a gazdasági élet szereplői évek óta az életben maradásért küzdenek, kis hazánkban a „Hatóság” nem szolgálatot teljesít, nem ő van a többségért, hanem a többség érte - szakértőnk, dr. Kocsis Ildikó ügyvéd írása következik.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Sokfelé kell megfelelnie a cégeknek Kép:PP/FényesGábor

Míg hazánkban a gazdasági élet szereplői évek óta az életben maradásért küzdenek, és bár egyes vélemények szerint a növekedés már elindult, rekord bevételekről a cégek ma még csak álmodozhatnak, addig a „Hatóságot” a realitás látszólag mit sem zavarja. Talán megszokhattuk már - vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy igyekszünk megszokni -, hogy kis hazánkban a „Hatóság” - és értek ez alatt minden olyan szervezetet, melyet nem kedvünk szerint választunk, legyen az jogi értelemben akár hatóság, akár egy kötelező, a vállalkozókra rákényszerített egyéb szervezet, tömörülés, mely bár jogi értelemben nem hatóság, mégis kötelező erővel bír a többség felett – nem szolgálatot teljesít, nem ő van a többségért, hanem a többség érte.

Nem állítom, hogy nincsenek kivételek, vagy egy-egy, a „Hatóságnál” dolgozó munkatárs nem szociálisan, az „Élni és élni hagyni” elve alapján igyekszik a rá kirótt feladatokat végrehajtani. Az azonban ma még megkérdőjelezhetetlen, hogy maga a „Hatóság” hozzáállásában igen nehéz felfedezni azt a nézőpontot, hogy ha ők – vagyis mi többségben lévők, a vállalkozók, a társadalom szorgosan termelő dolgozói – nem lennének, vagy nem szorgoskodnának, akkor ugyan kit is lehetne bármire is kötelezni? Kitől lehetne bármilyen jogcímen, bármennyi összeget beszedni? Ki biztosítaná, hogy a „Hatóságnak” munkája és feladatai legyenek? Ki biztosítaná, hogy a többség erejéből befolyó forintokkal fenntarthatóak legyenek a köz érdekeit szolgálni hivatott intézmények, szervezetek, ellátások?

Félre téve azonban a filozofálgatást a társadalmunkban játszott szerepekről, van olyan konkrétum, mely mellett talán nem lehet, vagy nem ildomos szó nélkül elmenni.

A vállalkozási szférában dolgozók mind jól ismerik, hogy ma - akár elfogadhatónak ítéljük, akár nem – még mindig igen gyakori, hogy a fizetési kötelezettségek pontosságához nem mindig tudnánk órát állítani. Csúszások, elmaradások jellemzőek. Ennek okait most azonban nem szeretném boncolgatni. Tény, hogy a késlekedőkkel szemben a többség érdekében fel kell lépni.

Mi a késedelem ára?

A fellépés eszközeit, kereteit a jog adja meg. Ráadásul a rendelkezésre álló eszközökben is megfigyelhető a fokozatosság, hiszen nem mindegy, hogy ki, mikor, mivel és mennyit késik, mit nem teljesít.

A késedelmes fizetések elleni fellépés első „lépcsőfoka”-ként tekinthetünk a késedelmi kamatra, mely minden késedelem esetén, törvény alapján jár. Nem kell vizsgálni, hogy a késedelem miért is következett be. A késedelmi kamat egyértelműen a hitelező érdekeit védi és egyben enyhén emlékezteti az adóst, hogy a tartozás összege valójában nem az ő pénze, ezért annak „használatáért” cserével tartozik hitelezőjének.

Hogy miért állítom, hogy a késedelmi kamat egy „enyhe figyelmeztetés”? Mert annak mértékét mind a törvény, mind a gyakorlatban kialakult bírósági ítélkezés olyan szinten tartja, ami még nem eltúlzott. Vagyis a hitelező nem tud rekord gyorsasággal, rekord bevételekre szert tenni a késedelmi kamatokból. Elég, ha arra gondolunk, hogy a késedelmi kamat törvény szerinti mértéke a jegybanki alapkamathoz kötött. Ma a jegybanki alapkamat 3,80%, melyhez gazdálkodó szervezetek közötti tartozás esetén 8%-ot kell hozzáadni, hogy a törvény szerinti késedelmi kamat mértékét megkapjuk. Ez tehát ma a Polgári Törvénykönyv alapján 11,80% éves késedelmi kamatot jelent a cégek közötti tartozás esetén. Ettől megállapodásban el lehet térni, de extrém magas késedelmi kamatot még így sem lehet érvényesíteni. Mi lehet extrém magas? Pontosan, számszerűen ez nincs meghatározva, azonban a bírói ítélkezés alapján például 40-50%-os, vagy annál még magasabb kamat már nem tekinthető jogszerűnek.

Mit érvényesíthet a „Hatóság”?

Először is azt kell leszögeznünk, hogy a „Hatóság” által, késedelmes fizetés esetére alkalmazható szankciók, eszközök külön jogszabályokban vannak rögzítve. Ne keressünk egyetlen törvényt, jogszabályt, mert „Hatóság”-ból nem szűkölködünk. Így tehát nem tudom én sem egyetlen tő-, de még többszörösen összetett mondatban sem megadni a mindig, minden hatósági ügyre irányadó szabályt. Néhány nem egyedileg előforduló, a „Hatóság” bevételeit növelő „forma” azonban meghatározható.

A „Hatóság” többlet bevételt termelő eszközei

Nem a normál, a „Hatóság” által betöltött funkciója révén szokásosan begyűjtendő bevételekről van szó, vagyis nem azt vizsgálom, hogy milyen és mennyi adót, járulékot, illetéket, díjat stb. kell mindennapi életünkben megfizetnünk. A kérdés az, hogy mi a „büntetésünk”, ha a fizetéssel késünk.

Azonnal jön a kézenfekvő válasz, a késedelmi kamat. Hiszen ha a cégek együttműködése során a késedelmi kamat törvény erejénél fogva jár, nem meglepő ez a „Hatósággal” szemben sem. Vagyis a késedelmi kamat egy „rendszerbe illeszkedő”, figyelmeztető jelzés: „Fizetnie kell!”. Az más kérdés, hogy a legtöbb esetben a „Hatósággal” szembeni késedelem esetére előírt késedelmi kamat magasabb, mint a fent jelzett, Polgári Törvénykönyv szerinti. Jó, hát talán ezt még elfogadhatónak is ítélhetnénk?

Mi van még a „Hatóság” kezében?

A „Hatóság” több eszközzel is rendelkezik, melyet szintén nem tudunk egy cikk keretében részletesen megvizsgálni. Az egyik ilyen plusz eszköz az „extra bevétel-generátor”. Mi is valójában az „extra bevétel-generátor”? Ilyen kifejezést ne keressen sem a jogszabályokban, se a „Hatóság” hivatalos oldalain, tájékoztatóiban. Mi lehet az „extra bevétel-generáló”?

Egy több arcú „szörnyecskével” állunk itt szemben. Van, hogy büntetésként, van, hogy pótdíjként jelenik meg. A lényeg, hogy egy olyan fix összeg, vagy százalékos arány, melynek a célja a szankció, az eltévedt bárányok helyes útra terelése. Nincs ezzel semmi gond mindaddig, míg valóban a többség védelmének céljával, a többség érdekében a szabályok betartatásának szándékával alkalmazzák.

Mikor válik „extra bevétel-generátorrá” a pótdíj, a büntetés?

Amikor az elsődleges cél már egyértelműen a „Hatóság” bevételeinek növelése, a büntetés és pótdíj egy több arcú „szörnyecskévé” változik

Mikor a cél az, hogy találjunk valami hibát, amit súlyos pénzbüntetéssel „honorálhatunk”.

Mikor a „Hatóságnak” a büntetésekből és pótdíjakból kell teljesíteni az elvárt bevételt. Gondoljunk csak bele, milyen abszurd is ez a helyzet, amikor nem az a cél, hogy a vállalkozók a szabályokat jól betartva, minél eredményesebben működjenek és ezzel a befolyó adón keresztül a többség is jól járjon, hanem a „hiányzó” bevételeket a hibakereséseknél kirótt büntetésekből igyekeznek pótolni.

Mikor a késedelmes fizetéseknél a késedelmi kamat sokszorosát lehet beszedni pótdíj elnevezés alatt. Hiszen a pótdíj akár egy fix összegben is megadható, mely a késedelmi kamat arányos összegénél sokkal magasabb. Sőt a pótdíj akár úgyis meghatározható, hogy a késedelem időtartamát is figyelmen kívül hagyják. Mindegy tehát, hogy a késés 1 nap, vagy ennél lényegesen több, nem tesznek különbséget a fizetendő pótdíjak között. Ezzel szemben a késedelmi kamat a késedelem idejéhez igazodik, azzal arányos. Ha valaki csak kicsit késik, kevés késedelmi kamatot fizet, ha sokat, akkor „büntetése” is nagyobb.

Mikor a kötelezően előírt nyomtatvány másként adja meg a fizetendő összeget, mint ahogyan azt a „Hatóság” számolja, nyilvántartja, így észrevétlenül keletkezik hátralék. Erről azonban a „Hatóság” nem tájékoztatja a bevallásra kötelezettet, a hátralék és a késedelem tehát szabadon tovább növekszik.

És az igazi „extrém bevétel-generátor” a valójában késedelem miatt kiszabott olyan pótdíj, melyet másként álcáznak. Lehet ezt sokféleképpen nevezni: ügyintézési, ügykezelési, késedelmi stb. Csak a „Hatóság” fantáziáján múlik? Egy biztos, a pótdíjakkal sokkal több bevételhez lehet jutni a késlekedőktől, mintha valóban a késedelem mértékéhez mérten „szankcionálnák” a csúszást.

Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd www.megbizhatougyvediiroda.hu

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo