Minden tudatos vállalatvezető tudja, hogy fontos lenne elemezni a konkurencia lépéseit, stratégiáját. Ha tudjuk, hogyan gondolkodnak a többiek, nemcsak hogy nem maradunk le, de csak így van esélyünk arra is, hogy valami igazán egyedülállót dobjunk a piacon.
Persze jó lenne megtudni, hogy mennyit költenek mások irodára, vagy mondjuk, mennyi adókedvezményt tudnak kiharcolni, de ezekre az adatokra nincs sok esélyünk. (Vagy nem fogjuk tudni legálisan megszerezni őket…) A marketingterület viszont tipikusan olyan, ahol rengeteg mindent megtudhatunk, ha egy kicsit figyelünk.
A cél tiszta, az eszközökkel azonban több a gond. Kit vizsgáljunk? Milyen tevékenységére figyeljünk? És hogyan szerezzünk adatokat? Adunk néhány tippet a használható versenytárs-elemzési stratégiához!
Kivel érdemes foglalkozni?
- A direkt versenytársak figyelése (reméljük), magától értetődő. Ha mi vagyunk a Pepsi, a Coca Cola egy lépését sem tévesztjük szem elől. De azok mellett, akik ugyanazt a terméket kínálják, mint mi, másokat se hagyjunk ki.
- Az indirekt versenytársakat, akik ugyanarra a szükségletre reagálnak, de más a termékük (a Pepsi esetében, mondjuk, a gyümölcslégyártók).
- A helyettesítő költést kínáló cégeket, amelyek bár mást árulnak, mint mi, ugyanazt a pénztárcát célozzák meg (mondjuk, a bulira szánt pénzt üdítő helyett a chipsgyártók kapják meg.)
A következő lépésben azt kell eldönteni, kire mennyi figyelmet fordítunk. Készítsünk ütemezést: a három legfontosabb versenytársunkat naponta, az indirekt kategóriába soroltakat hetente, a helyettesítő termékeket kínálókat havonta is elég monitorozni. Persze az ütemezés lehet ettől némiképp eltérő – olyan, ami még vállalhatónak tűnik –, a lényeg, hogy elég gyakori legyen a monitorozás ahhoz, hogy tényleg időben értesüljünk mindenről.
Mit figyeljünk?
Marketingkampányok – mikor indítanak új kampányt, mi az új termék. Bizonyos eszközök segítségével arról is lehet információnk, hogy mennyire volt sikeres az adott kampány. Figyelhetjük például, hogy hányan osztották meg a közösségi médiában, fórumokon.
Közösségimédia-jelenlét – tudnunk kell, miben a legaktívabbak a versenytársak. Figyelnünk kell, hogy mikor és milyen témában posztolnak, milyen stílusban. És természetesen azt, hogy ezek milyen eredményt, elkötelezettségi mutatókat hoznak.
Ügyfélszolgálat – figyeljük meg, hogy milyen üzeneteket használnak, mennyi idő alatt reagálnak egy kérdésre, milyen plusz szolgáltatásokat ajánlanak stb. Világosan látszik majd, mit kell felülmúlnunk.
A véleményvezérek, akikkel kapcsolatban vannak – a véleményvezérek megnyerése a márkánknak az egyik legjobban működő dolog a közösségi marketingben manapság. Legyünk képben, kik tartanak a versenytársainkkal! (Itt olvashat róla, hogy hogyan nyerhetjük meg a véleményvezérek szívét.)
Milyen eszközökkel?
Mielőtt kétségbe esnénk, a fentiek áttekintéséhez nem csupán a saját agyunkra kell támaszkodnunk, és nem kell a teljes munkaidőnket rászánni sem. A webes követést segítő eszközök (web tracking) megmutatják, hol szerepelt az adott márka a hírekben, fórumokon. A legtöbb pedig a közösségimédia-figyelésére is képes.
A hírfigyelők segítségével könnyedén követhetjük, hogy milyen PR-aktivitásokat végeznek. Valahol mint kiváló sikersztoriról cikkeznek róluk? Itt az ideje, hogy mi is szánjunk energiát rá, hogy bekerüljünk a sajtóba!
Nem felejtkezhetünk el a SEO szerepéről itt sem. Ahhoz, hogy jobbak lehessünk a versenytársaknál, tudunk kell, hogy milyen kulcsszavakra optimalizálnak, mi van náluk a fókuszban. Erre is több, egyszerű eszköz létezik. Mások az oldalakon lévő linkeket tudják áttekinteni, illetve megtalálni, hogy hol jelenik meg a versenytársunk linkje.
Persze tudjuk, mindez nem kevés, és nem is egyszerű felépíteni a rendszert. A legfontosabb az, hogy kezdjük el valahol a tudatos tervezést ezen a területen is, válasszuk ki a legfontosabb versenytársakat, fórumokat és eszközöket, amelyeket figyelni fogunk. Ez segít majd, hogy tartani tudjuk a megfelelő irányt.
Forrás: Mention Blog