Csúsztatások, ferdítések, hazugságok - ettől is hangos ma Amerika

Minden ellenkező feltételezéssel szemben, nagy valószínűséggel Barack Obama marad az Egyesült Államok elnöke. A gazdaság, a pénzügyi élet főszereplőinek többsége a jelenlegi elnököt támogatja, a kihívó, a republikánus Mitt Romney, főként a kis-, és középvállalati szektort tudja maga mögött.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egyesült Államok keleti partvidékén végigsöprő, Sandy névre keresztelt hurrikán nem csupán emberi drámát, hanem anyagi, gazdasági károkat okozó rendkívüli vihar – mindent egybevéve – nem tudja igazán befolyásolni az egész amerikai gazdaság jövőbeli teljesítményét. Az időjárási dráma ideje alatt és utána mutatott magatartásával növelni tudta népszerűségét a jelenlegi elnök. Valójában sokkal többen érzik, mint ahányan nyíltan mondják, hogy az életük az utóbbi négy évben nemhogy nem rosszabbodott, hanem csekély mértékben javult. Ma sokkal többen bíznak a jövőben, mint az elmúlt 12 évben bármikor.

Mindezt az alapblog.hu-nak a hétvégén, pár nappal a keddi választási nap előtt, adott interjúban mondta a torontói székhellyel működő, világszerte befolyásosnak számító gazdaságkutató agytröszt, a Capital Economics vezető közgazdásza, Paul Ashworth. A Wall Street Journal nemrég őt nevezte meg Észak-Amerika legjobb gazdaság-előrejelzőjének.

Az interjú készítője, Zentai Péter az Egyesült Államok választási szempontból a legkritikusabb jelentőségűnek számító Ohio államában tartózkodik, ahol a külföldi újságírókra fókuszáló International Center for Journalists meghívásának tesz eleget. Amerikára vonatkozó rengeteg pozitív megfigyelése dacára mégis a következő lényeges, az elnökválasztás kimenetelét befolyásoló tapasztalatokra hívta fel az olvasók figyelmét:

A korábbiakhoz képest ez a mostani kampány sokkal negatívabb, mondhatni piszkosabb. Nem is elsősorban az elnökjelölti, hanem a szenátusi és a képviselői helyekért folytatott verseny résztvevői körében tapasztalni ezt igazán. A választások történetében most először érződik a kampányban az úgynevezett super pack-ek befolyása. Ezek, a George Bush elnöksége idején hozott törvény nyomán létrehozott, úgymond polgári kezdeményezések, amelyek – megnevezni nem kötelező, általában anonim korporációk és dúsgazdag magánszemélyek, akik összességében százmilliós nagyságrendű támogatásával - példátlan mennyiségben árasztják el üzeneteikkel főként a televíziókat, a közösségi médiákat, a twittert, a facebookot. Ezeknek az üzeneteknek kizárólag lejáratást célzó mondanivalójuk van, sosem valaki mellett, csakis valaki ellen szólnak.

Gátlástalanul csúsztat szinte minden jelölt. A jelöltek üzeneteiben rejlő mondandók igazságtartalmának vizsgálatára szakosodott tényfeltáró újságírók munkájának köszönhetően szerencsére mégis kiderül: nagyon sok induló és az ügyüket támogatók reklámjai és interjúi tudatosan felépített hazugságokra blazíroznak. Jó példa erre, ami Mitt Romney esetleges vereségéhez hozzájárulhat: a republikánus elnökjelölt és az őt támogató multimilliárdos üzletember, Donald Trump és egy sor más politikus, közéleti ember annak ellenére „nyomja tovább" nyilatkozatokban, reklámokban, hogy a Chrysler  olasz irányítói munkahelyek tízezreinek leépítésére, a termelés Kínába helyezésére készülnek, hogy az autóipari kolosszus érintett vezetői visszamenőlegesen dokumentálják: éppenséggel ennek a  totális ellenkezője az igaz,és új üzemek megnyitásáról, korszerűsítésekről, valamint új munkahelyek ezreinek létrehozásáról döntöttek.

A teljes interjú innen érhető el.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo