Időről időre felröppennek hírek, amelyek temetik a Facebookot. Különösen azóta, hogy a Facebook lecsökkentette a vállalati oldalak követőinek ingyenes elérését, ami egyes vélemények szerint így már nem hatékony. (Szakértőnk egy meglepő stratégiát javasol ennek a problémának a megoldására.) „A francokat!” – fakadt ki Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Véleménye szerint a Facebook életciklusában most jött el az a pillanat, amikor egy vállalkozás már széles tömegeket érhet el hatékonyan. Ráadásul a marketingesek még nem „kolonizálták” a csatornát, nem nagy a reklámzaj. Saját és ügyfelei tapasztalatai szerint a tavalyi év volt a fordulópont, amikor egy-egy kampányban több vevő érkezett a Facebookról, mint a célzottan kiküldött e-mail listákból.
A Facebook ma olyan jól és hatékonyan működik, mint néhány évvel ezelőtt az online hírlevelek. Eközben pedig olcsóbb, mint a Google AdWords, és jobb számokat produkál, mint bármilyen más marketinglehetőség. Természetesen ha megfelelően használják:
Facebook-marketingalapok 4 lépésben
Nagyon sok vállalkozó van már jelen a Facebookon, ám az igazán jó lehetőségeket csak egy töredékük ismeri és használja. Wolf Gábor szerint egy cég facebookos kommunikációját négy egyszerű lépésben fel lehet építeni:
Az első lépés: Facebook-oldal létrehozása
A vállalkozás eldöntheti, hogy vállalati Facebook-oldalt indít, vagy például egy csoportot hoz létre az ügyfelei számára. Egyvalamit nem szabad: személyként regisztrálni a céget. Ez ugyanis annyira amatőr látszatot produkál, mint a hivatalos, céges e-mailként megadott freemailes cím.
Következetes és releváns, kétirányú kommunikáció – ez a második lépés. A komoly eredményekhez naponta egy-két rövid, érdekes, a vevőkről, a vevők problémáiról, vágyairól, félelmeiről szóló bejegyzés javasolt, közte pedig „reklám”:
„Legyél olyan, mint egy tévéműsor: 20 perc műsor után jöhet öt perc reklám” – tanácsolja Wolf Gábor azzal kapcsolatban, hogy milyen arányban érdemes hirdetési célú tartalmat megjeleníteni egy vállalkozás hírfolyamában. (Itt bemutatunk 11 tippet, hogy minél többen olvassák a posztjainkat!)
Harmadik lépés: elérni a tömegeket
Ha már van a vállalatnak facebookos jelenléte és tartalma, akkor azt el kell kezdeni hirdetni, hiszen ezek lényegesen hatékonyabbak az ingyenes lehetőségeknél, és tömegeket érhetünk el a segítségével. Sokan ringatták magukat abba a tévhitben, hogy a Facebook ingyenes, pedig soha nem volt az, legfeljebb a saját idejével fizetett a cég – és az idő pénz.
A hirdető előtt több lehetőség áll, hiszen reklámozhatja magát a Facebook-oldalt, szponzorálhatja az egyes posztokat, de akár reklámozhatja a – Facebooktól független – céges weboldalt is. Érdemes kísérletezni, és kitapasztalni, hogy melyik működik a legjobban, de könnyen lehet, hogy megéri párhuzamosan alkalmazni az egyes megoldásokat. Wolf Gábor tapasztalatai szerint havonta 50–100 ezer forintos keretből bármelyik kisvállalkozás látványos eredményt produkálhat.
Negyedik lépés: a kampány
Végül pedig jöhetnek a kampányok, melyek készpénzre váltják az addigi befektetést. „Az aranyszabály, hogy ne csak az árral akciózz! Négyféle kampányt érdemes váltogatni: hirdesd az újdonságokat, a luxusmegoldásokat, futtass aktualitáshoz kötődő kampányokat, végül kampányolj az árral” – tanácsolja Wolf Gábor. Így anélkül lehet fenntartani az ügyfelek – és a leendő ügyfelek – érdeklődését, hogy közben a vállalkozás rosszabbul járna.
„Fészbuktatók”
Az egyik leggyakoribb hiba, amit a kisvállalkozások elkövetnek, hogy nem a megfelelő embereknek kommunikálnak. Meg kell nézni, hogy valóban azok követik-e az oldalt, akik vásárolni is fognak. Például ha túl sok ingyenes ajándékot ígér a cég, akkor lehet, hogy a „nyereményjátékosok”, nem pedig a célcsoport teszi ki a követők nagy részét. Nekik pedig bajosan lehet bármit is eladni.
„Egy vállalkozás két végzetes hibát követhet el a Facebookkal kapcsolatban: ha nem használja, és ha csak azt használja. Jelenleg olcsón, nagy tömegben lehet a Facebookon vevőket szerezni, és ez egy pár évig még biztosan így is lesz – közben persze nem szabad a hagyományosan működő csatornákat sem elhanyagolni” – összegezte a véleményét Wolf Gábor.