Kigazdálkodhatatlan az adó

A gépjárművet tulajdonló vállalkozások számára új terhet jelent a baleseti adó, amelyet a népegészségügyi termékadóról szóló törvény tartalmaz, emellett emelkedik a cégautóadó mértéke is.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gépjárművet tulajdonló vállalkozások számára új terhet jelent a baleseti adó, amelyet a népegészségügyi termékadóról szóló törvény tartalmaz. (A fuvarozó gépjárművek esetén ötven százalékos mérséklést kértek az érdekvédelmi szervezetek.) Ezt a gépjármű üzembentartója fogja fizetni, az alapja pedig a kötelező felelősségbiztosítás díjának 30 százaléka, legfeljebb 83 forint naponta.


A legkörnyezetkímélőbb kisautó esetében is magasabb lesz a fizetendő adó, mint eddig.

Emelkedik a cégautóadó mértéke is. Eddig 1600 köbcentiig 7000, a felett pedig 15 ezer forintot kellett fizetni havonta. Jövőre már a motor teljesítménye és a gépjármű környezetvédelmi besorolása fogja befolyásolni az összeget. E szerint 12 díjtétel van, de a legkörnyezetkímélőbb kisautó esetében is magasabb lesz a fizetendő adó, mint eddig. A legkisebb adótétel havi 7700, a legmagasabb pedig 44 ezer forintos kiadást fog jelenteni minden hónapban.

Átírási illeték
Az autók átírási illetéke gyökeresen átalakul 2012-re. Jelenleg henger-köbcentiméterenként 18 forint az illeték, amely 1890 köbcenti után 24 forintra ugrik. Az illetéktörvény módosítása a motor teljesítményétől és a kocsi korától teszi függővé az illetéket.
Például jelenleg egy 6 éves 1300 köbcentiméteres 80 kilowatt teljesítményű kocsi átírási illetéke 23 400 forint, az új szabályozás szerint viszont januártól 48 000 forint lesz.

Bár a törvénytervezetben még arról volt szó, hogy a gazdálkodószervezeteknek ezt az adót egy összegben, az év elején kell bevallaniuk és megfizetniük, a végleges törvényből ez szerencsére kimaradt, vagyis ebben nincs változás: az eddigi gyakorlat szerint negyedévente kell bevallani és fizetni.

Az adó alanya a tulajdonos, azaz ha a magánszemély bérbe adja az autóját a gazdasági társaságnak, a magánszemély fizeti az adót, a cég pedig a bérleti díjat költségként elszámolhatja. A jövő évre vonatkozó áfatörvény szerint a gépjármű - valamint a vízi közlekedési eszközök - bérbeadásából származó áfa is visszaigényelhető.

Cégautóadót akkor is kell fizetni, ha a dolgozó a saját járművét használja a munkavégzéshez, és a gépjárműhasználat költségét a munkáltató megtéríti úgy, hogy a magánszemély tételes költséget számol el a bevételével szemben. Vagyis, ha a munkáltató útnyilvántartás és benzinszámlák alapján fizet, a munkavállalónak gépjárműadót kell fizetnie. Ha azonban kiküldetési rendelvénnyel számol el költséget a gépkocsihasználat miatt, és csupán az adóhivatal által megadott üzemanyagnorma és üzemanyagár szerinti összeget fizeti ki számára a munkahely, akkor nem kell gépjárműadót fizetnie.

A hirtelen megnőtt adómérték valószínűleg sokakat késztet a cégautó eladására. Ha valaki így dönt, érdemes még idén megtennie ezt, mivel a gépjármű-átírási illeték jövőre közel a háromszorosára nő. (Sok esetben nőnek a járulékok és illetékek jövőre. A változó mértékekről itt olvashat részletesen.)

A jövő évi adóváltozásokról szóló elemzésünket itt és itt olvashatja.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo