Ugyanaz a forint megy kézről kézre...

Ugyanaz a forint megy kézről kézre. Mindenki lecsippent belőle egy darabot, míg el nem fogy. Azután már csak az ősközösségi cserekereskedelem marad, mint a túlélés utolsó eszköze. A hazai kis- és középvállalkozások zöme úgy próbálta, próbálja meg átvészelni a nehéz időket, hogy gyakorlatilag azt a picinyke tartalékát élte, éli fel, amely már akkor is kevés volt, amikor a bajok elkezdődtek. Íme a magyar gazdaság valósága a 21. század elején.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Amióta a magángazdaság tért nyert Magyarországon, azóta tőkeszegény a hazai mikro-, kis- és középvállalati mezőny. Unalomig hangoztatott versenyhátrányunk az alultőkésítettség, a forráshiány. A 2008-ban elindult gazdasági világválság megtette a maga romboló hatását a világban és nálunk is. A hazai kkv-k zöme azonban a mai napig nem tud a gödörből kimászni, még akkor sem, ha úgy hallja, a világgazdasági válság már kezd véget érni, a fellendülés már elkezdődött a szomszédainknál is. Magyarországot ugyanis már eleve rossz gazdasági állapotban érte el a válság, valamint a kkv-k zöme az elmúlt majd három évben úgy akarta túlélni, átvészelni a nehéz időket, hogy gyakorlatilag azt a picinyke tartalékát élte fel, amely már akkor is kevés volt, amikor a bajok elkezdődtek.

Aki járja a várost, láthatja, hogy a boltok már a szezon kezdetekor akcióznak, gyakorlatilag egész évben áron alul kínálják portékáikat. Régen nem tudják árréseiket érvényesíteni, a forgótőkéjüket vagy annak töredékét akarják minél gyorsabban kinyerni a vállalkozásukból, hogy egyre szűkülő forrásaikat egyre gyorsabban forgathassák, remélve, hogy valami egyszer csak történni fog, s hátha megússzák a bezárást.

Szektorok kerültek az elmúlt években abba a helyzetbe, hogy áraikban még a költségeiket sem tudják érvényesíteni, rákényszerülnek mélyen az értéken alul kínálni termékeiket, szolgáltatásaikat, hogy ideig óráig fenn tudjanak maradni. A szűkített újratermelés fogalmát már kezdjük elfelejteni - valamikor tanították a tartalmát az egyetemeken, főiskolákon -, ma viszont tömegestül szembesülünk ennek a közgazdasági kategóriának a túlburjánzott megnyilvánulásaival. A probléma egy másik vetülete, hogy a szűkülő árspirál azokat is magával rántja, akik még esetleg tarthatták volna az áraikat értékükön. Versenypozíciójukat azonban elvesztik a nyomott árak környezetében.

Aki benne van ebben a gazdasági társasjátékban, tapasztalja, hogy az egymásnak fizetett pénz mennyisége egyre csökken, mindenki lecsippent belőle egy kevéskét, de szaporítani nem tudja. Egyre kevesebb pénzért megy a biznisz. Ha pénz nincs, akkor ki kell találni valami mást, pénzhelyettesítő technikákat, túlélő fegyverzetet.

A kedvezmények adása az első lépés, amire rákényszerül kis- és nagyvállalat egyaránt. A nagyok kicsit burkoltabban oldják meg ezt, itt inkább a szolgáltatások, előnyök kiterjesztésének technikája dívik. A különböző szolgáltatási tevékenységeknél, az úgynevezett puha áruknál - amelybe emberi, szellemi anyag van beépítve - könnyebb a helyzet, ott a költségek csökkentésével, a nyereségről lemondással, s ha már abban sincs tartalék, akkor a tőke felélésével még meg lehet szerezni, vagy tartani a megrendelőt. A „kevés is több, mint a semmi" üzleti stratégiával rengetegen próbálják magukat a felszínen tartani. Ők a tőkefelélők. Ki előbb, ki később fogyasztja el a sok év munkájával, küzdelmével megteremtett vagyont, megélési lehetőséget.

Még többen vannak azok a cégek, amelyek pénzkímélő megoldásokhoz nyúlnak. A cserekereskedelem az ősközösségi társadalmaknak, a pénz nélküliségnek volt a sajátja. Ma viszont, mivel egyiküknek sincs pénze megvásárolni azt, amire szükségük van, egymást „kényszerítik rá" a vállalkozások, hogy áruikat, szolgáltatásaikat cserébe adják. A szabályosan működők - vannak még ilyenek, de egyre kevesebben, mivel a gazdaság a válság hatására megint erőteljesen szürkülni, feketedni kezdett - számláznak is egymásnak, forgalmukban kimutatható az ilyetén tevékenység eredménye. A többség (szerintem) még ezzel sem törődik, tehát eltűnik a nemzetgazdasági teljesítményekben ez az egyre növekvő, irdatlan forgalmi adat.

A profik szabályos cserekereskedelmi közösségeket szerveznek, s világhálózatok épültek ki arra, hogy virtuális pénzegységeket érő termékeket, szolgáltatásokat, gyakorlatilag teljes áron (pénzhelyettesítő egységekért) tegyünk be a rendszerbe, s ha nem tudjuk teljes, csak erősen kedvezményes áron értékesíteni, a különbséget levásárolhatjuk a rendszerben.

Végkiárusítás, minden eladó! Ár és érték között mi is a különbség?

Nyereségérdekeltség? Hitelképesség? Fejlődés, beruházás, vagyongazdálkodás? Üzleti tervezés?

Hol van már az az idő, mikor minderre törekvés jellemezte az üzleti élet szereplőit?

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo