A jól működő vállalatok életét is megkeseríti a folyamatos fizetőképesség fenntartása, ami mindennapos küzdelemmé vált. Mivel a működésből származó pénzáramlás nem fedezi az esedékes kiadásokat, mára egyes ágazatokban cégek ezreinek létét teszik lehetetlenné a körbetartozások. Míg egy éve átlagosan naponta 62 cég ellen indult végelszámolás, addig 2012 első három hónapjában napi 102 ilyen bejegyzés történik, ami majdnem 100 százalékos emelkedést jelent - írja sajtóközleményében a Bisnode csoporthoz tartozó Dun & Bradstreet. (Száz magyar cégből gyakorlatilag négy tönkremegy. Ennek hátterében struktruális problémák is állnak.)
Abban a legtöbb céginformációs szakember egyetért, hogy modern kockázatkezelési megoldásokkal szinte teljesen kiküszöbölhető a továbbgyűrűző nemfizetésből adódó üzleti rizikó. Ezeket egyre több szolgáltató kínálja, akár a kkv-k igényeire szabott csomagokban is.
- Még mindig sok vállalkozás nem néz szembe azzal, hogy egy üzlet akkor zárul le, amikor a számla ki van fizetve. A szubjektív információ fontos, de érdemes egy pillantást vetni a cég adataira és a tulajdonosokra is - mondja Keleti József, a Bisnode csoport országigazgatója, aki szerint ma a „hiszek, de azért ellenőrzök" mentalitás a hosszú távon kifizetődő.
Számos céges adat nyilvános, és ingyenesen elérhető akár az interneten is, ám ez még önmagában nem elegendő. Ahhoz, hogy a potenciális nemfizetőt időben és nagy valószínűséggel ki lehessen szűrni, azt is tudni kell, hogy milyen összefüggéseket érdemes vizsgálni.
Önmagában nézve könnyen lehet, hogy egy alig egy éve alakult cég makulátlan: nincs lejárt tartozása sem a szállítókkal, sem az adóhatósággal szemben. Ám, ha valaki megvizsgálja a tulajdonosok és cégvezetők előéletét - ilyen mátrixszerű szolgáltatás három céginformációs szolgáltató portfóliójában is elérhető -, lehet, hogy kiderül: az illetők több, korábban bedőlt cégben is tulajdonosként vagy tisztségviselőként szerepeltek. Ez pedig már olyan információ, amelyre oda kell figyelni. Fontos támpontot jelent a pénzügyi adatok elemzése is: a mérlegek, beszámolók sokat elárulnak a vállalat gazdálkodásáról. Ha egy cég árbevétele alig 10 millió forint, nem feltétlenül biztonságos 15 millió forintra szerződni vele. Triviálisnak tűnik, mégis sok szerződést megkötnek anélkül, hogy ezt ellenőriznék.
A cégdemográfia is sok mindenről árulkodik. Az a vállalkozás, amely gyakran vált telephelyet, székhelyet, jellemzőek rá a gyakori tulajdonosváltások, ügyvezetőcserék vagy bankszámla-módosítások, könnyen lehet, hogy ha fizetési nehézsége támad, inkább eltűnik, semmint megpróbálná teljesíteni a vele szemben fennálló követeléseket. Ma már van olyan céginformációs szolgáltató, amelynek az adatbázisa milliós nagyságrendű fizetési tapasztalaton alapul, így egyre biztosabb képet ad. A nem stabilan gazdálkodók vagy a potenciális tartozók nagy valószínűséggel fennakadnak a hálón.
A szakemberek azt mondják: nő a tudatos cégek száma, és egyre újabb kör vesz igénybe vevőt minősítő szolgáltatásokat. A minősítéssel önmagában azonban nem lehet minden kockázatot lefedni. Az új partnerek ellenőrzésén túl a „bevált" vevők monitorozására is szükség van. A statisztikák szerint ugyanis a kifizetetlen számlák nagy része évek óta jól működő üzleti kapcsolatokból ered.
A meglévő partnerek monitorozására alkalmas például a negatív információk folyamatos figyelése. A szolgáltatók általában azt vállalják, hogy ezekről rendszeresen értesítik az előfizetőt, így heti szinten lehet követni, hogy mi történik a meglévő ügyfelekkel. Az információk birtokában pedig a cég eldöntheti, hogy a jövőben is megköti-e a szerződést, vagy milyen határidőre állít ki számlát. Sokszor már az is elég, ha valaki rákérdez a gyanús körülményre, vagy rövidebb fizetési határidőt köt ki. A szolgáltatók átlagosan több mint száz negatív információt figyelnek folyamatosan, kezdve az adóhatósági eljárásoktól a cégbírósági ügyekig, vagy más jogi procedúrákig, valamint a más partnerekkel való üzleti kapcsolat alakulásáig. Fontos negatív információ például, ha egy cég NAV-végrehajtás alá kerül, mivel a statisztikák szerint ezek egynegyede egy éven belül megszűnik. Egyes adatbázisokban személyekre is rá lehet keresni. Ezek a rendszerek komoly segítséget jelentenek a mikro- és kisvállalkozásoknak, hogy elkerüljék azokat a cégeket, amelyekkel nem érdemes szóba állniuk.
A céges „öngondoskodással", ahogyan Ézsiás Tünde, az Opten céginformációs vezetője fogalmaz, nem csak a kifizetetlen számlák felhalmozását lehet elkerülni. Az információ birtoklása magabiztos, érdekérvényesítő tárgyaláshoz vezet, amelynek eredményeképpen javulhatnak egy cég piaci pozíciói. A vállalkozásoknak emellett azt is meg kell tanulniuk, hogy az árverseny nem minden. Keleti József szerint egy stabil, megbízható partner többet ér néhány forintnyi megtakarításnál, különösen, ha a spórolás eredménye több százezres veszteség.
Amúgy a szaporodó transzparens adatbázisok nevelő hatása sem elhanyagolható. Az ezeket létrehozó szolgáltatók úgy tapasztalják: a cégek, amint észreveszik, hogy negatív jelzést adtak róluk, fizetnek. Ezek szerint a mai magyar gazdaságban nem csupán képesség, hanem készség kérdése is a fizetés. Emellett az, ha minél többen alkalmazzák a kockázatkímélő és -elkerülő eszközöket, nem csupán az adott cég biztonságát növeli, hanem egész ágazatokra is jótékony hatással lehet.