A reptéri rendőrök látják el az utasbiztonsági ellenőrzés felügyeletét és fegyveres biztosítását, valamint az utas- és repülőtérbiztonsági feladatokat végző szervezetek szakirányítását és szakmai felügyeletét is.
– Az Európai Bizottság tisztviselői rendszeres időközönként szigorú, többnapos biztonsági ellenőrzéseket végeznek a tagállamok nemzetközi repülőterein. Hazánkban legutoljára 2013-ban volt ilyen, akkor biztonságos minősítést kapott a budapesti repülőtér – mondta Török Zoltán dandártábornok, az RRI igazgatója. – A mostani felülvizsgálat elsődleges eredményei alapján sikerült ezt a státuszt megőrizni, sőt az ellenőrök elégedettségét tovább növelni.
Fontos látni, hogy nem csupán a rendőrség, hanem a repülőtér egésze vizsgázott, melyben az RRI-re is nagy szerep hárult. A feladat fő nehézsége is ebben állt: a reptéren dolgozó tízezres nagyságrendű civil személyzetet kellett felkészíteni a szabályok megtartására.
A két tagállami és két, az Európai Bizottság részéről érkező ellenőrből álló küldöttség, valamint a megfigyelőként jelen lévő amerikai közlekedési hatóság szakemberei öt napon keresztül kísérték figyelemmel a légiközlekedés-védelmi előírások alkalmazását.
Ami rendhagyó volt, hogy a repülőtéren működő cégek és dolgozóik nem tudhattak arról, hogy ellenőrzés lesz, erről már csak a vizsgálat megkezdése után kaphattak tájékoztatást. Az első napon az ellenőrök inkognitóban dolgoztak, és különféle rejtett teszteket végeztek el.
Másnap felfedték magukat, és a legapróbb részletekbe is belementek. Míg például a védelmi ellenőrök végezték a munkájukat, odaálltak melléjük, és figyelték minden mozdulatukat. Volt, hogy maguk helyeztek táskát a röntgenbe, a dolgozóknak pedig pillanatok alatt, határozott választ kellett adniuk arra, hogy látnak-e tiltott tárgyat a csomag átvilágított képén.
Azzal az országgal szemben, amelynél súlyos hiányosságokat tárnak fel, komoly szankciók léphetnek érvénybe. A többi tagállam haladéktalan
– Egy-egy témakör vizsgálatakor ha két apró hiba becsúszik, már „nem megfelelt” minősítést kap az adott kategória. Ehhez elég annyi, hogy a több ezer reptéri dolgozóból ketten rosszul válaszoljanak az ellenőrök kérdéseire, vagy vétsenek az előírások ellen – mondta Macsári István alezredes, az RRI légiközlekedés-védelmi osztályának vezetője, szakértő és oktató, aki maga is rendelkezik nemzeti auditori és európai uniós ellenőri képesítéssel. Ez hozzájárul ahhoz, hogy pontosan ugyanaz a stratégiai gondolkodás és szemléletmód honosodhasson meg itthon is, amit az unió elvár a tagállami repülőterektől. A nemzeti ellenőrök elmondták, hogy ők is merítettek ötleteket a mi módszereinkből, amelyeket szeretnének majd hazájukban meghonosítani.
A küldöttség elégedettségét jól példázza, hogy a rendre másfél-kétórás záróértekezlet ezúttal alig több mint negyedóráig tartott: egyszerűen nem voltak hibák, amelyeket sorolni vagy átbeszélni kellett volna. A budapesti eddig is a jó biztonságúnak minősített repülőterek közé tartozott, de most egyértelműen csatlakoztunk Európa élvonalába.