Így tudhatja meg, miben sántikálnak a konkurensei

Jó lenne tudni, hogy mivel foglalkozik éppen a konkurencia, mégis kevés vállalkozás foglalkozik tudatosan a versenytárselemzéssel. Adunk néhány tippet a használható elemzési stratégiához!

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minden tudatos vállalatvezető tudja, hogy fontos lenne elemezni a konkurencia lépéseit, stratégiáját. Ha tudjuk, hogyan gondolkodnak a többiek, nemcsak hogy nem maradunk le, de csak így van esélyünk arra is, hogy valami igazán egyedülállót dobjunk a piacon.

Persze jó lenne megtudni, hogy mennyit költenek mások irodára, vagy mondjuk, mennyi adókedvezményt tudnak kiharcolni, de ezekre az adatokra nincs sok esélyünk. (Vagy nem fogjuk tudni legálisan megszerezni őket…) A marketingterület viszont tipikusan olyan, ahol rengeteg mindent megtudhatunk, ha egy kicsit figyelünk.

A  cél tiszta, az eszközökkel azonban több a gond. Kit vizsgáljunk? Milyen tevékenységére figyeljünk? És hogyan szerezzünk adatokat? Adunk néhány tippet a használható versenytárs-elemzési stratégiához!

Kép: Pixabay

Kivel érdemes foglalkozni?

  • A direkt versenytársak figyelése (reméljük), magától értetődő. Ha mi vagyunk a Pepsi, a Coca Cola egy lépését sem tévesztjük szem elől. De azok mellett, akik ugyanazt a terméket kínálják, mint mi, másokat se hagyjunk ki.
  • Az indirekt versenytársakat, akik ugyanarra  a szükségletre reagálnak, de más a termékük (a Pepsi esetében, mondjuk, a gyümölcslégyártók).
  • A helyettesítő költést kínáló cégeket, amelyek bár mást árulnak, mint mi, ugyanazt a pénztárcát célozzák meg  (mondjuk, a bulira szánt pénzt üdítő helyett a chipsgyártók kapják meg.)
Muszáj minden területre figyelni, különben nem tudjuk meg, ha az emberek mondjuk már egyáltalán nem is akarnak kólát inni – csak akkor, amikor már késő lesz.
Shopping határok nélkül: az egész világ a versenytárs
A mobileszközök és alkalmazások fejlődése, az egyre könnyebben elérhető és egyre biztonságosabb digitális fizetési megoldások, illetve a fejlődő és költséghatékonyabb logisztika mindinkább a mobilról indított vásárlások felé tereli az online kereskedelmet – méghozzá határok nélkül, így az egész világ a kereskedők versenytársává válik.
Igen, ez így végtelen lista lesz a versenytársakról. Szűkítsük le! Készítsünk egy rövid listát, ahol a közvetlen versenytársak mellett csak pár céget hagyunk meg az indirekt és a helyettesítő kategóriából. Ez már elég ahhoz, hogy valamilyen képünk legyen róla, mit csinál a piac.

A következő lépésben azt kell eldönteni, kire mennyi figyelmet fordítunk. Készítsünk ütemezést: a három legfontosabb versenytársunkat naponta, az indirekt kategóriába soroltakat hetente, a helyettesítő termékeket kínálókat havonta is elég monitorozni. Persze az ütemezés lehet ettől némiképp eltérő – olyan, ami még  vállalhatónak tűnik –, a lényeg, hogy elég gyakori legyen a monitorozás ahhoz, hogy tényleg időben értesüljünk mindenről.

Mit figyeljünk?

Marketingkampányok – mikor indítanak új kampányt, mi az új termék. Bizonyos eszközök segítségével arról is lehet információnk, hogy mennyire volt sikeres az adott kampány. Figyelhetjük például, hogy hányan osztották meg a közösségi médiában, fórumokon.

Közösségimédia-jelenlét – tudnunk kell, miben a legaktívabbak a versenytársak. Figyelnünk kell, hogy mikor és milyen témában posztolnak, milyen stílusban. És természetesen azt, hogy ezek milyen eredményt, elkötelezettségi mutatókat hoznak.

Ügyfélszolgálat – figyeljük meg, hogy milyen üzeneteket használnak, mennyi idő alatt reagálnak egy kérdésre, milyen plusz szolgáltatásokat ajánlanak stb. Világosan látszik majd, mit kell felülmúlnunk.

A véleményvezérek, akikkel kapcsolatban vannak – a véleményvezérek megnyerése a márkánknak az egyik legjobban működő dolog a közösségi marketingben manapság. Legyünk képben, kik tartanak a versenytársainkkal! (Itt olvashat róla, hogy hogyan nyerhetjük meg a véleményvezérek szívét.)

Milyen eszközökkel?

Mielőtt kétségbe esnénk, a fentiek áttekintéséhez nem csupán a saját agyunkra kell támaszkodnunk, és nem kell a teljes munkaidőnket rászánni sem. A webes követést segítő eszközök (web tracking) megmutatják, hol szerepelt az adott márka a hírekben, fórumokon. A legtöbb pedig a közösségimédia-figyelésére is képes.

A hírfigyelők segítségével könnyedén követhetjük, hogy milyen PR-aktivitásokat végeznek. Valahol mint kiváló sikersztoriról cikkeznek róluk? Itt az ideje, hogy mi is szánjunk energiát rá, hogy bekerüljünk a sajtóba!

Nem felejtkezhetünk el a SEO szerepéről itt sem. Ahhoz, hogy jobbak lehessünk a versenytársaknál, tudunk kell, hogy milyen kulcsszavakra optimalizálnak, mi van náluk a fókuszban. Erre is több, egyszerű eszköz létezik. Mások az oldalakon lévő linkeket tudják áttekinteni, illetve megtalálni, hogy hol jelenik meg a versenytársunk linkje.

Persze tudjuk, mindez nem kevés, és nem is egyszerű felépíteni a rendszert. A legfontosabb az, hogy kezdjük el valahol a tudatos tervezést ezen a területen is, válasszuk ki a legfontosabb versenytársakat, fórumokat és eszközöket, amelyeket figyelni fogunk. Ez segít majd, hogy tartani tudjuk a megfelelő irányt.

Forrás: Mention Blog

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo