A fogyasztói társadalom egyik lényeges - generált vagy organikusan felmerülő - eleme, hogy gyakorlatilag mindenből újabb, szebb, jobb áll rendelkezésre. Mindegy, hogy milyen termékről beszélünk: autó, telefon, ruházkodás és így tovább. E termékek közül van, amelyiket fogyasztók széles rétegei vásárolják valamilyen okból, erre kapcsolódhat rá a média illetve a reklámipar is. Így válhat trenddé gyakorlatilag bármi, amit a fogyasztók tömegesen vásárolnak és a mainstream média felkap. Ugyanakkor a trend, vagy éppen divat nem biztos, hogy meghatározó jelentőségű kell legyen személyes ízlésünk tekintetében. Meglehet, hogy számunkra kifejezetten a trendekkel szembemenő termékek bizonyulnak megfelelő választásnak: nem lesz jobb attól például egy lemezjátszó, hogy van benne Bluetooth vagy hogy képes MP3 formátumba tömöríteni lemezeink hanganyagait. Előfordulhat, hogy a meglévő ruháinkban jól érezzük magunkat és nem cseréljük őket csak azért, mert idén már más a divat, mint tavaly. Sőt, még az is lehet, hogy élvezhetjük a nyaralásunkat-telelésünket anélkül is, hogy a világot erről különféle képmegosztások és bejegyzések formájában tájékoztatnánk...nem? Ha jobban belegondolunk a divat és a trendek többnyire a gyártó, forgalmazó vállalatok érdekeit szolgálják, mintsem a miénket. Vajon tényleg lemaradunk valamiről vagy kimaradunk bármiből, ha nem a trendeket követjük?
Üzleti trendek
Ugyanezek a jelenségek megfigyelhetők az üzleti életben is - egyre másra jelennek meg újabb és újabb cégvezetéssel, technológiával, vállalkozóvá válással kapcsolatos trendek és elképzelések, amik azonban még egyáltalán nem biztos, hogy kiállják az idők próbáját. Például rengeteg cégvezető esetében figyelhető meg, hogy találkoznak valamilyen "trendi" megoldással, ami elnyeri személyes tetszésüket és alkalmazni kezdik azt saját vállalkozásuknál is - akár függetlenül attól, hogy valóban arra van-e szüksége cégüknek. Nem szabad azonban elfeledni, hogy nagyon sok esetben a trendek lecsengenek és feledésbe merülnek valamint, hogy ami működik az egyik cégnél, az nem biztos, hogy működik a másik cégnél is. Tengernyi színes, jól hangzó, látványos megoldás és elmélet lát napvilágot és köszönhetően az internetnek azonnal terjedni kezd akár globálisan is. Különféle, cégvezetői véleményünket akár csak ismertségüknél fogva is befolyásolni képes szereplők javasolnak rengetegféle trendi elképzelést, módszert és eszközt. Ha attól el is vonatkoztatunk, hogy adott esetben, akik ilyen és efféle tanácsokat adnak, lehetnek érdekeltek egy-egy általuk javasolt trendi megoldás értékesítésében, még mindig nem biztos, hogy a trendi dolgokkal megfelelő eredményeket érhetünk el cégünknél. Sőt, gyakran kiderül, hogy fölöslegesen pazaroltunk ilyenekre időt, pénzt és energiát, mivel eredménytelennek bizonyult használatuk. Ezek az új, csillogóan trendi elméletek és eszközök sok esetben a valóságtól is elrugaszkodottak lehetnek, és egyáltalán nem veszik figyelembe minden vállalkozás leglényegesebb elemeit.
Fontos azonban leszögeznünk, hogy a fejlődés minden cég számára értelemszerűen kiemelt jelentőséggel bír. Amennyiben cégünk nem fejlődik, ha nem innoválunk, akkor előbb utóbb elveszítjük versenyelőnyünket és csődbe mehet vállalkozásunk. Éppen ezért különösen lényeges, hogy mindig nyitottan álljunk az újdonságokhoz és ne ragadjunk le a régóta használt „jól bevált” eszközök, rutinok vagy bármi mellett, hiszen ezzel cégünk fejlődését korlátozzuk. Ugyanakkor nem minden újdonság válik trenddé, lehet viszont, hogy pont egy ilyen megoldás fogja meghozni az áttörést cégünknek. Éppen ezért kifejezetten célszerű figyelemmel kísérni az újdonságokat, miközben cégünk problémaira specifikusan keresünk megoldást – bőven van rá esély, hogy kiváló eszközöket találunk a piacon, akár valahol „elrejtve” is.
Fundamentumok
Bármilyen vállalkozásról elmélkedünk, mindenképpen kijelenthetjük, hogy amennyiben az üzleti fundamentumokkal kapcsolatosan bármilyen gond adódik, akkor az hatalmas lavinát indíthat el a cégben, ami akár el is sodorhatja vállalkozásunkat. Üzletünk megalapozottságát nem trendi cuccok fogják megteremteni, hanem a piac ismerete, akár a tulajdonos vagy a menedzsment odafigyelése, a kiváló ügyfélkiszolgálás és termék vagy szolgáltatás és így tovább. Sokszor látható, hogy bár a fundamentumok terén egy cég kihívásokkal küzd, mégis igyekszik megfelelni a trendeknek. Ez egy nagyon jó és gyors út - ha a tulajdonos szeretne csődbe menni. Összegezve tehát mindenekelőtt az üzleti fundamentumok tökéletesítése szükséges, itt viszont viszonylag kevés helye van a trendi cuccoknak. Mindemellett a fejlődés elkerülhetetlen és ehhez alkalmazkodnunk kell. Vegyünk egy példát ilyen esetre. Ha az ügyfélszolgálaton eddig csak személyesen vagy telefonon lehetett bejelentést tenni, akkor mindenképpen ki kell alakítani olyan online bejelentő felületet, ahol minden ügyintézés megvalósítható kényelmesen, otthonról. Ahhoz, hogy ez megtörténjen arra lesz szükségünk, hogy egy böngészőn keresztül ügyfeleink bejelentkezhessenek és elintézhessék aktuális ügyüket. Egy ilyen esetben erre kell fókuszálnunk és nem arra, hogy hogyan teszünk ebbe gamification elemeket, milyen szép színes applikációt fejlesztünk hozzá vagy hogy mesterséges intelligencia monitorozza az ügyfelek viselkedését, szokásait. Utóbbiak mind trendi dolgok, de ott, ahol a fundamentum tökéletesítése a cél, nincs helyük. Amikor a fundamentumok megfelelőek és az operatív tevékenységek hatékonyak, akkor gondolkodhatunk - kísérleti jelleggel, csökkentett kockázat mellett - trendi megoldások bevezetésén.
Sokszor a blockchain technológiával kapcsolatban szokás azt mondani, hogy egy olyan megoldás, amihez még meg kell keresni a problémát. Mivel a blockchain technológiát nem feltétlenül üzleti céllal fejlesztették - open source projekt, aminek sok változata terjedt el - ez nem jelentett gondot: valaki vagy valakik elkészítették és publikálták, majd kerestek néhány felhasználási módot hozzá. Ezzel szemben amennyiben cégünkben vezetünk be valamilyen - trendi - megoldást, amihez még problémát is kell keresnünk, rosszabbul járunk: az előzőleg említettek szerint pénzt, időt és energiát vesztünk. Viszont mostanra biztosan érzékelhető az alapvető ellentmondás: miért megoldásokhoz keresünk problémákat és nem problémáinkra megoldást?! Nézzük meg ezt a kérdést a trendek felől közelítve.
Lehet-e trend a következőkből:
- fuvarozó vállalkozásunknál a sofőrök túl sokat késnek;
- gyártó vállalkozásunknál megemelkedtek a munkaerő költségei;
- nagykereskedő cégünknél a beszállítók magasabb árakat szabnak,
- ügyviteli szolgáltató cégünknél túl sok az adminisztratív feladat
- kereskedelmi vállalkozásunkban papír alapon történnek az eszközigénylések és a panaszok kezelése is.
Gondoljuk végig viszont a következőket:
- Vajon sofőrjeink kevesebbet késnének, ha lenne a weboldalunkon chatbot?
- Alacsonyabb áron szállítanának a beszállítóink, ha ajánlataikat játékosítva adhatnák le számunkra?
- Kevesebb adminisztratív feladatunk lenne, ha kihasználnánk a kiterjesztett valóság által kínált ügyfélélményt?
Konklúzió
Mivel ma már gyakorlatilag korlátlan mennyiségű információ áll rendelkezésünkre, amit ráadásul gyakorlatilag bárhol és bármikor elérhetünk, nehéz kivonni magunkat ezek hatása alól. Ugyanakkor sajnos a világban jellemzővé vált, hogy nem arra koncentrálunk, hogy nekünk magunknak mire van szükségünk, inkább igyekszünk betagozódni és követni a trendeket. A magánéletben ezt szinte büntetlenül megtehetjük, az üzleti életben viszont mindig pragmatikusnak kell maradnunk. Fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy milyen üzleti problémákat kell megoldanunk és, hogy ezt milyen módon kívánjuk megtenni. Nem szabad arra törekednünk, hogy mindenféle trendi dolgot tegyünk vagy vezessünk be cégünknél, csak azért, mert most ezt diktálja a kínálati piac, vagy mert láttuk valahol és megtetszett. Ne feledjük: az üzlet pénzről szól, így bármi, ami több pénzhez juttat minket üzletileg hasznosnak, míg ami veszteséget okoz, azt károsnak tekinthetjük. Ehhez mérten igyekezzünk új megoldásokat bevezetni és jobb utakat keresni vállalkozásunk vezetésére!
Szerző:
Szederkényi Zsolt
ügyvezető
xFlower Group Kft.