A brit statisztikai hivatal (ONS) keddi beszámolója szerint a július és szeptember közötti időszakban a brit vállalatok átlagosan 1 102 000 betölthető, de üres munkahelyet tartottak nyilván, 318 ezerrel többet, mint a tavalyi első naptári negyedévben, vagyis közvetlenül a koronavírus-járvány elhatalmasodása előtt.
Az ONS hangsúlyozza: a be nem töltött alkalmazotti állások száma soha nem volt ilyen magas azóta, hogy ennek a foglalkoztatási mutatónak a rendszeres közlése éppen húsz évvel ezelőtt megkezdődött.
A statisztikai hivatal kiemeli azt is, hogy ez volt a második olyan háromhavi időszak egymás után, amelyben egymillió felett járt az üres munkahelyek száma a brit vállalati szektorban.
A kimutatás szerint száz alkalmazotti állásra a vizsgált időszakban 3,7 be nem töltött munkahely jutott, és ez szintén rekord. A be nem töltött állások számának növekedése a brit gazdaság szinte mindegyik ágazatában érzékelhető volt.
Az ONS keddi beszámolója szerint a fizetett alkalmazotti állásokban dolgozók száma szeptemberben 207 ezerrel 29,2 millióra emelkedett, és ez is rekord a foglalkoztatottsági adatok rendszeres közlésének kezdete óta. A foglalkoztatottsági ráta a júniustól augusztusig tartó időszakban 0,5 százalékponttal 75,3 százalékra emelkedett, a munkanélküliség 0,4 százalékponttal 4,5 százalékra csökkent a brit gazdaságban.
Pánikvásárlás indult
Az elsősorban a kínálati oldalon kialakult, egyre szélsőségesebb mértékű nagy-britanniai munkaerőhiány az elmúlt időszakban komoly ellátási problémákat okozott mindenekelőtt a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban.
A teherautósofőrök krónikus hiánya és az ebből eredő ellátási fennakadások szeptember végén országszerte pánikszerű üzemanyag-felvásárláshoz és emiatt hosszabb ideig tartó súlyos hiányokhoz vezettek. A pánikvásárlások közvetlen előzményeként először a BP, majd több más nagy forgalmazó is bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
Az ország jelentős térségeiben még a múlt héten is hosszú, esetenként kilométeres sorok kígyóztak a benzinkutaknál. A múlt hét végére a legtöbb országrészben ez megszűnt, de Londonban és környékén még most sem hiánytalan az ellátás. Az élelmiszerboltokban nem volt ehhez mérhető pánikszerű felvásárlási hullám, ennek ellenére azonban visszatérő jelzések érkeznek arról, hogy egyes boltokban sokszor üres polcok fogadják a vásárlókat.
A brit kormány lehetővé tette a brit vállalatoknak ötezer külföldi kamionsofőr toborzását élelmiszer- és üzemanyagszállítási feladatok ellátására, gyorsított munkavállalási eljárással, de korlátozott időre. A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint azonban a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, nem utolsósorban azért, mert a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.