Tényleg nem csak a pénz számít a munkavállalóknak?

Tud úszni? Nem. És ha fizetek? - Hofi Géza örök érvényű poénja szakértőnk szerint a munkaerő keresésben is releváns. Pénz kell, de van, ami talán még ennél is fontosabb.

A múltkor beszéltem a demográfiáról, mint a toborzási projektek egyik meghatározó pontjáról. Most a másik (legalább ennyire fontos dologról) szeretnék beszélni.

Ezzel kapcsolatban van egy kedvenc viccem. A lókereskedő tanítja a szakmára a fiát: – Fiam, a jó ló azért drága, mert ritka! Mire a fia megjegyezte: – De az olyan jó ló, ami olcsó, még ritkább! Igen, a munkaerőpiacon is mindenkinek ez az álma: legyen kiváló munkaerő,  alacsony fizetésért.

Ha azt gondolják, hogy ez teljesen lehetetlen, mesélek egy konkrét esetet. Pár napja beszéltem az egyik legjobb pestkörnyéki étterem tulajdonosával. Szomorúan mesélte, hogy az egyik legkiválóbb szakácsuk épp most adta be a felmondását. A jövendő munkahelyén pont fele lesz a fizetése, mint náluk. ?!? Igen, de ez egy Michelin csillagos étterem. Nyilván a szakmai előmenetel miatt egy ilyen lehetőséget nem hagy ki a szakács.

Ez a második nagyon fontos elem, ami meghatározza a toborzás sikerességét: a munkaadó ajánlata.

Kép:EU OSHA

Ilyenkor az első dolog, ami beugrik az a fizetés, pedig ez az ajánlat sokkal több annál. A béren kívül rengeteg körülmény meghatározó: pontosan mit kell dolgozni, mi a műszak beosztás, mennyire családbarátan fix a munkaidő, vagy össze-vissza túlórázni kell. De ezen kívül pillanatok alatt elterjed, hogy itt egy vadállat főnök van, zsebbe adják a pénz egy részét, amit vagy odaadnak, vagy nem, vagy egy hiperkorrekt vezetés van, aki minden ígéretét (túl)teljesíti. És az sem mindegy hogyan és mennyi idő alatt lehet bejárni a munkahelyre.

Ezért nagyon fontos, hogy a potenciális munkavállalók előtt milyen képet alakítunk ki a cégünkről, mint munkaadóról. Divatos szakszóval ezt munkaadói brand építésnek nevezik. Amikor valaki jelentkezik nálunk, akkor ez a brand él a fejében és így viszonyul hozzánk. Megtiszteltetés, hogy itt dolgozhat (akár éhbérért), mint egy Michelin csillagos étteremben. Vagy egy rabszolgatelep, ahol nagyon meg kell fizetni és csak a legvégső esetben választja ezt, és ott is hagyja az első kínálkozó lehetőségre.

A munkaadói brand építés nem egyszerű dolog. A Jóisten pénzét el lehet rá költeni, minden eredmény nélkül. Erre például szép példákat láthattunk óriásplakátos kampányok formájában. Az internetes célzott álláskampányok másodlagos nagy eredménye, hogy célzottan a mi potenciális munkavállalóinknál növeljük a cégünk ismertségét és presztízsét. Melléktermékként.

Egyébként a fizetést sokan egy kicsit túldimenzionálják. Véleményem szerint Hofi Géza híres mondása ma is igaz: “Tud úszni? Nem? És ha fizetek?” Tehát minden csak pénzzel nem oldható meg. Az online toborzási kampányokban mindig megkérdezzük, mennyi lenne az illető fizetési igénye. És mivel sok jelentkezőt szállítunk, ebből nagyon szépen kijön a Gauss görbe: igazából mennyi az elvárt jövedelem. (Ahhoz is, hogy elhozzuk például a konkurenciánál dolgozó legjobb embereket…)

Érdekes módon a legjobb ajánlat az, amikor a nagyon hiány szakmákban a munkát oktatással kapcsolják össze. Az ajánlat szerint, ha hozzánk jössz dolgozni, akkor először kitanítunk erre a szakmára, aztán jól meg is fizetünk. Sok helyen nagyon nehéz targoncást találni. Ugyanakkor 40.000 Ft költséggel pár nap alatt meg lehet tanítani minden nem nagyon balkezes fiatalt targoncát vezeti. PLC programozást 3 hónap, JAVA programozást fél év alatt egy bölcsész is egész jól megtanulhat. Az egyik leghatásosabb kampányunkban CNC esztergályosokat képeztek először és úgy foglalkoztatták őket. Ez egy erősen hiány szakma, ennek ellenére egy szűk demográfiájú területen is durva túljelentkezést produkáltunk.

Tehát használják ki a szép új világot, az internetes direkt álláshirdetések lehetőségeit és akkor pontos információjuk lesz és pont azokat érhetik el, akiket keresnek és pont azzal az üzenettel, amit szeretnének.

Tóth András OnlineToborzas.hu

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo