2015. január 1-jétől egyáltalán nem lehet áfa-szempontból fontos árut mozgatni a NAV tudta nélkül, mert bevezetik az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert, röviden EKAER-t. A növekvő adminisztrációs teher mellett azonban pénzügyi többletteherrel is szembesülni fognak az érintett vállalkozások.
Az EKAER rendszer az áfa-csalások megelőzését szolgálja, azzal hogy egy új adatszolgáltatási kört biztosít az adóhatóság számára a kockázatelemzésre és a visszaélések figyelésére. Az adatszolgáltatás ugyanakkor nagy nehézséget okoz majd az áruk kereskedelmében érintett feleknek.
Itt írtunk részletesebben az új rendszerről és a teendőkről.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal néhány napja elindított Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) oldalán már regisztrálhatnak a gazdálkodók és képviselőik valamint megjelölhetik azokat is, akik a bejelentésekre jogosultak lesznek.
A NAV oldaláról elérhető www.ekaer.nav.gov.hu portálon már aktív a regisztráció menüpont, ahol a bejelentésre kötelezettek és törvényes képviselőik regisztrálhatnak. Szintén regisztrálhat a bejelentésre kötelezett nevében az, aki a NAV-nál állandó meghatalmazottként szerepel, vagy az is, akit az elektronikus ügyintézésre az adózó feljogosított. A törvényes képviselő és az állandó meghatalmazott ún. elsődleges felhasználóként tud regisztrálni az EKAER-be.
A regisztráció feltétele az elsődleges felhasználók esetében az ügyfélkapus hozzáférés megléte. Aki ezzel nem rendelkezik, az nem tud az EKAER-be regisztrálni, illetve amennyiben az ügyfélkapus jogosultsága a regisztrációt követően megszűnik, az EKÁER-be nem tud belépni. Az elsődleges felhasználók a regisztrációt követően jogosultak más felhasználók (ún.: másodlagos felhasználók) számára az EKÁER-ben jogosultságokat biztosítani illetve visszavonni, valamint módosítani és a jogosultságok terjedelmét is meghatározni.