Pénz kell? De mennyi?

Pénz nélkül egyetlen növekvő vállalat sem életképes, éppen ezért minden egyes cégnél természetes folyamat a potenciális pénz-, illetve tőkeforrások folyamatos felkutatása. Csakhogy ha megtaláltunk egyet, akkor felmerül a kérdés: mennyire is van szükségünk?

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A lehetőségek keresése és kiaknázása feladatok hosszú sorát vonja maga után, de még mielőtt a vállalkozó belekezdene az időt, energiát és nem utolsósorban pénzt felemésztő tevékenységbe, nem árt, ha feltesz magának egy alapvető kérdést: mennyi tőkére van szüksége?

(A befektetők egyébként egyre optimistábbak a régióban.)

A vállalatvezetők gyakran nagyon optimisták, úgy gondolják, hogy egyetlen jó ötlettel a cégük sikerre van ítélve. A gondolkodás iránya jó, a talajtól viszont nem szabad ilyen könnyen elrugaszkodni: elengedhetetlen a reális szemléletmód. Az az igazság, hogy a cég nem lesz sikeres egy részletes és alaposan kidolgozott üzleti terv nélkül, amely megmutatja, milyen helyzetben van a cég, merre tart, milyen problémák állnak előtte, és ezeket hogyan oldja meg. Egy üzleti terv elkészítése rákényszeríti a vezetőt arra, hogy kritikusan gondolkodjon a vállalkozás potenciáljáról, és próbáljon megfelelni a kihívásoknak. Egy ilyen terv azonosítja és számszerűsíti a tőkét, amely a kívánt pénzügyi eredmény tisztázásához is közelebb juttatja a céget. (Persze rá is lehet faragni a befektetővel!)

Unalmas, de megéri

Bár a tervezés gyakran unalmas és időigényes, számos előny származik belőle: sokkal jobban átláthatóvá válik a piac és a versenytársak, sőt, saját magunk helyzete. A vállalkozó reális képet kap arról, mennyi tőkére van szüksége ahhoz, hogy a cége megálljon a saját lábán, és egy jól kidolgozott, minőségi anyag alapján a potenciális befektetők sokkal pozitívabban értékelhetik a vállalkozókat és a cégükben rejlő potenciált – figyelmeztet bejegyzésében a Széchenyi Tőkealap blogja.

Az egyik legsúlyosabb hiba, ha a cégvezető túl kevés tőkét kér céljai megvalósításához. Kevés pénzt kérni olyan, mintha olyan utazásba vágnánk bele, amelyhez nincs elég benzinünk a kocsiban. Elkerülhetetlen, hogy útközben lerobbanjunk, és ne érjük el eredeti célkitűzésünket. Az igényelt tőke kiszámításakor számolni kell a tervezett költségek és idő kockázatával, hogy ne kerüljünk likviditási nehézségbe egy-egy határidő csúszásával. Érdemes a legrosszabb eshetőségekre is számítani ahelyett, hogy az ideális terv megvalósulására várnánk. Nem szabad kétségbe esni, ha az első hónapokban nem jön a profit, ha egyébként így is terveztük. Ha az elején a cégvezető nem emel elegendő tőkét, később, amikor egyre több probléma merül fel, már szinte lehetetlenné válik egy újabb emelés. Egy induló vállalkozás esetén például érdemes számolni a gépek, berendezések költségeivel, a bérleti díjjal, plusz legalább hat hónapnyi tervezett működési költséggel.

Most kell rohamozni a befektetőket
Még bőven van kockázati tőkeforrás azoknak a vállalkozásoknak, akik befektetőt keresnek, azonban egyre fogy az idejük. Most kell megrohamozni a befektetőket, hogy az év végéig sikerüljön lezárni az üzletet. Szakértők segítségével mutatunk néhány szempontot, kinek érdemes befektetőt keresnie, és mire ügyeljen a tárgyalások alatt.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo