Hogyan növeld honlapod látogatottságát?

Komáromi Zsombor miközben 7 éven át a Philips és a Sony marketing részlegén dolgozott, elindította saját webes vállalkozását. Ezután kirándulást tett a média világába: négy éven át a HáziMozi magazin főszerkesztője volt. A magazin ezalatt lett Magyarország első DVD mellékletes lapja, és ért el a szórakoztató elektronikában azóta is példátlan olvasottságot havi 24000 eladott példánnyal. 2004-től mégis független műszaki újságíró lett, hogy otthonról dolgozva többet lehessen családjával. Az elmúlt években szinte teljesen az online világ felé fordult, és kisvállalkozások forgalmát növeli üzleti honlapok készítésével. A Piac és Profit Online-on 15 részes sorozatot indít. Íme, a negyedik rész.

Ha üzletet nyitsz, két módszered van arra hogy megtalálják:

1. Forgalmas helyen nyitod meg, és/vagy

2. Megfelelő módon és helyen hirdeted.

A való világban a forgalmas helyek a sétálóutcák, bevásárló központok, nagy forgalmú közlekedési csomópontok. Az interneten a Google kereső az egyik legforgalmasabb hely. Az emberek ugyanis ha valamit keresnek, általában a Google-t használják. A keresőbe beírt szavakra, kifejezésekre bejövő találati lista első tíz helyezettjének jelentős forgalma lesz reklám nélkül is. Egész pontosan: a forgalom több mint 70 százalékát azok a találatok viszik el, akik a képernyő görgetése nélkül is látszanak a böngésző ablakában. Ezért fontos, hogy a vállalkozásodat leíró kifejezésekkel bekerülj az első 4-5 helyre. A nyomdák a „nyomda", az ügyvédek az „ügyvéd", a porcelán babát gyártók a „porcelánbaba", a takarítók a „takarítás", a webmesterek a „weboldal készítés" szavakra hajtanak. Azt a tevékenységet, ami azt a célt szolgálja, hogy egy honlap előrébb kerüljön a Google találati listáján keresőoptimalizálásnak (angolul Search Engine Optimization - SEO) nevezzük.

Ahhoz, hogy a honlapod egy meghatározott kifejezésre a Google első tíz helyezettje közé kerüljön, két dolog elengedhetetlen:


1. Az adott weboldalon (nem a teljes honlapod összes oldalán) megfelelő sűrűséggel szerepeljen egy általad fontosnak tartott kulcsszó vagy kifejezés. Nem véletlenül van kiemelve az „egy" szó! Egy weboldalon csak egyetlen kifejezés szerepelhet megfelelő sűrűséggel. A sűrűség alatt egy adott szó a teljes oldal szövegéhez viszonyított százalékos arányát értem. Ha az oldalon 100 szó van, és ebből pl. a „nyomda" szó 5-ször szerepel, akkor 5%-os kulcsszó sűrűségről beszélünk. A szó ragozott formái már más kifejezésnek számítanak, tehát nem mindegy hogy a „nyomda", a „nyomdák" vagy a „nyomdát" alakban fordul elő az adott szó a szövegben! A gyakorlati tapasztalatok szerint az az ideális, ha a honlapon legalább 500 szó (kb. 3000 betű) van, és ebből 2-4 százalék az a kifejezés, ami a honlap témája. Tehát a számodra fontos kifejezésnek az adott oldalon legalább 10-20-szor kell szerepelnie ragozatlan formában.

2. A jó Google helyezéshez elengedhetetlen, hogy sok hasonló témájú honlapról legyenek linkek a te weboldaladra. A hasonló témájú alatt azt értem: azokon az oldalakon is ugyanaz a kulcsszó legyen túlsúlyban, illetve az arról a weboldalról rád mutató linkben szerepeljen a keresett kulcsszó.

A te weboldaladra linkelő weblapok lehetnek a saját honlapodon belüli más aloldalak is, bár ezeket a Google kevésbé értékeli. Keresőoptimalizálás szempontjából sokkal jobb, ha idegen weboldalról (más domain név alól) linkelnek rád.

A gond a legtöbbször az, hogy hasonló témájú honlapokat a legtöbbször szinte kizárólag a konkurencia honlapjain találsz, vagy olyan oldalakon, amelyeken a konkurenseid is megtalálhatók, mint pl. a www.startlap.hu. Megoldás lehet, ha egy vagy több blogban folyamatosan cikkeket teszel (tetetsz) közzé, amik a honlapodra mutatnak. Ez azonban vagy rengeteg idődbe, vagy sok pénzedbe fog kerülni.

Nagyon lényeges, hogy bármennyire is fontosnak érzed a keresőoptimalizálást, az ügyfeleid érdekeit tartsd a szemed előtt, ne a Google szempontjait. Amikor évekkel ezelőtt elkövettem azt a hibát, hogy egy honlapot teleszórtam kulcsszavakkal, az eredménye az lett, hogy Google még meg is büntetett és hátra sorolta az oldalt. Akkor megtanultam, hogy ha arra koncentrálok, ami a látogatóknak is fontos, akkor a Google is értékeli majd az oldalt.

A keresőoptimalizálás fontos, de nem mindig a legjobb módszer. A nagy konkurenciaharc miatt első tíz Google helyezés elérése egyes általános kifejezésekre olyan nagy munka lett, hogy jobban jársz, ha inkább hirdeted a weboldaladat.

Az első 5 helybe kerüléshez szükséges munka és idő mennyiségét jelentős mértékben meghatározza a konkurencia erőssége. A „villámvédelem" szóra a villamvedelem.eu honlapom három hónap alatt került az első tízbe, és a negyedik hónap végére került az első helyre. A „szeletelőgép" szóra a szeletelogep.hu oldal már egy hét alatt bekerült az első tízbe. Nyilván ez egy sokkal szűkebb piac, kevesebb forgalmazóval.

Van olyan honlapom, ahol másfél évi szívós munka, 258 külső oldalon létrehozott összesen több mint 700 link, és több mint 800 a weboldalra felöltött igényes cikk kellett egy 2. helyezés eléréséhez. Ez az egy szó éves szinten körülbelül 2000 látogatót hoz be a honlapra, de ez a 2000 ember a kb. 100000 főnyi látogatónak mindössze 2%-át teszi ki.


A Google keresőből érkező látogatókkal az is a gond, hogy közülük a legtöbben nem valami konkrétumot keresnek. Az internetezést nem véletlenül nevezik böngészésnek vagy szörfözésnek. Az emberek a neten idejük nagy részében csak nézelődnek, arra kattintanak ami megtetszik nekik, amit pedig unalmasnak találják, azt otthagyják. Ez persze nem csak a virtuális világban, de a valós életben is így van. A plázák látogatóinak 90%-a csak nézelődik, bámulja kirakatokat - aztán persze ha valami számára érdekeset talál, meg is veszi.

Honlapod legtöbb látogatója is ilyen szörfölgető, nézelődő, akiket megfelelő stratégiával vásárlóddá is tehetsz. Ha azonban nincs stratégiád, nincs ami megfogja őket, akkor a látogatóid több mint 90 százaléka otthagyja az oldalad, és soha nem tér rá vissza.

A stratégia persze lehet az, hogy kiraksz egy hatalmas „Most minden termék 40% árengedménnyel!" táblát. Ez azonban a bevételed szempontjából nem éppen előnyös eljárás.

A sorozat folytatódik, az első cikket itt, a második részt itt, a harmadikat itt olvashatja.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo