Kiket keres az idén a tőke?

Bármelyik startupban ott rejlik a lehetőség, hogy az Uberhez, vagy a Prezihez hasonló sikert érjen el, de minden évben vannak bizonyos területek, amelyek népszerűbbek a befektetők szemében és könnyebben jutnak tőkéhez is. Mutatjuk idén mik számítanak divatosnak.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Kép: PP

Tavaly több mint 70 startup csatlakozott az unikornis klubhoz, vagyis azon cégek köréhez, amelyek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt (kb. 275 milliárd forintot). A tagok számának ilyen iramú növekedésre korábban még nem volt példa. 2015 végére már több mint 150 startup lett tagja a képzeletbeli klubnak, és azóta is folyamatos a bővülés. Értéküket tekintve jelenleg az élen az Uber, a Xiaomi és az Airbnb áll. Ennek elérése azonban nem egyszerű feladata, magyar cégnek például még nem sikerült bekerülni a körbe. Ugyanakkor az egymilliárd dollár feletti érték még nem jelent hosszú távú biztonságot, a vállalat rövid távú üzleti tervei alapján készült, néha valószerűtlen túlértékelése például komoly veszélyeket rejt magában, ezeknek a cégeknek ugyanis csak a cégeknek csupán 10 százaléka fog fennmaradni hosszú távon – hívta fel a figyelmet a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzése.

Éppen ezért a növekedés előtt álló cégeknek érdemes reális célokat meghatározni az üzleti tervben, számolni a kockázatok miatt elmaradó eredményekkel és a piaci környezet folyamatos változásával, valamint elsősorban a teljesíthető célkitűzések alapján meghatározni a növekedéshez szükséges tőkemennyiséget, illetve a megfelelő tőkebefektetőt.

Az üzleti terv és a cég mögött álló szakmai gárda mellett a befektetők az egyes ágazatok piacait is alaposan kielemzik. Figyelik az aktuális trendeket, az egyes szektorokban tevékenykedő és frissen alapított cégek számát és eredményeit, a piacokon tapasztalható vevői igényeket, és megpróbálják felmérni az elkövetkező időszak potenciálisan bővülő ágazatait.

Az idei év trendjei között látni, hogy a big data, az oktatás, a piacterek és a szolgáltatott szoftverek (SaaS) területe kezd egyre népszerűbb célpiac lenni a tőkebefektetőknél, a divat és a digitális média mint viszonylag új befektetési területek pedig várhatóan a seed befektetések mellett már növekedési fázisú tőkét is egyre inkább be tudnak fogadni.

Van pénzforrás a hitelen túl
Ha egy vállalkozás fejlődik, akkor előbb-utóbb szükség lesz plusz tőkére. Sok esetben ezért másokhoz kell folyamodni. Tulajdonrész eladás vagy hitel? Ma már számos más módozata is van a tőkebevonásnak.
A kockázati tőke 10 százalékánál is nagyobb arányt bevonó SaaS ágazata akár hosszú távon is stabilitást, illetve növekedést mutathat, ugyanis a hagyományos szoftverek piacára érkező tőkének egyelőre csupán kevesebb mint a 2 százaléka bővíti ezt a szektort. Olyan cégek tartoznak ide, mint a CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés) területén fejlesztő Salesforce.com, a web-alapú ügyviteli szoftverekkel foglalkozó NetSuite, de a LinkedInt is ide sorolják. A magyarok közül például a LogMeIn vagy az immáron Bostonban székelő Mobilengine.

Az online piacterek iránti megnövekedett kereslet elsősorban az Uber és az Airbnb kitörő globális sikerének köszönhető (lásd: unikornisok klubjának legértékesebb tagjai). A seed befektetések 2,5 százalékról 10 százalékra ugrása azt mutatja, hogy a seed befektetők folyamatosan keresik a következő nagy sikercéget, várhatóan 2016-ban is ezt tapasztalhatjuk.

Az Ubertől a bevándorlókig tart a megosztás gazdasága
A magányos ISIS-terrorista, a biztonságos életkörülményeket kereső migráns, a lakását bérbe adó vagy a kocsiját megosztó polgár ugyanazon spektrum más-más pontjain húzódnak meg. A P2P új techarzenálja forradalmasítja a gazdaságot, a társadalmat és a magánéletünket.
A legérdekesebb változás azonban minden bizonnyal a közösségi médiavállalatok esetében tapasztalható. A közel 15 százalékos tőkerészesedés öt év alatt 5 százalékra apadt, ami valószínűleg a Facebook és a Twitter, újabban pedig a Snapchat és az Instagram bebetonozottnak tűnő pozíciójából fakad. A felhasználók lassan váltanak, közösségi média terén pedig az új megjelenők ellenére kevés az olyan újszerű ötlet, amely tömegeket képes átmozgatni a jól megszokott felületekről. Az említett oldalak népszerűségét pedig még az egyéb területeken piacvezető Google sem tudta meggyengíteni közösségi termékeivel.

Mivel a cégek reklámstratégiájuk jelentős részét a közösségi médiában, illetve nagyvállalatok adataira támaszkodva építik fel, a hirdetési ágazat is egyre kevesebb kockázati tőkével számolhat, a tőkebefektetések aránya öt év alatt ebben a szektorban is 15 százalékról harmadára esett. Ugyanígy, a mobiljátékok piacán tapasztalható hatalmas verseny miatt nehezebb kitörni egy cég számára, így a befektetők számára is nagyobb annak a kockázata, hogy a befektetés a tőkeinjekció után is majd egy tud lenni a sok sikeres játék fejlesztői közül.

Természetesen a trendekben egyik évről a másikra olykor előfordulhatnak éles váltások. Ez látszik például a biztonsági szektor grafikonján is, annak ellenére, hogy a megnövekedő kibertámadások kapcsán sokan optimistán beszélnek az ágazatba áramló tőke folyamatos gyarapodásáról. Egy biztos, érdemes lesz figyelni az újabb unikornisokat, ugyanis sokat elárulhatnak az épp aktuális, illetve a következő célágazatokról nemcsak amerikai, de globális szinten is.

A befektetőknek a startupok a kedvencei
A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) negyedéves jelentése szerint 2015 harmadik negyedéve során 20 kockázati és magántőke-befektetés zárult le eredményesen, ami enyhe növekedést jelent az előző negyedévhez képest. A negyedév során eszközölt 18 kockázati tőke tranzakció összértéke 1,8 milliárd forintot tett ki, miközben négy társaságból sikeresen szálltak ki a befektetők.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo