Tavaly több mint 70 startup csatlakozott az unikornis klubhoz, vagyis azon cégek köréhez, amelyek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt (kb. 275 milliárd forintot). A tagok számának ilyen iramú növekedésre korábban még nem volt példa. 2015 végére már több mint 150 startup lett tagja a képzeletbeli klubnak, és azóta is folyamatos a bővülés. Értéküket tekintve jelenleg az élen az Uber, a Xiaomi és az Airbnb áll. Ennek elérése azonban nem egyszerű feladata, magyar cégnek például még nem sikerült bekerülni a körbe. Ugyanakkor az egymilliárd dollár feletti érték még nem jelent hosszú távú biztonságot, a vállalat rövid távú üzleti tervei alapján készült, néha valószerűtlen túlértékelése például komoly veszélyeket rejt magában, ezeknek a cégeknek ugyanis csak a cégeknek csupán 10 százaléka fog fennmaradni hosszú távon – hívta fel a figyelmet a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzése.
Éppen ezért a növekedés előtt álló cégeknek érdemes reális célokat meghatározni az üzleti tervben, számolni a kockázatok miatt elmaradó eredményekkel és a piaci környezet folyamatos változásával, valamint elsősorban a teljesíthető célkitűzések alapján meghatározni a növekedéshez szükséges tőkemennyiséget, illetve a megfelelő tőkebefektetőt.
Az üzleti terv és a cég mögött álló szakmai gárda mellett a befektetők az egyes ágazatok piacait is alaposan kielemzik. Figyelik az aktuális trendeket, az egyes szektorokban tevékenykedő és frissen alapított cégek számát és eredményeit, a piacokon tapasztalható vevői igényeket, és megpróbálják felmérni az elkövetkező időszak potenciálisan bővülő ágazatait.
Az idei év trendjei között látni, hogy a big data, az oktatás, a piacterek és a szolgáltatott szoftverek (SaaS) területe kezd egyre népszerűbb célpiac lenni a tőkebefektetőknél, a divat és a digitális média mint viszonylag új befektetési területek pedig várhatóan a seed befektetések mellett már növekedési fázisú tőkét is egyre inkább be tudnak fogadni.
Az online piacterek iránti megnövekedett kereslet elsősorban az Uber és az Airbnb kitörő globális sikerének köszönhető (lásd: unikornisok klubjának legértékesebb tagjai). A seed befektetések 2,5 százalékról 10 százalékra ugrása azt mutatja, hogy a seed befektetők folyamatosan keresik a következő nagy sikercéget, várhatóan 2016-ban is ezt tapasztalhatjuk.
Mivel a cégek reklámstratégiájuk jelentős részét a közösségi médiában, illetve nagyvállalatok adataira támaszkodva építik fel, a hirdetési ágazat is egyre kevesebb kockázati tőkével számolhat, a tőkebefektetések aránya öt év alatt ebben a szektorban is 15 százalékról harmadára esett. Ugyanígy, a mobiljátékok piacán tapasztalható hatalmas verseny miatt nehezebb kitörni egy cég számára, így a befektetők számára is nagyobb annak a kockázata, hogy a befektetés a tőkeinjekció után is majd egy tud lenni a sok sikeres játék fejlesztői közül.
Természetesen a trendekben egyik évről a másikra olykor előfordulhatnak éles váltások. Ez látszik például a biztonsági szektor grafikonján is, annak ellenére, hogy a megnövekedő kibertámadások kapcsán sokan optimistán beszélnek az ágazatba áramló tőke folyamatos gyarapodásáról. Egy biztos, érdemes lesz figyelni az újabb unikornisokat, ugyanis sokat elárulhatnak az épp aktuális, illetve a következő célágazatokról nemcsak amerikai, de globális szinten is.