Magyarok az óriások földjén

A nagy országok hatalmas lehetőségeket rejtenek a növekedni vágyó hazai cégek számára. Oroszország és Ukrajna ugyan nehéz terepnek tűnhet, de egy üzletembernek már csak a kialakult globális válság kapcsán is érdemes megnéznie a lehetőségeket. Szlovákia pedig a kkv-k igazi felségterülete lehet, és nem csak a kedvező adózás miatt.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Oroszország a nagyok terepe, vélekednek sokan, amikor az ottani befektetési lehetőségekről esik szó. - Oroszország, azon belül is Moszkva drága. Sokszor már ez is eltántorít egy kis céget attól, hogy egyáltalán próbálkozzon az üzletszerzéssel. A gyakori látogatások is komolyan megterhelhetik a vállalkozás büdzséjét. Ebből kifolyólag az összefogás - akár egy közös képviselő "fenntartása" - javasolt a kkv-knak. A közösség értelemszerűen nagyobb áruvolumennel tud bejelentkezni a piacra, ezért is érdemes ilyenben gondolkozni - vélekedik Szűcs Pál, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) Moszkvában dolgozó külgazdasági szakdiplomatája.

A válságból még profitálni is lehet

Érdemes-e egyáltalán ráirányítani a kkv-k figyelmét Oroszországra, ahol minden olyan hatalmas? Nagy Róza, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Magyar-Orosz Tagozatának elnöke szerint igen. Őt már eddig is sok kis cég kereste meg azzal, hogy mi a teendő ott, a válság pedig felértékelte az orosz piacot és a vele határos országokéit.

- A cégek most nosztalgiáznak, és abban bíznak, hogy a keleti piacokon megszerezhetik mindazt, amit Nyugat-Európában elvesztenek - állítja Nagy Róza. Ebben a kamara a kiépített hálózatával tud a segítségükre lenni. Emellett az érdekképviselet bízik a kormányzati eszközökben is, hiszen a keleti piacok most kitörési pontot jelentenek.

A vízumkényszer kapcsán Nagy Róza elmondta, hogy az öt évvel ezelőttihez képest ugyan könnyebb vízumhoz jutni, de még mindig nehézkes. Éppen ezért a két ország kamarái arra törekszenek, hogy az egy évre megkapott vízumot az üzletemberek három, majd öt évre hosszabbíthassák meg. S mint Szűcs Pál jelezte, azért van külképviselet Oroszországban, mert az ITDH-nál optimisták az ottani magyar befektetések kapcsán, "amúgy bezárnánk a boltot".

Az ITDH munkatársa szerint a két ország közötti kereskedelemben nem okoz törést a világban egyre jobban kibontakozó válság. Azaz, azok iránt a termékek iránt, amiket eddig Oroszországba exportáltak a hazai cégek, nem fog csökkenni a kereslet. A pozitív szemléletet azzal támasztotta alá a szakdiplomata, hogy az orosz kormány komoly valuta- és aranytartalékot képezett az elmúlt négy-öt évben. Tehette, hiszen már korábban megteremtette az ehhez szükséges stabilitást.

A fejlesztési programokra érdemes koncentrálni

A felhalmozással egy időben a gazdaság is növekedésnek indult Oroszországban. Ez a vásárlóerő növekedését is magával hozta az állami, az önkormányzati, a termelői és a lakossági szektorban egyaránt. A Magyarországról exportáló cégekre ez utóbbi volt igazán jó hatással. Szűcs az Oroszországba vitt mobiltelefonok évi százszázalékos és a gyógyszerek évi harmincszázalékos növelését hozta fel példaként.

Azoknak, akik még nincsenek jelen Oroszországban, az ottani fejlesztési programok mentén érdemes elindulniuk. Az egyik ilyen a lakásépítés. Jelenleg néhány 100 ezer dollár értékű projekt fut, amelyet magyarok - fővállalkozóként - pénzelnek. Ők jellemzően orosz alvállalkozókat dolgoztatnak. A lakások mellett az egészségügyi fejlesztések keretében kórházak építésére érdemes vállalkozni, amellyel együtt jár azok komplett felszerelése, berendezése is. Igény van még kereskedelmi objektumok - sportlétesítmények, bevásárlóközpontok - létrehozására is.

- Lehetőségek mutatkoznak az orosz mezőgazdaság fejlesztésében is. Komplett üzemek, de akár részegységek létrehozására is komoly kereslet mutatkozik. Jelentős az igény a tenyészállatokra, főként a szarvasmarhára. Sertéssel is érdemes próbálkozni, a baromfiállomány kérdését viszont már megoldották - ismertette az állapotokat Szűcs Pál.

Problémát az okoz, hogy a földtulajdon kérdése az országban még nincs rendezve. A föld a mai napig össznépi tulajdon, igaz, akár száz évig is bérbe lehet azt venni.

Fontos a nyelvtudás

Szűcs Pál elmondta, hogy gazdasági kérdésekben az egyes régiók önállóan döntenek, függetlenül attól, hogy a támogatást a központi kormánytól kapják. Ezért érdemes a régió vezetésével jóban lenni. Ennek előmozdítója lehet, ha a külföldi vállalkozó beszél oroszul. A nyelvtudás egyébként is nagyon fontos. Mivel az orosz üzletemberek többsége csak a saját nyelvét beszéli, az idegen nyelvű ajánlatok sokszor azonnal a kukában kötnek ki.

Hasonló a helyzet Ukrajnában is. Az ukrán nyelv ismerete - az ország keleti részén az orosz is elfogadott - rendkívül fontos, e nélkül kár elindulni a legnagyobb szomszédunkhoz üzlet reményében.

- A hivatalokban viszont az ukrán a kötelező - figyelmeztet Berki Tamás, az ITDH Ukrajnában tevékenykedő külgazdasági szakdiplomatája. Állítása szerint az üzletkötéshez sokszor elég, ha csak pár szót ismerünk.

Ukrajnában az ezredfordulótól egészen a válság kibontakozásáig intenzíven nőtt a gazdaság. Ezt a belpolitikai harcok sem tudták letörni. Az üzletemberek még örültek is a politikusok csatáinak, hiszen így nem velük, hanem egymással voltak elfoglalva, jegyzi meg egy kis éllel a szakdiplomata.

- Magyarország és Ukrajna között a forgalom ebben az időszakban évente harminc százalékkal emelkedett. Az építőipar itt is sok lehetőséget rejt, ugyanúgy, mint az információtechnológiai szektor - állítja Berki Tamás. - Fejlődőben van az internet az országban, amelybe szolgáltatóként és szállítóként is be lehet szállni. Mindenképp érdemes még megemlíteni a biotechnológia és az agrártechnológia terén kínálkozó lehetőségeket.

A szomszéd bája

A mezőgazdaság kapcsán érdemes szólni arról, hogy ha Ukrajna normális technológiákat alkalmaz majd, akkor évente 40-50 millió tonna gabonafelesleget tud termelni. Ehhez viszont fejlesztések szükségesek, majd jöhet a feldolgozóipar, valamint az állat-egészségügy kiépítése. A lehetőségek kiaknázását segíti, hogy szomszédos országról van szó, amely könnyen és viszonylag gyorsan megközelíthető.

Ugyanez a helyzet Szlovákiával, amely ugyan kicsi ország, földrajzi kapcsolatunkból adódóan azonban - 670 kilométer hosszú a közös határszakasz - igen komoly áruforgalmat bonyolítunk le vele. Ez idén elérte a 6 milliárd eurót, amelyből a magyar export 3,6 milliárdot tett ki.

- Ennek 40-45 százalékát a hazai kkv-k adják - állítja Varga Tibor, az ITDH pozsonyi külkereskedelmi szakdiplomatája. - Jelenleg a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek aránya a magyar kivitelben alacsony. Ezeken a területeken van nagy fejlődési potenciál - vélekedik a szakember.

Teljes cikk a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo