Online kassza: van miért izzadnia a kereskedőknek

Joggal aggódnak a kereskedők a kasszacsere után, a NAV ugyanis könnyebben tárja fel az elmúlt öt évben elkövetett stikliket. Az adóhatóság pedig szorgalmasan ellenőrzi is az adatokat.

Kép: MTI

A kasszacsere határidejének lejárta után a kereskedőket joggal aggasztja, hogy a pénztárgépes adatok alapján csak az aktuális tevékenységüket vizsgálják, vagy összevetik a friss eredményeket a korábbi forgalmi adatokkal. Ekkor ugyanis kiderülhet, hogy valaki korábban eltitkolta a bevételt. Az onlinekassza.hu a NAV szakértőjétől megtudta, hogy a jogszabály alapján az adómegállapítási jog elévüléséig, vagyis 5 évre visszamenőleg vizsgálhatják a kereskedő gazdálkodását. A kasszacsere tehát nem törli el a múlt stiklijeit, sőt, könnyebb lesz feltárni azokat – írta együttműködő partnerünk, az onlinekassza.hu.

A pénztárgépek adatainak elemzésével az adóhivatal célja, hogy feltárja a visszaélési sémákat. Kimutathatóvá válnak a legális üzletmenettől látványosan eltérő tételmozgások, illetve a gyanús használat jelei – közölte a NAV sajtóirodája. Ellenőrzést alapozhat meg, ha a pénztárgép üzembe helyezése utáni forgalmi számok gyanús eltérést mutatnak a korábbi bevallások, vagy hagyományos pénztárgép adataitól.

Az adómegállapítási jog elévülési idején belül – ez 5 évet jelent – a NAV folyamatosan ellenőrzi a kötelezettségek teljesítését. Amennyiben kiderül, hogy az adózó az elmúlt öt évben visszaélést követett el, úgy valamennyi jogkövetkezménnyel számolnia kell. Megfizettetik az adókülönbözetet, de adóbírságra és késedelmi pótlékra is számíthat a vétkes. Mivel az elévülési idő öt év, elvileg 2018-ig még retteghetnek azok a boltosok, akik korábban trükköztek. Ám ha ügyesen ütjük a pénztárgépet, nem kell ellenőrzésre számítani.

Itt a vége a kasszacserének
Csaknem két évvel ezelőtt jelentette be Matolcsy György akkori nemzetgazdasági miniszter, későbbi jegybankelnök, hogy az országban működő minden pénztárgépet be kell kötni a NAV-hoz. Az azóta eltelt időszakban az átállásra kötelezettek valószínűleg százszor is elátkozták azt a napot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo