Traktorra is jön az EKÁER

Augusztus 1-jétől néhány látszólag kisebb szabály változik az elektronikus közúti árufuvarozó rendszerrel (EKÁER) kapcsolatban. Ezek azonban eddig nem érintett, és így az alapszabályokat, teendőket sem feltétlenül ismerő vállalkozásokra terjednek ki. A LeitnerLeitner segítségével összegyűjtöttük a legfontosabb változásokat!

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az augusztus elsejétől életbe lépő változások olyan vállalkozásokat is érintenek, amelyek eddig nem voltak EKÁER-kötelezettek, másrészt olyan súlyos új szankciókat vezetnek be, amelyek érzékenyen érinthetik azokat is, akik már többé-kevésbé „megbarátkoztak” a rendszerrel. Vagyis nincs olyan kereskedelemmel, szállítással foglalkozó adóalany, akinek ne lenne hasznos az EKÁER-ismeretek felfrissítése.

Bővül az EKÁER-bejelentési kötelezettséggel érintettek köre!

Eddig „csak” azoknak kellett bejelenteni a fuvart, ha a nem kockázatos termékeket fuvaroztak, akik 3,5 tonnát meghaladó össztömegű útdíjköteles járművel szállították ezeket. Augusztustól azonban már nemcsak az útdíjköteles járművekre nézve kötelező a bejelentés, hanem bármilyen járműre – tehát nem útdíjköteles járművekre is, ha azok a 3,5 tonnát elérik. Ezzel kiterjesztve a kötelezettséget a haszongépjárművekre, például a traktorokra is – hívta fel a figyelmet a LeitnerLeitner adótanácsadó és könyvvizsgáló cég blogjának legfrissebb bejegyzése.

Meg kell őrizni a hatósági zárat!

Szintén augusztus 1-jétől a fuvarozó felelőssége lesz a hatósági zár (amit a termék azonosítása, végrehajtási eljárás vagy a nyilatkozattétel megtagadása miatt alkalmaznak) sértetlen megőrzése is. Bírságot kaphatnak azok, akik a hatósági zárat jogtalanul eltávolítják. Ezért nagyon fontos azonnal bejelenteni, ha a fuvarozó hibáján kívüli okból – például baleset során – megsérül a zár vagy az áru. A szabályszegést magánszemély esetén minimum 200 ezer, maximum 500 ezer Ft, vállalkozók esetén pedig 500 ezer és 1 millió Ft közötti bírsággal szankcionálhatja a hatóság.

A vasúti forgalmat is követné az adóhivatal
Kiterjesztené a vasútra is a közúton működő elektronikus áruforgalom-ellenőrző rendszert a kormány. A napokban tartott egyeztetésen a vasúttársaságok kétségeiket fejezték ki a rendszer változatlan átvételével kapcsolatban.
Visszatarthatják a kamiont

Ráadásul a járművet a kiszabott bírság megfizetéséig augusztustól vissza is tarthatja a hatóság, ha a megbüntetett fuvarozó nem rendelkezik magyar adóazonosító számmal, és székhelye, lakóhelye, szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, illetve nem vállaltak – banki vagy belföldi gazdálkodószervezet részéről – garanciát a bírság megfizetésére. A jármű visszatartása alól csak a romlandó árut és élő állatot szállító fuvareszközök mentesülnek. Továbbá ha egy külföldi fuvarozó a hatósági zár NAV által történő levételét megakadályozza, akkor bármely másik általa használt vagy tulajdonában lévő járműre is átterhelhető a kiszabott bírság, és ezért akár másik járművet is visszatarthat a hatóság.

Ha kevesebb, az is baj, ha több, az is baj

Augusztus 1-jétől nemcsak az számít szabálytalanságnak, ha nem jelentenek be egy rakományt, de az is, ha többet jelentenek be, mint amennyit ténylegesen szállítanak. Ilyenkor a hiányzó mennyiség – vagyis a bejelentett és a szállított mennyiség különbségének – 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhatnak ki.

Így választ ki ellenőrzésre a NAV
Sok eszközt kapott a NAV az elmúlt években a kereskedelmi szektor fehérítésére, a kereskedőket leginkább az EKÁER és az online kassza bevezetése érintette érzékenyen. A rendszerek működnek, az adóhatóság – dr. Horváth Gábor, a NAV főosztályvezető-helyettese szerint – minden folyamatnál ott van. De mire figyelnek az említett rendszerek használata során? Mi az, ami „kiszúrja az ellenőrök szemét”?

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo