Sokkal olcsóbban elérheted, hogy egy érdeklődő bejöjjön a weboldaladra, mint hogy a valaki besétáljon a boltodba, irodádba. De a látogatók sokkal hamarabb ott is hagyják a honlapod, mint az üzleted az érdeklődők. A mindennapi életben is előfordul, hogy bemész egy üzletbe, és nem találod azt, amit kerestél, ezért vásárlás nélkül távozol. Ilyenkor azonban sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy előbb körülnézel a boltban, sőt még vásárolsz is valamit. Ahhoz hogy egy boltba eljussál, idődbe és pénzedbe (üzemanyag költség, metrójegy, stb.) kerül. Ha már ott vagy, körülnézel, mert megfoghatod, kipróbálhatod a termékeket. Ráadásul van eladó, aki felvilágosítást tud neked adni.
Ezzel szemben egy tizedmásodpercedbe és egy filléredbe sem kerül betérni egy honlapra, ezért semmi veszteség nem ér ha otthagyod azt. A termékeket megfogni, kipróbálni nem tudod, a legtöbb weboldalon jó esetben egy nagyobb felbontású fotót találsz. Néhány nagyon ritka élő ügyfélszolgálati chat lehetőségtől eltekintve egy honlapon nincs senki, akit kérdezhetnél.
Bár a honlap gyakorlati haszna rendkívüli mértékben függ attól, hogy képes-e néhány másodperc alatt megragadni a látogatók figyelmét, és felkelteni az érdeklődésüket, ennek ellenére a legtöbb cég csak teljesen jellegtelen és unalmas úgynevezett bemutatkozó honlapot készíttet magának. Miről ismered meg a bemutatkozó oldalakat? Főoldalán az „Üdvözöljük weboldalunkon" felirat fogad, és valami hasonló szöveg:
„Tisztelt Látogatónk! Örömmel köszöntjük cégünk weboldalán. Az Átlagos Kft. 15 éve végez minőségi munkát ügyfelei részére, amit ISO2000 minősítésünk is tanúsít." A honlapon aztán olyan menüpontokat találsz, hogy „Magunkról, Termékeink, Elérhetőségeink, Kapcsolat, Árajánlatkérés," stb.
Az ilyen honlap lehet, hogy megfelel a cégvezető elképzeléseinek, de a tapasztalatok alapján vásárlókat nem hoz. A bemutatkozó oldalnak körülbelül annyi haszna van mint egy utcán elhagyott névjegykártyának, hiszen a névjegy is csak akkor hoz hasznot neked, ha olyan ember kezébe nyomod, akivel már személyes kapcsolatba kerültél, és akit érdekel a szolgáltatásod vagy a terméked.
A bevételt nem hozó bemutatkozó oldalak száma és aránya ennek ellenére döbbenetesen magas. Nézd meg a Google keresőben hány találat van arra, hogy: „Üdvözöljük honlapunkon". Több mint 500000! Nyisd meg közülük bármelyiket, szinte bizonyos, hogy a céget bemutató szöveget és a kötelezően sablonos menüpontokat találod rajta. Az ilyen weboldalakat nevezem én „alibi" honlapnak. Alibi, mert tulajdonosa elmondhatja, hogy „Nekünk van honlapunk!", de másra - például arra hogy bevételt hozzon - nem alkalmas.
Az ilyen honlap úgy készül, hogy a webmester illetve a honlap tulajdonosa megnézte a konkurensei honlapját, és lemásolta azok szerkezetét és a tartalmát. Csak a cég emblémáját, a cég nevét, a telefonszámot és a címet cserélte ki a weboldalon. Vagy van a webmesternek egy szépen kinéző honlap sablonja, amiben mindig átírja az előre beleírt cégadatokat, és a megfelelő helyekre betette a telefonszámot, címet, logót, stb. Ez a honlap készítőjének minimális munkájába, a honlap tulajdonosnak minimális költségébe kerül. Viszont minimális - mondhatni nulla - bevételt hoz. Egy ilyen „alibi" honlapot kevesen látogatnak, senki sem ajánlja másnak, a betérő látogatók pedig gyorsan otthagyják.
Ugye te nem ilyen honlapot szeretnél? Ugye te inkább azt szeretnéd elérni, hogy a honlapodra reklám nélkül is érkezzenek látogatók, hogy ezek a látogatók a vásárlóid legyenek.
A sorozat folytatódik, az első cikket itt, a második részt itt, a harmadikat itt, a negyediket itt olvashatja.