Meddig alku, és mikor kartell?

A kartellezés leggyakoribb formái közé tartozik az árrögzítés és az árakkal kapcsolatos információcsere. Ezeket a versenyjog szigorúan bünteti, ugyanis az egyik legfontosabb területen torzítják, akadályozzák a versenyt. Bár az elvek széles körben ismertek, még sokan nem tudják, hogy hol a határ, mi a különbség egy kollegiális beszélgetés, egy egészséges alku és a kartellezés között.

„Nem árt óvatosnak lenni például az iparágak szövetségeinek találkozóin, sőt még a kollégákkal való informális összejöveteleken is” – figyelmeztettek a KLART Legal szakértői a Versenyjogi helyzetgyakorlatok címmel tartott meetupon. Nagyon fontos kiemelni, hogy a törvény nemcsak az árak tényleges rögzítését bünteti, hanem ennek kísérletét, az erre alkalmas cselekedeteket és azt is, ha egy tevékenységnek lehet ilyen hatása. E jogsértések egyaránt előfordulhatnak versenytársak között és a vevő–eladó viszonylatban is, és súlyos jogkövetkezménnyel járnak.

Bárhol lehet kartellezni - Kép: GVH

A versenyjogban a bírság elérheti a globális vállalatcsoport éves nettó árbevételének 10 százalékát, a kartellezés miatt elmarasztalt szereplőket 3 évre kizárhatják a közbeszerzésekből. A közbeszerzések során történő kartellezésben a résztvevők büntetőjogi következményekkel is szembesülnek, végül, de nem utolsósorban kártérítést is kell fizetniük azoknak, akik a verseny korlátozásának következtében kárt szenvedtek el – vagyis többet fizettek a verseny következtében kialakuló áraknál. „Ilyenkor feltételezik, hogy a jogsértés miatt 10 százalékkal módosultak az árak, és ez alapján állapítják meg a kártérítés összegét” – emelte ki dr. Hargita Árpád, a KLART Legal versenyjogi szakértője, partnere.

Látható tehát, hogy a kartellezés komoly büntetésekkel járhat, ami érthető és elfogadható, amennyiben egy piaci szereplő valóban korlátozta a versenyt. Annak érdekében, hogy bizonyosan megakadályozzák a jogsértést, a jogszabályok és a döntéshozatali gyakorlat nagyon szigorú. Így akár az sem kizárt, hogy egy vállalkozás képviselője jóhiszeműen szeretett volna eljárni, mégis kartellgyanúba keveredik.

Így töri meg a hallgatást a GVH
A Gazdasági Versenyhivatal és a Versenyhivatal elnöke közös közleményben mutatja be az „engedékenységi politika” intézményét – az új állásfoglalás számos részletben egyértelműsíti az eddigi szabályokat a kartellek ellen felszólalók hallgatásának megtörésére.
Az egyik ilyen kockázatos szituáció az iparági szövetségi találkozón való részvétel, az ott történő piaci helyzetről szóló információcsere. Ez ugyanis könnyen átcsúszhat a tényleges árakról való megbeszélésbe, esetleg megállapodásba. Ilyen esetre gondolva már a meghíváskor tisztázni kell, hogy nem lehet szó árakról. Nem jelenthet felmentést, ha például a meghívó címzettje a megbeszélésen nem vett részt, „csak” beosztottját küldte el. Az sem lesz elég a gyanú tisztázásához, ha pusztán összehoztuk a jogsértés résztvevőit, de mi magunk nem vettünk részt a megbeszélésen.

A beszerzési tárgyalásokon is hasonló veszélyek leselkednek a cégekre. Nem szabad ugyanis a beszállítónak megszabnia, hogy terméket milyen áron kell eladnia a kereskedőnek. Ez különösen akkor jelent problémát, ha egy vállalat szeretné, ha termékét a kereskedelmi láncok magasabb áron értékesítenék, mert ezzel prémiumtermékként pozicionálja azt. Ehhez azonban nem szabhatja meg, nem kötheti ki a minimumárat. Nem mondhatja meg azt sem, hogy mekkora árengedményt lehet adni. Ajánlhatja azonban, hogy terméke ne kerüljön középső vagy alsó árkategóriába, de ez nem vezethet kötelező árhoz.

A szakértők érintették a „hub and spoke”, más néven ABC kartelleket is. Ilyenkor A szereplő B-nek ad át információt, amely azt továbbadja C-nek, vagyis az egy szinten lévő versenyzők (A és C) számára szándékoltan világossá válik a másik jövőbeli magatartása. Ez a fajta kartellezés is szigorú megítélés alá esik – hangsúlyozta dr. Zavodnyik József, a KLART Legalhoz 2016 októberében csatlakozott versenyjogi szakértő.

Szakértővel kisebb a bírság
Egy a közelmúltban hatályba lépett versenyhivatali iránymutatásnak köszönhetően csökkentheti a későbbi bírságot fogyasztóvédelmi ügyekben, ha a vállalkozás a megfelelés szándékával egy független szakmai szervezet vagy külső jogi tanácsadó segítségét vette igénybe a reklámjai kialakítása során – hívja fel a figyelmet a KLART Szabó Legal ügyvédi társulás. A külső szakértő igénybevétele csak akkor számít enyhítő körülménynek, ha a vállalkozás figyelembe vette az iránymutatását, vagyis a kereskedelmi gyakorlatát annak megfelelően alakította ki.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo