Veszélyben a csokink? Az édesipart is elérte a szakemberhiány

A magyar édesipar kezd magára találni, de attól még messze van, hogy régi fényét visszanyerje. Márpedig az édesiparnak – globális szinten is – rengeteg új feladatot kell megoldania. A hatalmas választék miatt ma már csak a legkülönlegesebb termékekkel lehet kiemelkedni. A magyar édesipar képes megfelelni a kihívásoknak, de ehhez nagy szüksége lenne a szakképzett munkaerő megtartását célzó támogatásokra is – többek között ez hangzott el a Magyar Édességgyártók Szövetségének húsvéti sajtótájékoztatóján.

Kép: Pixabay

A 19. század végén annyira csábítóak voltak a körülmények Magyarországon, hogy sok neves édességgyártó ide települt Ausztriából, és nálunk próbált szerencsét. Ma a helyzet fordított, a jó szakemberek úgy érzik, hogy nyugaton jobb körülmények közt tudnak dolgozni és elhagyják az országot.

Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke hangsúlyozta, hogy a munkaerő mellett nagyon nagy szükség lenne beruházási és innovációs támogatásokra is ahhoz, hogy a hazai édesipar lépést tarthasson a nyugattal. „Sajnos ebben a pillanatban még mindig nem értük el a korábbi szintet, pedig a szellemi tőke meg lenne hozzá” – jelentette ki az elnök. Jó hír, hogy az elmúlt két évben számos új gyárat és üzemcsarnokot avattak fel az édességgyártók.

A munkaerőhiány az egyik legnagyobb probléma

A legnagyobb problémát jelenleg a szakképzett és betanított munkások hiánya jelenti. Azok a kkv-k, amelyek üzembe állították új gyártósoraikat, arra már nem képesek, hogy megtartsák, illetve megszerezzék a megfelelő munkaerőt. Még a képzettség nélküli munkások is kedvezőbb körülmények között tudnak külföldön elhelyezkedni, a magas Áfa és a népegészségügyi termékadó miatt pedig a hazai cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy hasonló feltételeket kínáljanak. „Nagy szükség lenne a munkaadókat ösztönző foglalkoztatási programokra”- mondta az elnök, hozzátéve, hogy emellett még a szakképzési rendszer fejlesztésének problémája is megoldásra szorul.

Nem lesz luxuscikk

Egyre gyakrabban hallani, hogy a kakaóbab ára az egekbe tör, a kereslet nő, az ültetvények pusztulnak, és biztos, hogy hamarosan a csokoládé aranyárban lesz. „Mindenkit megnyugtatnék, hogy ez nem így van” – jelentette ki Sánta Sándor. Volt már példa rá korábban is, hogy a kakaóárak felmentek, de aztán a piac mindig megnyugodott valahogy. Most valóban drágaság van, de a fő kakaótermő országokban a termelők nagyon nagy támogatásokat kapnak a kormányaiktól, a legnagyobb csokoládégyártók pedig kivétel nélkül alapítottak valamilyen fenntarthatósági programot, direktben támogatva az ültetvényeseket. A cukor árának emelkedése viszont jelen pillanatban talán még aggasztóbb.

Kakaóárak az elmúlt 10 évben (forrás: indexmundi.com)

Édesség terén szeretjük az ismert márkákat

Húsvétkor sokan érdeklődnek az édességek iránt, mi pedig szeretnénk megragadni az alkalmat, hogy egy kicsit nagyobb látószögből mutassuk be az ipart. A 2008-ban kezdődött mélyrepülés után 2013 óta ismét enyhe, de folyamatos növekedésnek indult a piac.

Érdekes megfigyelni azt is, hogy édesség terén milyen magas a gyártói márkák részaránya. Ez azt jelenti, hogy a vásárlók meglehetősen márkahűek, azaz jobban bíznak az ismert, szeretett édességmárkák minőségében.

(Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége- a Nielsen adatai alapján)

Bőséges a választék

A bőséges húsvéti édességválasztékhoz eddig is hozzászokhattunk, idén azonban egészen rendkívüli a kínálat a csokifigurák és a különböző egyéb húsvéti édességek között – mondta el Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára. A gyártók minden lehetséges módon igyekeznek kitűnni: bögre, állatfigura, játékok vannak a nyuszik, tojások csibék és bárányok mellé csomagolva, hogy „segítsék” a döntéshozatalt.

Az elmúlt tíz év során folyamatosan javul a csokoládéfigurák minősége, idén pedig már tényleg egyeduralkodó a valódi csokoládé. Bevonómasszából készült, gyengébb minőségű termékeket alig találni az üzletekben. A speciális étrendet követőknek sem kell szomorkodnia. Idén már a cukorbetegek, gluténérzékenyek, sőt még a paleo diéta hívei is termékek sokaságát találhatják meg az üzletek polcain.

Vigyázat – figyelmeztetett Benke Anna - a magasabb kakaótartalom nem a magasabb minőség fokmérője. Bár élettani szempontból kétségkívül a legjobb, ha minél több kakaó, és minél kevesebb cukor van egy csokoládéban, aki csak most kezd barátkozni az étcsokival, ne egy 90 százalékossal kezdje. Érdemes 60-65 % kakaótartalmúakat választani, aztán szép fokozatosan, ahogyan a fiatalkorban szeretett édes borok után áttér az ember a szárazakra, ugyanúgy megszeretjük majd a karakteresebb, erősebb étcsokoládékat is.

Újfajta csoki?

Azt hinnénk, csokoládé terén nem nagyon lehet újat mondani. Pedig már két éve létezik egy teljesen új csokoládéfajta, a szőke csoki, ami biztosan nagy kedvenc lesz a közeljövőben – mondta el Benke Anna.

Állítólag véletlenül fedezte fel egy csokoládémester, egy tanfolyam során fél napra meleg vízfürdőben felejtette a fehér csokoládét. A lassú, hosszú melegítés során a csoki karamellizálódott, és annyira különlegesen finom íze lett, hogy elkezdték kidolgozni hozzá a gyártási technológiát. Ez hét évig tartott, míg végül 2013-ban alapanyagként is forgalomba hozták a táblának is elkészíthető, keményre szilárduló, a többi csokoládéhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkező szőke csokit.

De más újdonságok is várnak ránk. Hagyományosan februárban rendezik a legnagyobb európai édesipari vásárt, az ISM-et Kölnben, ahol külön díjazzák az innovációkat is. Idén ízek terén a wasabi ízesítésű kókuszchips nyert, egyébként pedig a Katjes magic-factory-ja, ahol mindenki maga alkothatta meg a saját gumicukrát egy 3D-s nyomtató segítségével, különböző ízű alapanyagokból.

Komolyan vesszük az elhízás-problémát!

Az elhízás, és az annak folyományaként megjelenő krónikus betegségek egyre komolyabb problémát jelentenek Európai és globális szinten is. Jelenleg éppen a cukor van bűnbaknak kikiáltva, pedig ez a probléma soha nem egy tényezős. Ugyanakkor szektorunk komolyan veszi a problémát, és folyamatosan vizsgáljuk, mit tehetnénk ezen a téren. Egyelőre az a tapasztalatunk, hogy a csökkentett cukortartalmú, vagy édesítőszerrel készült termékek nagyrésze nem túl népszerű a vásárlók körében. Ebből is jól látszik, hogy mekkora szükség van a lakosság nevelésére. Ha elfogadjuk, hogy az édességez alkalmi, élvezeti cikk, és így is fogyasztjuk, akkor igenis része lehet a kiegyensúlyozott étrendnek. Ehhez azonban a mindenkori kormány és az ipar együttműködésére van szükség.

Addig is, önkéntes vállalásaikkal máris számos édességgyártó csatlakozott az Élelmiszer-Feldolgozók Országos Szövetsége által indított Együtt a fogyasztókért programhoz, ahol a cégek különböző típusú vállalásokat tehetnek a magyar lakosság egészségének fejlesztése érdekében.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo