Az EPOCH teszt valójában 100 kérdésből álló kérdéssor, amely a cég minden területét áttekinti. A kérdések egyszerűek, mégis lényegre törőek, sok esetben egy-egy területet több kérdésen keresztül is vizsgálnak. A teszt eredményeképpen egy grafikon rajzolódik fel, amely a céges funkciók mentén sorra megmutatja százalékos értékre átszámolva az adott terület működésének teljesítményét.
Hogy mely területeket vizsgál? Vegyük sorra! Vezetési hatékonyság, szervezeti rendszerezettség, majd következnek az értékesítés területei, először a rendszeresen visszatérő vevők felé történő értékesítés, majd az új eladások területe. Ezt követik a pénzügyek, a termelés a szolgáltatás hatékonysága, majd a minőségbiztosítás. Az utolsó három érték az mutatja meg, hogy mi a helyzet magával a cégvezetővel; stresszeli-e, és milyen mértékben cége állapota, vannak-e stabil alapelvei, adatai a megoldásokra, s ha ezt nem tartja elegendőnek, hajlandó-e külső nézőpontot figyelembe venni a helyzet megváltoztatására. Mindezek az értékek meghúzzák a cég működési állapotának lázgörbéjét. A százalékok sávosan megadják azt, hogy az adott terület milyen állapotban van. Olyan súlyos állapotban van, hogy szinte nem is létezik, vagy annyira nagy a veszély, hogy ha azonnal nem avatkozunk be, akkor magával ránthatja a céget. Kimutatja a válságos állapotot is, amikor akár jobbra, de akár rosszabbra is fordulhat a dolog, de kimutatja természetesen a jó állapotot is, amikor minden rendben működik, vagy éppen fellendülés tapasztalható az adott területen, és a cég tartalékai itt születnek meg. Valósággal tükröt tart a vezető elé azzal, hogy egy áttekinthető statisztikával, számokkal megjeleníti a cég gyenge és erős pontjait. Azokat, ahol azonnali beavatkozás szükséges, vagy ahol jól mennek a dolgok. Ami pedig talán a legnagyobb előnye, hogy az ítéleteket nem külső bíró mondja ki, hanem maga a vezető, az eszköz segítségével.
Pénzes Zsuzsa Comline Budapest Kft.