Drámaian csökkenhet Magyarország befolyása az uniós döntéshozatalra

A demográfia kedvezőtlen alakulása és a politikai különalkukkal létrehozott régi szavazati struktúra felszámolása együttesen vezettek oda, hogy 2014-től radikálisan csökken Magyarország befolyása az Európai Unióban - derül ki dr. Kóczy Á. László, az MTA kutatójának vizsgálatából. A befolyás csökkenésének következménye lehet a hazánknak juttatott EU források összegének kedvezőtlen változása.

 

Változik az Európai Unió legfőbb döntéshozó fórumán, az Európai Unió Tanácsában alkalmazott minősített többségi szavazás szabályrendszere: a ma még hatályos szavazási rend ugyanis politikai különalkuk során határozta meg az egyes országok szavazati súlyát, melyet minden bővítéskor - legutóbb a Nizzai Szerződésben - újra kellett tárgyalni. Ezzel a rendszerrel kívánt szakítani az Unió, amikor a kiszámíthatóbb és egyszerűbb, az EU mindenkori változásait követni képes szisztéma kialakítását határozta el.

Új szabályok, népességi adatok alapján

35-40 százalékos befolyáscsökkenés
„Bár az Unió kétségtelenül hatékonyabb lesz a reformok révén, Magyarország számára nincsenek jó híreim: két év múlva drámaian, 35-40%-kal csökken hazánk hatása az uniós döntéshozatalra. 2014 után könnyebben születhetnek döntések, de Magyarország érdekeit ritkábban fogják figyelembe venni."- mutatott rá az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont játékelméleti kutatócsoportjának vezetője.

A Lisszaboni Szerződés alapján 2014-ben hatályba lépő új szabályozás szerint a népességi adatok határozzák meg az országok szavazati súlyát. Kóczy Á. László közgazdász-matematikus játékelméleti modell segítségével egyebek mellett azt vizsgálta, hogyan hatnak Magyarország helyzetére a változások.

Az Európai Unió Tanácsában minden tagállamot egy-egy miniszter képvisel, de az egyes tagállamok képviselőinek szavazata más-más súllyal esik latba. A súlyozott szavazatok összességének kell minősített többséggel rendelkeznie. Bár ma is része a feltételeknek a népesség és a tagállamok megfelelő arányú támogatása, de ennek szerepe elhanyagolható az önkényesen meghatározott súlyok mellett. Az új, Lisszabonban elfogadott, 2014-től érvényes rendszer szerint egy javaslatot akkor fogadnak majd el, ha azt a tagországok minősített többsége (55 százaléka, illetve speciális esetekben 72 százaléka), és közvetve az EU népességének legalább 65 százaléka támogatja vagy legfeljebb három ország ellenzi. Mindez a nagy országoknak kedvez, míg a legkisebb tagállamoknak aránytalanul nagy szerepet juttat.

Több figyelmet kell fordítani a demográfiai folyamatokra

A Magyar Országgyűlés gyorsított eljárással, az Unióban elsőként ratifikálta a lisszaboni szerződést.

Magyarország, mint közepes méretű ország, a számítások szerint a reform nagy vesztesei közé került. A tanulmány szerint hazánk több mint 35%-os relatív befolyáscsökkenése nem áll meg és a kedvezőtlen demográfiai folyamatok miatt az évek múltával egyre rosszabb lesz a helyzet. Ha a döntési képességet jelentősen meghatározza a népesség, akkor a korábbiaknál sokkal több figyelmet kell fordítani a demográfiai folyamatokra, mind a gyermekvállalásra, mind pedig a migrációs mozgásokra.

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo