A Hirtenberger név eddig jobbára az alapján ugorhatott be egyeseknek idehaza, hogy 2019 novemberében a lőszergyártó csoportjukat értékesítették a magyar államnak. A mostani névváltás összefüggésben van ezzel?
Igen. Hiszen mindenki ezzel kapcsolta össze a márkát. A névváltással is szeretnénk kifejezni a paradigmaváltást, azt, hogy más lett a profilunk. Nevezetesen, hátat fordítottunk az emberi élet kioltására alkalmas termék gyártásának és most már arra koncentrálunk, amiben jók vagyunk: emberéletet mentünk, az ezt lehetővé tevő termékek előállítását fokozzuk. Ugyanakkor az is a célunk, hogy láthatóvá tegyük a cégcsoport osztrák, cseh és magyar vállalatait, s ezáltal a munkavállalóink is büszkék legyenek arra, hogy hol dolgoznak. S még az is szempont, hogy vonzóbbakká váljunk a munkaerőpiacon.
Egy brand megváltoztatása ugyanakkor mindig kockázatos.
Valóban, ezért is egy profi PR-céggel dolgoztunk együtt ezen a változáson, és vevőinket, a beszállítóinkat, a partnereinket, valamint a hatóságokat megfelelő időben, előre értesítettük a változásról.
S miért pont az Astotec-re esett a választás?
A cégcsoport ausztriai központjából vezényelték le a névváltoztatást. Mint ügyvezetőt, engem természetesen bevontak e folyamatba, de nem túl mélyen, például véleményt tudtam nyilvánítani a potenciális márkanevekről. Az utolsó szűrőben maradt három név közül azért az Astotec lett a befutó, mert ennek jelentése/hangzása jellemzi leginkább a vállalatot, ugyanúgy, mint a logó árnyalatai, melyek az innovációra, szenvedélyre és magas minőségre utalnak. Ez egyébként az Astonishing Technology angol kifejezés rövidítése, ami magyarul elképesztő technológiát jelent. Ennek szellemében az Astotec azt kívánja tükrözi, hogy a termékeink, a dolgozóink, a technológiánk elképesztően remekek.
A koronavírus-járvány az autóipart jelentősen megrázta, hogy mást ne említsünk, a chiphiány visszavetette a gyártást, ami miatt egyeseknek idehaza hónapokig kell várniuk egy-egy új kocsira. Az önök nettó árbevétele mégsem csökkent, sőt valamelyest még emelkedett is, megközelítve a 23 milliárd forintot. Mint ahogy a nyereségük is nőtt, amely tavaly félmilliárdot tett ki. Pedig a 2020-as évet már a lőszergyártás nélkül hagyták maguk mögött. Mi a magyarázat?
Minket kétségtelenül nem érintett meg idén annyira a covid, mint a legtöbb autóipari gyárat, az idén pedig még az üzleti terveinkhez viszonyítva is jobban teljesítünk. De persze minket is sújt a chipválság. A legrosszabb a kiszámíthatatlanság, vagyis az, hogy nem tudjuk, hogyan tervezzünk.
Már nyáron reagáltunk egyébként a járványra, nevezetesen, mindent megtettünk annak érdekében, hogy annak negatív hatásaitól megvédjük a dolgozóinkat. Hiszen láttuk, hogy csökkennek, illetve átütemeződnek a megrendeléseink a chiphiány miatt. Azoknak a munkavállalóinknak a helyét pedig, akik elmentek tőlünk, nem pótoltuk. Ha szükség volt egy eltávozott személy munkakörének a betöltésére, akkor azt belső áthelyezéssel igyekeztünk megoldani. Magyarul, idén egyetlen saját dolgozónkat sem bocsátottunk el a járvány miatt.