Az utolsó negyedév pedig még eredményesebb lehet a cégnek, legalábbis ha a hazai kkv-k marketing terveit látjuk. Persze ez valahol kényszer is, hiszen a vállalkozásoknak egyre többet kell költeni ahhoz, hogy eljussanak a célcsoportjukhoz a Facebookon.
Ezeket a témákat vizsgálta az RG Stúdió kutatása 2017 utolsó negyedévében.
Elöljáróban annyit, hogy a kutatásból, és más tapasztalatokból is látszik, hogy a Facebook változásai és a hirdetési kényszer komoly nyomás, miközben csökkennek az organikus lehetőségek. De a közösségi média mindenkinek fontos, hiszen Facebookon, Instagramon és Messengeren töltik el a legtöbb idejüket online a felhasználók. Ezért van szükség arra, hogy új közösségi marketing stratégiával menjünk neki a következő időszaknak.
A szokásos visszatérő kérdések (Mi a célja a cégnek a közösségi marketinggel, milyen eszközöket és platformokat használ, mennyire elégedett az eredményekkel stb.), az időszakra tekintettel a karácsonnyal kapcsolatos terveket is vizsgálta a 219 cég részvételével készített, nem reprezentatív kutatás.
A kisvállalkozások célja a Facebook jelenléttel az elmúlt évek során egyre inkább a megtérülést ígérő lehetőségek felé fordult. Az új ügyfelek szerzése, mint cél nem csak a legfontosabb a válaszadók körében, hanem ez volt az amelyik a legtöbbet nőtte az évek során. Bár a márkaépítés a második, jelentősége csökkent, a harmadik helyen a közvetlen értékesítés és a kapcsolattartás a vevőkkel van, de a tendenciák a közvetlen értékesítésnek kedveznek.
Fontos változás, hogy a marketing keret csökkentés már szinte senkinek nem merül fel, mint szempont. A cégek az évek során megtanulták, hogy a közösségi média jelenlét nem a marketing költségek csökkentésének terepe, hanem az új fajta online üzleti lehetőségeké.
A Facebook változásaihoz igazodnak a cégek, ami látszik például abból is, hogy egyre kevesebbet kommunikálnak. A napi többszöri kommunikációs gyakoriság drasztikusan csökkent, a napi egyszeri és a heti 3-4 alkalommal történő kommunikáció pedig erőteljesen nőtt.
A Facebookkal kapcsolatos kiábrándultságra utal, hogy egyre többen, egyre több problémát jelöltek meg arra a kérdésre, hogy mit nem szeretnek a közösségi hálózatban.
Az egyes problémákkal kapcsolatos negatív érzések ráadásul nagyot ugrottak egy év alatt.
Még mindig az a legnagyobb fájdalma a kkv-knak, hogy nem jelennek meg a bejegyzéseik az összes rajongójuknak, de nagy ugrással a második helyen termett a rajongó gyűjtés nehézsége, közel ekkorát ugrott az egyre nagyobb hirdetési igény és azt is sokkal többen gondolják a válaszadó cégek képviselői közül, hogy a Facebook kezd veszíteni a varázsából.
A kutatás kíváncsi volt rá, hogyan viszonyulnak a cégek a Facebook hirdetésekhez, amiket egyre inkább kénytelenek használni. Az előző évhez képest gyakorlatilag nem volt mérhető változás, ami egy tendencia megtörését mutatja a 2015-ös válaszokhoz képest. Hiszen két éve 20%-nál kevesebben mondták azt, hogy nagyon hasznosnak érzik a hirdetéseket, és akkor is ennyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés. Tavaly ez az arány majdnem 36% lett, és ez gyakorlatban nem változott egy év alatt. Ezt igazolja az a trend is, hogy a cégek egyre inkább elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy megéri-e Facebookozniuk.
Ugyan közel 70%-uk még most is azt mondja, hogy megéri, de az arány csökkent, miközben nőtt azok száma is, akik azt a választ adták, hogy nem tudták eldönteni.
A válaszadó kkv-k számára a második legfontosabb közösségi hálózat kommunikáció szempontjából az Instagram lett, harmadik pedig a Messenger, ezeken tartják ugyanis leggyakrabban a kapcsolatot a célcsoportjukkal.
Karácsonyra azonban a legtöbb cég a Facebookot tartotta a legfontosabb hirdetési felületnek. A válaszadók 77,3%-a mondta azt, hogy legalább annyit fog költeni a legnagyobb közösségi platformon, mint tavaly, miközben ugyanez AdWords keresőben 49,5%
A kutatásra adott válaszok megerősítik azokat a a tapasztalatainkat, hogy sok cég számára a Facebookon és a közösségi médiában használt eddigi stratégia újragondolásra érett. Hiszen a kommunikáció hirdetések nélkül egyre ritkábban elég, ugyanakkor jelen kell lenni több platformon is ha valaki sikert szeretne elérni. Ez pedig több terhet ró a cégekre, akik amúgy is gyakran küzdenek erőforráshiánnyal. Ugyanakkor az is érdekes, hogy a Facebook platformjai mennyire dominálják a cégek marketingjét. Általában is többet kommunikálnak Messengeren és Instagramon, és a hirdetési tervekben is egyre komolyabb szerepet kapnak. Ez, a többi válasszal együtt, rámutat arra, hogy a közösségi média platformok közül már több is felnőtt korba lépett. A korábban csak játékszernek gondolt felületek ma már egyértelműen képesek arra, hogy jelentősen javítsák a nyitott, fejlődőképes cégek marketing eredményét, ezen keresztül pedig az üzleti lehetőségeket.
A Facebook jelenlét lehetőségei átalakulnak, ezt mindenki látja. A platform változásai és a hirdetési kényszer komoly nyomás, miközben csökkennek az organikus lehetőségek. De a közösségi média mindnekinek fontos, hiszen Facebookon, Instagramon és Messengeren töltik el a legtöbb idejüket online a felhasználók. Ezért van szükség arra, hogy új közösségi marketing stratégiával menjünk neki a következő időszakban.