Kigazdálkodhatatlan az adó

A gépjárművet tulajdonló vállalkozások számára új terhet jelent a baleseti adó, amelyet a népegészségügyi termékadóról szóló törvény tartalmaz, emellett emelkedik a cégautóadó mértéke is.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gépjárművet tulajdonló vállalkozások számára új terhet jelent a baleseti adó, amelyet a népegészségügyi termékadóról szóló törvény tartalmaz. (A fuvarozó gépjárművek esetén ötven százalékos mérséklést kértek az érdekvédelmi szervezetek.) Ezt a gépjármű üzembentartója fogja fizetni, az alapja pedig a kötelező felelősségbiztosítás díjának 30 százaléka, legfeljebb 83 forint naponta.


A legkörnyezetkímélőbb kisautó esetében is magasabb lesz a fizetendő adó, mint eddig.

Emelkedik a cégautóadó mértéke is. Eddig 1600 köbcentiig 7000, a felett pedig 15 ezer forintot kellett fizetni havonta. Jövőre már a motor teljesítménye és a gépjármű környezetvédelmi besorolása fogja befolyásolni az összeget. E szerint 12 díjtétel van, de a legkörnyezetkímélőbb kisautó esetében is magasabb lesz a fizetendő adó, mint eddig. A legkisebb adótétel havi 7700, a legmagasabb pedig 44 ezer forintos kiadást fog jelenteni minden hónapban.

Átírási illeték
Az autók átírási illetéke gyökeresen átalakul 2012-re. Jelenleg henger-köbcentiméterenként 18 forint az illeték, amely 1890 köbcenti után 24 forintra ugrik. Az illetéktörvény módosítása a motor teljesítményétől és a kocsi korától teszi függővé az illetéket.
Például jelenleg egy 6 éves 1300 köbcentiméteres 80 kilowatt teljesítményű kocsi átírási illetéke 23 400 forint, az új szabályozás szerint viszont januártól 48 000 forint lesz.

Bár a törvénytervezetben még arról volt szó, hogy a gazdálkodószervezeteknek ezt az adót egy összegben, az év elején kell bevallaniuk és megfizetniük, a végleges törvényből ez szerencsére kimaradt, vagyis ebben nincs változás: az eddigi gyakorlat szerint negyedévente kell bevallani és fizetni.

Az adó alanya a tulajdonos, azaz ha a magánszemély bérbe adja az autóját a gazdasági társaságnak, a magánszemély fizeti az adót, a cég pedig a bérleti díjat költségként elszámolhatja. A jövő évre vonatkozó áfatörvény szerint a gépjármű - valamint a vízi közlekedési eszközök - bérbeadásából származó áfa is visszaigényelhető.

Cégautóadót akkor is kell fizetni, ha a dolgozó a saját járművét használja a munkavégzéshez, és a gépjárműhasználat költségét a munkáltató megtéríti úgy, hogy a magánszemély tételes költséget számol el a bevételével szemben. Vagyis, ha a munkáltató útnyilvántartás és benzinszámlák alapján fizet, a munkavállalónak gépjárműadót kell fizetnie. Ha azonban kiküldetési rendelvénnyel számol el költséget a gépkocsihasználat miatt, és csupán az adóhivatal által megadott üzemanyagnorma és üzemanyagár szerinti összeget fizeti ki számára a munkahely, akkor nem kell gépjárműadót fizetnie.

A hirtelen megnőtt adómérték valószínűleg sokakat késztet a cégautó eladására. Ha valaki így dönt, érdemes még idén megtennie ezt, mivel a gépjármű-átírási illeték jövőre közel a háromszorosára nő. (Sok esetben nőnek a járulékok és illetékek jövőre. A változó mértékekről itt olvashat részletesen.)

A jövő évi adóváltozásokról szóló elemzésünket itt és itt olvashatja.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo