Sok hazai e-kereskedő kemény fába vágná a fejszét

A harmadik járványhullám lecsengését követően egyre több hazai e-kereskedő mutat érdeklődést a határokon átnyúló piacszerzés iránt. Noha a nagyobb piac többszörös bevételszerzési lehetőséggel kecsegtet, tisztában kell lenni a buktatók sorával is.

A legtöbb marketingszakértő egyetért abban, hogy a külföldi terjeszkedés hatalmas lehetőséget kínál, azonban tudatos döntésekre van szükség. Mindenekelőtt meg kell határoznunk, melyik piacon szeretnénk részesedést szerezni. Ennek érdekében fel kell térképeznünk az általános trendeket, illetve a piacokra vonatkozó növekedési potenciálokat.

Minden egyes területre vonatkozóan fel kell tárnunk a lehetőségeinket; meg kell vizsgálni, hogy az általunk forgalmazott termékkör iránt mekkora kereslet mutatkozik, illetve milyen trendek jellemzők az érdeklődési adatokra. De nem feledkezhetünk meg a belépést akadályozó tényezőkről sem; amelyek gyakran jogi szabályozásokkal hozhatók összefüggésbe. Az Európai Unió országai között sem gördülékeny az átjárás, az EU-n kívüli európai országok (pl.: Szerbia vagy Ukrajna) esetében pedig még több szinkronizációs hiányosságra számíthatunk. Ha esetleg a világ más régiói felé kacsintgatnánk, még ennél is alaposabban fel kell térképeznünk a helyi szabályozások sajátosságait.

Ezt követően fel kell építenünk az adott piacra lépés elemeit. Meg kell vizsgálnunk, milyen eszközkészletre és termékkínálatra lesz szükségünk, hogy versenyképessé válhassunk. Meg kell keresnünk a céljaink elérését szolgáló marketingeszközöket, illetve biztosítanunk kell ezek hatékonyságának mérési feltételeit.

A megkérdezett marketingszakértő szerint az európai régiókra jellemzők az ár-összehasonlító oldalak jelentős piaci szerepe. A környező országokban vezető szerepet tölt be a Heuréka csoport, amely meghatározó tagja a magyar Árukereső is. Ezek a szolgáltatások már a kereskedés első napjaiban bevételt képesek generálni, ahogyan azonnali megoldást biztosítanak az Ads és Facebook PPC kampányok is. Noha nagy elérést képesek biztosítani, esetükben állandó kontroll alatt kell tartani a költéseinket, illetve figyelnünk kell a költés-bevétel arányt annak érdekében, hogy elkerülhessük a túlköltést és a veszteséges kereskedést.

A megkérdezett marketingszakértő arra figyelmeztet, hogy a hazai szereplők külföldi terjeszkedésben elért sikerei a mai napig igencsak szolidak… Sikerként említhetjük az Extreme Digital külföldi portfólióját, de sokkal inkább jellemző, hogy a külföldi szereplők válnak sikeressé Magyarországon, mintsem fordítva. A nemrégiben megjelent GKI Digital által közölt toplista élén kizárólag az eMAG-gal fúzióra lépő Extreme Digital rendelkezik magyar tulajdonosi körrel, a többi piacvezető anyacége Csehországhoz, Németországhoz és az Egyesült Királysághoz köthető.

Kijelenthető, hogy a közép-kelet-európai régió iránti érdeklődés a legmeghatározóbb a magyar e-kereskedők körében. Hozzávetőlegesen 125 milliós piacról beszélünk, ami magába foglalja Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Magyarországot, Romániát és a jugoszláv utódállamokat. A terület etnikai összetétele rendkívül változatos, emiatt a globális óriásvállalatok számára kevésbé vonzó célpiacot jelentenek. Az Amazon a CEE-régióban egyedül Lengyelországban van jelen.

Nagy a valószínűsége, hogy néhány éven belül egyre több hazai e-kereskedő jelenik meg a külpiacokon; megfelelő exportterv birtokában, illetve a marketingcsatornák tudatos kiaknázásával jelentős bevételnövekedést érhetnek el, ami a hazai piacon betöltött szerepüket is szélesítheti.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo