Az Egyesült Államok keleti partvidékén végigsöprő, Sandy névre keresztelt hurrikán nem csupán emberi drámát, hanem anyagi, gazdasági károkat okozó rendkívüli vihar – mindent egybevéve – nem tudja igazán befolyásolni az egész amerikai gazdaság jövőbeli teljesítményét. Az időjárási dráma ideje alatt és utána mutatott magatartásával növelni tudta népszerűségét a jelenlegi elnök. Valójában sokkal többen érzik, mint ahányan nyíltan mondják, hogy az életük az utóbbi négy évben nemhogy nem rosszabbodott, hanem csekély mértékben javult. Ma sokkal többen bíznak a jövőben, mint az elmúlt 12 évben bármikor.
Mindezt az alapblog.hu-nak a hétvégén, pár nappal a keddi választási nap előtt, adott interjúban mondta a torontói székhellyel működő, világszerte befolyásosnak számító gazdaságkutató agytröszt, a Capital Economics vezető közgazdásza, Paul Ashworth. A Wall Street Journal nemrég őt nevezte meg Észak-Amerika legjobb gazdaság-előrejelzőjének.
Az interjú készítője, Zentai Péter az Egyesült Államok választási szempontból a legkritikusabb jelentőségűnek számító Ohio államában tartózkodik, ahol a külföldi újságírókra fókuszáló International Center for Journalists meghívásának tesz eleget. Amerikára vonatkozó rengeteg pozitív megfigyelése dacára mégis a következő lényeges, az elnökválasztás kimenetelét befolyásoló tapasztalatokra hívta fel az olvasók figyelmét:
A korábbiakhoz képest ez a mostani kampány sokkal negatívabb, mondhatni piszkosabb. Nem is elsősorban az elnökjelölti, hanem a szenátusi és a képviselői helyekért folytatott verseny résztvevői körében tapasztalni ezt igazán. A választások történetében most először érződik a kampányban az úgynevezett super pack-ek befolyása. Ezek, a George Bush elnöksége idején hozott törvény nyomán létrehozott, úgymond polgári kezdeményezések, amelyek – megnevezni nem kötelező, általában anonim korporációk és dúsgazdag magánszemélyek, akik összességében százmilliós nagyságrendű támogatásával - példátlan mennyiségben árasztják el üzeneteikkel főként a televíziókat, a közösségi médiákat, a twittert, a facebookot. Ezeknek az üzeneteknek kizárólag lejáratást célzó mondanivalójuk van, sosem valaki mellett, csakis valaki ellen szólnak.
Gátlástalanul csúsztat szinte minden jelölt. A jelöltek üzeneteiben rejlő mondandók igazságtartalmának vizsgálatára szakosodott tényfeltáró újságírók munkájának köszönhetően szerencsére mégis kiderül: nagyon sok induló és az ügyüket támogatók reklámjai és interjúi tudatosan felépített hazugságokra blazíroznak. Jó példa erre, ami Mitt Romney esetleges vereségéhez hozzájárulhat: a republikánus elnökjelölt és az őt támogató multimilliárdos üzletember, Donald Trump és egy sor más politikus, közéleti ember annak ellenére „nyomja tovább" nyilatkozatokban, reklámokban, hogy a Chrysler olasz irányítói munkahelyek tízezreinek leépítésére, a termelés Kínába helyezésére készülnek, hogy az autóipari kolosszus érintett vezetői visszamenőlegesen dokumentálják: éppenséggel ennek a totális ellenkezője az igaz,és új üzemek megnyitásáról, korszerűsítésekről, valamint új munkahelyek ezreinek létrehozásáról döntöttek.