Sok hazai e-kereskedő kemény fába vágná a fejszét

A harmadik járványhullám lecsengését követően egyre több hazai e-kereskedő mutat érdeklődést a határokon átnyúló piacszerzés iránt. Noha a nagyobb piac többszörös bevételszerzési lehetőséggel kecsegtet, tisztában kell lenni a buktatók sorával is.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A legtöbb marketingszakértő egyetért abban, hogy a külföldi terjeszkedés hatalmas lehetőséget kínál, azonban tudatos döntésekre van szükség. Mindenekelőtt meg kell határoznunk, melyik piacon szeretnénk részesedést szerezni. Ennek érdekében fel kell térképeznünk az általános trendeket, illetve a piacokra vonatkozó növekedési potenciálokat.

Minden egyes területre vonatkozóan fel kell tárnunk a lehetőségeinket; meg kell vizsgálni, hogy az általunk forgalmazott termékkör iránt mekkora kereslet mutatkozik, illetve milyen trendek jellemzők az érdeklődési adatokra. De nem feledkezhetünk meg a belépést akadályozó tényezőkről sem; amelyek gyakran jogi szabályozásokkal hozhatók összefüggésbe. Az Európai Unió országai között sem gördülékeny az átjárás, az EU-n kívüli európai országok (pl.: Szerbia vagy Ukrajna) esetében pedig még több szinkronizációs hiányosságra számíthatunk. Ha esetleg a világ más régiói felé kacsintgatnánk, még ennél is alaposabban fel kell térképeznünk a helyi szabályozások sajátosságait.

Ezt követően fel kell építenünk az adott piacra lépés elemeit. Meg kell vizsgálnunk, milyen eszközkészletre és termékkínálatra lesz szükségünk, hogy versenyképessé válhassunk. Meg kell keresnünk a céljaink elérését szolgáló marketingeszközöket, illetve biztosítanunk kell ezek hatékonyságának mérési feltételeit.

A megkérdezett marketingszakértő szerint az európai régiókra jellemzők az ár-összehasonlító oldalak jelentős piaci szerepe. A környező országokban vezető szerepet tölt be a Heuréka csoport, amely meghatározó tagja a magyar Árukereső is. Ezek a szolgáltatások már a kereskedés első napjaiban bevételt képesek generálni, ahogyan azonnali megoldást biztosítanak az Ads és Facebook PPC kampányok is. Noha nagy elérést képesek biztosítani, esetükben állandó kontroll alatt kell tartani a költéseinket, illetve figyelnünk kell a költés-bevétel arányt annak érdekében, hogy elkerülhessük a túlköltést és a veszteséges kereskedést.

A megkérdezett marketingszakértő arra figyelmeztet, hogy a hazai szereplők külföldi terjeszkedésben elért sikerei a mai napig igencsak szolidak… Sikerként említhetjük az Extreme Digital külföldi portfólióját, de sokkal inkább jellemző, hogy a külföldi szereplők válnak sikeressé Magyarországon, mintsem fordítva. A nemrégiben megjelent GKI Digital által közölt toplista élén kizárólag az eMAG-gal fúzióra lépő Extreme Digital rendelkezik magyar tulajdonosi körrel, a többi piacvezető anyacége Csehországhoz, Németországhoz és az Egyesült Királysághoz köthető.

Kijelenthető, hogy a közép-kelet-európai régió iránti érdeklődés a legmeghatározóbb a magyar e-kereskedők körében. Hozzávetőlegesen 125 milliós piacról beszélünk, ami magába foglalja Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Magyarországot, Romániát és a jugoszláv utódállamokat. A terület etnikai összetétele rendkívül változatos, emiatt a globális óriásvállalatok számára kevésbé vonzó célpiacot jelentenek. Az Amazon a CEE-régióban egyedül Lengyelországban van jelen.

Nagy a valószínűsége, hogy néhány éven belül egyre több hazai e-kereskedő jelenik meg a külpiacokon; megfelelő exportterv birtokában, illetve a marketingcsatornák tudatos kiaknázásával jelentős bevételnövekedést érhetnek el, ami a hazai piacon betöltött szerepüket is szélesítheti.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo