„Elképzelhető, hogy hazánk is előkelő helyen áll a Facebook megoldandó problémáinak sorában, mert már októberben felkerült a NAV feketelistájára. Bár bevételei alapján valószínűleg nem a velünk kapcsolatos ügyeit kellene először elrendeznie, de mivel eddigi mulasztásai miatt akár már a több milliárd forintot is elérheti a rá kiszabott bírság valamint az elmaradt reklámadó, Magyarországon is lépés kényszerben van a globális óriásvállalat” – vetítette előre Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója.
Az eddigi értékesítési szerkezetén változtató Facebook az itteni profitra számított 9%-os magyar társasági adóval akár boldog is lehetne. Ugyan a 0 körülire kihozott ír társasági adónál mindenképpen többet kell majd fizetnie, de Európában ettől még mindig nálunk jár a legjobban. Valószínűleg azonban már tudja azt is, hogy ezzel még korántsem intézte el a magyar adókötelezettségeit. Hiszen arányaiban sokkal nagyobb terhet fog jelenteni számára a 7,5%-os nettó reklámbevételei után fizetendő reklámadó, melyet tetéz a szintén a forgalom alapján fizetendő 2%-os helyi iparűzési adó.
Ha a NAV már valóban kiszabta a bírságot, melyet a legnagyobb adótartozók listáján való szereplés tesz valószínűvé, akkor ennek behajtására az ír hatóságok segítségével lesz lehetőség. Ugyanis ha az elmarasztaló határozat jogerőssé vált, akkor a nemzetközi egyezményeknek és az adóhatóságok együttműködésének köszönhetően a hiányként kiszabott reklámadót és a kapcsolódó bírságot a honos ország kötelessége behajtani, és Magyarországnak átutalni. A kölcsönös segítségnyújtási megállapodásban részes államok, amely az Európai Unió tagállamait mindenképpen magukba foglalják, a magyar adó behajtásával kapcsolatban jogszabály szerint úgy kell eljárniuk, mintha az a saját adójuk lenne.
A Facebook egyébként korábban a kettős adóztatás tilalmára hivatkozva az Alkotmánybírósághoz fordult, és felvetette, hogy a reklámtörvény rendelkezései alkotmányellenesek.